WIJ-land – oefenen met de samenleving met erfgoed en kunst

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/wij-land-oefenen-met-de-samenleving-met-erfgoed-en-kunst-2/
Tijdens dit lesprogramma leren leerlingen zichzelf beter kennen en ontdekken ze hoe zij samen wij vormen. Door een combinatie van museumbezoeken en lessen op school, krijgt lokaal erfgoed betekenis voor leerlingen en wordt creativiteit ingezet om hun eigen identiteit te onderzoeken en te presenteren. Burgerschapsvormging, erfgoededucatie en kunstzinnige vorming versterken elkaar in één samenhangend programma waarin zelfonderzoek, expressie en reflectie centraal staan. Dit project is ontwikkeld door het Volksbuurtmuseum, Het Utrechts Archief, Podiumbeesten en Kunst in de Klas in samenwerking met Utrechtse scholen.
Ontdekken wie je bent, waar je geschiedenis ligt en jezelf presenteren leidt tot het doel jezelf én de ander te leren kennen. Door in dit programma te focussen op persoonsvorming en empathie, verkleinen wij de afstand die tussen individuele leerlingen wordt ervaren. Zij verkennen hoe identiteit wordt opgebouwd (hoe kijk je naar jezelf, hoe kijkt de ander naar mij? ) en de verschillende vormen waarop een identiteit te presenteren is (in een tentoonstelling en in de vorm van theater).
Dit programma bestaat uit drie onderdelen:
- Bezoek aan culturele instellingen
- Kunst- en theaterlessen op school
- Een presentatie door leerlingen aan publiek
Leerlingen bezoeken zowel het Volksbuurtmuseum als Het Utrechts Archief. Daar worden zij door museumdocenten rondgeleid en maken zij kennis met lokaal erfgoed, zoeken in de database naar archiefmateriaal van hun eigen school of buurt. Leerlingen zien onder meer hoe identiteiten kunnen worden gepresenteerd aan de hand van voorwerpen van vroeger uit de volksbuurt of persoonlijke archiefstukken.
Het project vervolgt bij de leerlingen op school met beeldende- en theaterlessen. In deze lessen verwerken zij hun opgedane kennis en indrukken tot creatieve uitingen, waarin reflectie op jezelf en de ander centraal staat. Leerlingen verbeelden in de kunstlessen hun identiteit op verrassende wijze in de vorm van een kubus, zie docentenhandleiding. Tijdens de theaterlessen spelen zij met aspecten van hun identiteit. Ze experimenteren onder meer met de kubussen op het podium; van ‘ik’ naar ‘wij’. Er wordt toegewerkt naar een eindpresentatie op de school voor medeleerlingen, leerkrachten en ouders.
Neem voor vragen of meer informatie contact op met Enzo Vredegoor.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand
Thema
Burgerschap, Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties/Gevoel, Familie, Fantasie/Verbeelding, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Lichaam, Tijd/Geschiedenis, Utrecht
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 4, Nederlands 9, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56, Bewegingsonderwijs 58
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- De leerlingen verplaatsen zich in de tijd (het verleden, het nu en de toekomst) en de ander (reflecteren op zichzelf en op de ander, zien verschillen en overeenkomsten en houden hierbij rekening met andermans gevoelens)
- De leerlingen leren wat egodocumenten zijn en maken met verschillende materialen hun eigen egodocumenten (abstract zelfportret)
- De leerlingen oefenen met theatrale presentaties van kenmerken van hun identiteit
- De leerlingen durven zichzelf te presenteren en vertrouwen op hun eigen kracht
- De leerlingen handelen respectvol vanuit kennis over een diverse samenleving
- De leerlingen leren hoe je binnen de context van een museum informatie kunt verzamelen en antwoorden kunt formuleren door te kijken, te ruiken, te luisteren en te doen
- De leerlingen ervaren hoe het alledaagse leven er uit zag rond 1920
- De leerlingen leren wat een archief is en onderzoeken de eigen (familie)geschiedenis
- De leerlingen onderzoeken hoe de stad en daarbinnen de wijk waar zij opgroeien is veranderd door de jaren heen
- De leerlingen zetten de podiumkunsten in om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren
- De leerlingen kunnen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en de gemeenschap
Extra informatie
De kosten voor dit project zijn relatief laag dankzij subsidie van het Fonds voor Cultuurparticipatie. De reële kosten bedragen € 1245 in plaats van € 300 euro per klas.
Educatief materiaal
465 minuten
Project
5 lessen
01/09/2025 - 20/12/2025
Het is een groot project dat meerdere locaties en lessen op school beslaat. We stemmen de data en ti...
€300 per groep
Op locatie, Op school
Volksbuurtmuseum
