Maatwerk Kunst in de Klas
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/maatwerk-kunst-in-de-klas/
Steeds meer scholen ontdekken de voordelen van het thematisch werken. De praktijk leert dat leerlingen tijdens de uitvoering van een thema een hoge betrokkenheid laten zien. Bij thematisch werken zijn creatieve lessen een belangrijk onderdeel. Kunstlessen integreren in het onderwijs staat bij Kunst in de Klas hoog in het vaandel, vandaar dat Kunst in de Klas graag ‘maatwerk’ biedt.
Er is van alles mogelijk…
Reizen door de tijd, van Islamitische kunst naar Escher. Of van Ruby Bridges, de eerste zwarte leerling die in 1960 werd toegelaten op een basisschool in New Orleans met uitsluitend witte leerlingen, naar het heden. En wat is Keti Koti? Wat heeft dat met de ‘gouden eeuw’ te maken? Voor wie was de 17e eeuw een ‘gouden eeuw’? Vrijheid is niet vanzelfsprekend… We kunnen veel leren van de geschiedenis, kunstlessen kunnen dat letterlijk en figuurlijk in beeld brengen.
De natuur is de allergrootste kunstenaar en daarom ook een bijzonder grootse inspiratiebron. Er is bijvoorbeeld een workshop over de Kracht van Groen, wat zijn zaailingen? Utrecht staat er vol mee… En hoe zit het met de seizoenen, hoe ontstaan deze? En welke kleuren horen daarbij? Daar kunnen we mooie abstracte kunst mee maken!
Dieren zijn ook prachtige inspiratiebronnen, de Afrikaanse big 5 bijvoorbeeld (de buffel, de leeuw, het luipaard, de neushoorn en de olifant) of de dierenbewoners van het Groene hart, wie zijn dat? We kunnen boetseren, maar ook figuurzagen en/of timmeren. En wist je dat er in Utrecht heel veel dierenbeelden staan? In elke wijk… Joan (Kunst in de Klas) heeft ze opgezocht en in kaart gebracht. Abstract en figuratief werk, wat is dat en hoe maken we dat?
Joan Wamsteeker is een creatieve aanpakker die veel plezier heeft in het werken met kinderen. Ze heeft vele jaren ervaring op diverse terreinen. Joan is beeldend kunstenaar, grafisch vormgever en B&B-houder. Zij heeft lesgegeven op het Grafisch Lyceum Utrecht en is daardoor in het bezit van Pedagogisch Didactisch Getuigschrift Domein Onderwijs en Opvoeding (2007). In 2014 heeft zij de post-hbo-opleiding BIK (Beroepskunstenaars In de Klas) bij AHK Amsterdam met succes afgerond.
Wil je meer weten of overleggen over een thema? Neem dan contact op.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand
Thema
Architectuur, Burgerschap, Dieren, Diversiteit/Inclusiviteit, Duurzaamheid, Emoties/Gevoel, Fantasie/Verbeelding, Feesten/Vieringen, Het heelal, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Kinderboekenweek, Landen/Culturen, Lichaam, Natuur/Milieu, Oorlog/Vrede, Politiek, Seizoenen/Het weer, Techniek, Tijd/Geschiedenis, Utrecht, Voeding
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 34, Oriëntatie op jezelf en de wereld 36, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 38, Oriëntatie op jezelf en de wereld 39, Oriëntatie op jezelf en de wereld 40, Oriëntatie op jezelf en de wereld 41, Oriëntatie op jezelf en de wereld 43, Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45, Oriëntatie op jezelf en de wereld 46, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- De leerdoelen zijn afhankelijk van de wensen en de keuze van de activiteit
90 minuten
Les of lessenreeks, Project, Workshop
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-15.00 uur
€200 per groep (prijsindicatie)
Op school
KUNST IN DE KLAS