Cultuuronderwijs ter leesbevordering
Nederlandse kinderen en jongeren kunnen steeds minder goed lezen en vinden lezen ook minder leuk. Voor het onderwijs betekent dit dat er werk aan de winkel is. Onderzoekers onderstrepen immers het belang van lezen voor een rijkere woordenschat, hogere concentratie en sociale ontwikkeling – via verhalen verruimen we ons denken en wereldbeeld. Onderzoek wijst óók uit dat kinderen die lezen leuk vinden, meer lezen. Tijd dus om het lezen te vieren en leerlingen te stimuleren om voor hun plezier het boek op te pakken! En wat is er leuker dan culturele activiteiten in te zetten om een verhaal uit haar pagina’s te tillen?
Of je nu van lezen houdt of niet, iedereen is gek op verhalen. Het verhaal is een verleider om leerlingen open te laten staan voor lezen. Verhalen liggen voor het oprapen! Leerlingen hebben ook hun eigen verhalen – een context, waarmee ze (voor)gelezen verhalen inkleuren. Literatuur en verhalen zijn zowel een spiegel als een venster; door ze te horen, te lezen, te vertellen, met elkaar te delen en zelf te schrijven, leg je verbindingen naar je eigen leven en naar de wereld om je heen.
Bij leesbevordering ligt de nadruk op het beter en meer nadenken over wat je hebt gelezen, door over boeken en verhalen te praten. Zo kom je tot nieuwe inzichten. Bij cultuureducatie kan een verhaal nadrukkelijker de functie hebben om te leren emoties te uiten, je in te leven en het verhaal op een andere dan talige manier te verwerken. Dat kan op veel verschillende manieren. Denk aan een boekverfilming, het ontwerpen van een nieuwe kaft, het gieten van een verhaal in een liedje of het maken van een toneelstuk waarbij leerlingen in de rol van een personage kruipen. Je kunt ook binnen cultuureducatie oefenen met taal zelf, zoals met spoken word, poëzie of creatief schrijven. Taal is expressie!
Anders gezegd, leesbevordering krijgt meer aandacht door in culturele activiteiten gebruik te maken van verhalen, literatuur en poëzie. Omgekeerd kan cultuureducatie een betere verankering in het onderwijs krijgen door het te verbinden met andere leergebieden, zoals lezen.
Culturele activiteiten voor leesbevordering
In het cultuuraanbod voor leerlingen op onze website hebben we handige filters gebouwd, die je helpen om culturele activiteiten te vinden die passen bij jouw wensen. Wil je aan de slag met taal, filter het aanbod dan op discipline Taal voor PO of VO.
Cultuur & School Utrecht bemiddelt culturele partners die activiteiten hebben ontwikkeld die zich specifiek richten op leesbevordering. We lichten er een paar uit:
- CO-Utrecht biedt activiteiten voor leerlingen (en leraren!) in de disciplines dans en theater. Tussen hun aanbod vind je activiteiten waarbij je deze disciplines in kunt zetten als verwerking van boeken en verhalen. Voorbeelden hiervan zijn Ziezo… een minimusical (PO) naar de verhalen en liedjes van Annie M.G. Schmidt, Drama en Prentenboek (PO) waarbij met behulp van attributen, muziek, beweging en taal een prentenboek tot leven wordt gebracht en Dans je verhaal (PO).
- Hadas is een zelfstandige onderneming voor ontwerp en beeldende kunst met activiteiten voor het PO. Wil je aan de slag met een beeldende verwerking van (een element uit) een verhaal, bijvoorbeeld voor het ontwerpen van een nieuwe kaft of illustraties? Daarvoor kun je bij Hadas terecht, zoals met de activiteit Levende boeken.
- Het Utrechts Archief (PO en VO) is bij uitstek een aanbieder die zich met geschreven bronnen bezighoudt. Zij bieden activiteiten waarbij leerlingen spelenderwijs op onderzoek gaan naar letters, manieren van schrijven en (historische) Utrechtse schrijvers en -literatuur. Bekijk bijvoorbeeld Brief en geschiedschrijving (VO), Literair Utrecht (VO) en Een letterdief in het archief (PO).
- Hoogt on Tour Filmeducatie doet veel met de verwerking van verhalen tot bewegend beeld. Zo wordt bij de activiteit Van boek naar doek (VO) heel specifiek ingezet op leesbevordering en leesplezier. Tijdens dit project gaan de leerlingen aan de slag met het verfilmen van delen uit het boek Het Zusje van schrijfster Carlie van Tongeren. Zij komt ook op bezoek in de klas, hoe tof is dat!
- Loket-Z start steeds vanuit materiaal, objecten of het werk van een kunstenaar. Voor het PO bieden ze naast beeldende lessen ook projecten die gericht zijn op poëzie. Kinderen gaan daarbij onderzoekend en experimenterend aan de slag met het lezen van gedichten én met het schrijven van hun eigen gedichten. Zoals bij de activiteit Nieuwsgedicht.
- De Bibliotheek Utrecht biedt expertise-activiteiten voor leraren. Wil je op jouw school structurele aandacht voor leesbevordering, leesmotivatie en het leesplezier bij leerlingen vergroten? Schrijf je dan in voor de training Open Boek, om je hiervoor als opgeleide leescoördinator in te kunnen zetten. Zoek je eerder naar inspiratie en wil je de nieuwste ontwikkelingen betreft leesbevordering volgen? Kijk dan eens naar het Netwerk Lezen voor PO of VO.
En natuurlijk zijn er allemaal voorstellingen die zijn gelinkt aan taal, bekijk ze hier voor PO en hier voor VO.
Kinderboekenweek 2025
Op 1 oktober is het weer zover, dan start de Kinderboekenweek 2025! Het thema is dit jaar Op avontuur! Neem je leerlingen mee op avonturen in ruige gebergtes, donkeren wouden, betoverende landen. Of is er ook avontuur dichtbij huis?
Tussen ons aanbod voor PO vind je activiteiten die specifiek aansluiten op de Kinderboekenweek, door op het thema ‘Kinderboekenweek’ te filteren. Over de diverse voorstellingen die goed aansluiten bij de Kinderboekenweek 2025 lees je meer in dit artikel.
De link met burgerschapsonderwijs
Verhalen nodigen leerlingen uit om zich te verplaatsen in het perspectief van de ander. Literatuur is daarom een goede ingang om thema’s rond burgerschap bespreekbaar te maken. Ineke Renkema schreef hierover een proefschrift (voor het VO). Over andere manieren waarop met cultuur burgerschapsthema’s kunnen worden aangekaart, verscheen eerder al een artikel op ons Kennisplatform.
Wist je dat?
… de consulenten van Cultuur & School Utrecht je kosteloos kunnen ondersteunen bij of adviseren over het inrichten van cultuuronderwijs rond het thema leesbevordering? Neem contact op via consulent@cultuurenschoolutrecht.nl.
…je ook een subsidieaanvraag vanuit het Rijk kunt doen om de basisvaardigheden op jouw school te versterken? Heb je hulp nodig? Neem dan contact op met onze consulenten.
…het LKCA samen met Stichting lezen een analyse heeft gemaakt van bestaande projecten en programma’s waarbij leesbevordering en cultuureducatie worden gecombineerd? Je leest erover in de publicatie Werken met verhalen, die vol inspirerende voorbeelden staat.
…er ook inspiratie-artikelen over de vakoverstijgende thema’s burgerschap en digitale geletterdheid in combinatie met cultuuronderwijs op ons kennisplatform staan? Daar lees je hoe je met culturele activiteiten kunt werken aan de basisvaardigheden van je leerlingen rond burgerschap en digitale geletterdheid.