PO

Chillen met Erfgoed

Aanbieder: DOMunder & Kopa - PIONIER!
Op locatie, Op school
Groep 6/7/8
300 m
Hele jaar
Volledige activiteit bekijken / inschrijven:
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/chillen-met-erfgoed/

Tijdreizen vanuit het hier en nu. Wat ik vandaag doe, is de geschiedenis van morgen. Dus, met wat ik vandaag doe, maak ik een beetje toekomst.

Chillen met Erfgoed is een lessenreeks waarin de leerdoelen van geschiedenis, burgerschap en kunstzinnige vorming aan elkaar gekoppeld. Tijdens het driedelige lessenprogramma (met toolkit voor een verwerkende kunstles in de klas) denken de leerlingen na over het verleden, heden en toekomst van Utrecht. Bij DOMunder en in de les maken ze een reis door hun eigen erfgoed en het verhaal van de stad onder begeleiding van erfgoed experts van DOMunder. Met inspiratie uit deze verhalen verbeelden de kinderen hun visie op de toekomst in een reeks kunstwerken. De lessenreeks is samen met basisschool leerlingen ontwikkeld.

De leerlingen maken in de sessies het volgende mee:

  • De eigen geschiedenis en omgeving (archeoloog in eigen huis!) onderzoeken en op een tijdlijn plaatsen
  • Het verhaal van Utrecht ontdekken op bezoek bij DOMunder
  • Onderzoek doen naar andere stukjes van Utrecht, bijvoorbeeld in de eigen omgeving
  • Met alle kennis die opgedaan is, een creatieve challenge om een wens voor de toekomst te verbeelden en te presenteren voor de klas

Hoezo chillen?
Tijdens de lessen gaan kinderen ‘chillen met erfgoed’. Dit zijn werkvormen waarin de kinderen vanuit aandacht en stilte aangespoord worden om hun verbeelding in te zetten bij een tijdens door audio geleide fantasie oefening. Dit heeft de fijne uitwerking dat leerlingen eerst in stilte hun eigen denkproces aan kunnen gaan, om pas daarna de gedachte met elkaar te delen.

Begeleiding
Tijdens elke les is er begeleiding van een erfgoedexpert. De leerkracht is aanwezig bij de lessen om de erfgoedexperts te ondersteunen bij het klassenmanagement.

Tijdens het bezoek aan DOMunder dienen er extra begeleiders/ouders mee te gaan.

Diversiteit en inclusie
Tijdens het ontwikkelen van dit project is nauwgezet aandacht besteedt om het materiaal zo te ontwerpen dat elke leerling aangesproken en uitgenodigd wordt om zichzelf als onderdeel van de stad te zien en zijn of haar invloed hierop te verbeelden. Daarom begint het project thuis bij de leerling, bij de eigen geschiedenis. Ook zijn de begeleiders getraind om elk perspectief uit te nodigen tijdens de les.

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

Chillen met Erfgoed bestaat uit drie lessen. Les 1 en 3 vinden plaats in de klas. Les 2 bestaat uit een bezoek aan DOMunder. Voor de verwerking van de lessen en de ideeën die zijn ontstaan, bestaat er een toolkit om een kunstles mee in te richten. Het bezoek aan DOMunder kan worden ingepland in de ochtend op maandag, dinsdag, donderdag of vrijdag.

Thema

Architectuur, Burgerschap, Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties/Gevoel, Fantasie/Verbeelding, Identiteit, Onderzoek/Avontuur, Tijd/Geschiedenis, Utrecht

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 38, Oriëntatie op jezelf en de wereld 39, Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 49, Oriëntatie op jezelf en de wereld 50, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Oriëntatie op jezelf en de wereld 53, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • Werken met een persoonlijke tijdlijn.
  • Persoonlijke tijdlijn verbinden aan die van de stad.
  • Het verhaal van 2000 jaar Utrecht leren kennen.
  • Onderzoek doen met online bronnen.
  • Creatieve verbeelding maken een wens voor de toekomst.
  • Wens voor de toekomst presenteren.

Extra informatie

NB: de tweede les is op locatie van DOMunder op het Domplein. Hiervoor dient de school zelf het vervoer, busvervoer kan worden geregeld via Cultuur & School Utrecht op vraag van de school.

Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.

Educatief materiaal

De leerkracht ontvangt een docentenhandleiding, waarin precies beschreven staat wat er gaat gebeuren en wat de taakverdeling tijdens de sessies is.
Bekijk ook de context en uitkomsten van eerdere lesprogramma’s op de website van KOPA.
Duur
300 minuten
Soort
Les of lessenreeks, Museumbezoek
Aantal Lessen
3 lessen
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag in de ochtenden. Datum in overleg.
Prijs
€750 per project (prijsindicatie)
Locatie(s)
Op locatie, Op school
Adres locatie(s)
DOMunder - Domplein 4 - 3512 JC Utrecht
Aanbieder
DOMunder
In samenwerking met
Kopa - PIONIER!
Anouk Loman, consulent VO bij Cultuur & School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Anouk Loman
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.