Hoe werkt een trein? Groep 7-8
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/hoe-werkt-een-trein-groep-7-8/
Hoe groot zijn de wielen van een trein? Hoe glad is een rails, hoe krijgt een elektrische trein stroom en hoe sterk is een stoomlocomotief? In de museumles Hoe werkt een trein? kunnen leerlingen zelf de antwoorden op deze en andere vragen ontdekken.
De leerlingen worden door een museumdocent ontvangen en gaan met elkaar het gesprek aan over de techniek achter een trein. Dit doen ze door met elkaar collectiestukken te onderzoeken, een quiz te doen of een demonstratie te krijgen over de werking van stoom. Welke vorm er ook gekozen wordt, ze maken gelijk kennis met de werking van de trein vroeger en nu.
Techlab
Hierna gaan de leerlingen in groepjes aan de slag in Techlab met behulp van een opdrachtenboekje. Ze maken kennis met alle thema’s van Techlab; wielen, rails, tractie, koppelingen, remmen en de toekomsttrein. Door middel van een proefje of demonstratie wordt één van deze thema’s uitgelicht. Want hoe kan het eigenlijk dat een duif ongedeerd op de bovenleiding kan zitten en wat is nu de dodemansknop? En hoe snel zal de trein van de toekomst kunnen? Door het maken van de opdrachten en het zelf doen van proefjes worden de leerlingen gestimuleerd om na te denken over de techniek achter een trein. Als alle opdrachten gedaan zijn, kunnen de leerlingen een eigen virtuele trein bouwen of hun kennis testen bij het eindexamen. De echte durfals mogen uiteraard de les afsluiten in De Vuurproef en daar hun net opgedane kennis in de praktijk brengen.
Het is ook mogelijk om een onderzoekende of ontwerpende les te volgen tijdens het bezoek aan Techlab. Hiervoor bieden wij lesmaterialen aan op onze website techlabindeklas.nl.
Het museum is voor en na het educatief programma nog vrij te bezoeken waardoor het mogelijk is om de rest van het museum te ontdekken met de klas.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Het programma kan aangepast worden aan specifieke doelgroepen en of wensen. De opdrachtenboekjes liggen vast maar de museumdocent heeft de flexibiliteit en capaciteit om binnen hetzelfde thema het programma zo aan te passen dat er aan de wensen of beperkingen van de groep kan worden voldaan. In overleg met de school kunnen we vooraf nadenken over wat het beste kan passen en kunnen we ook afwijken van de vaste vorm van het programma als dat beter aansluit.
Thema
Beroepen/Uitvindingen, Duurzaamheid, Onderzoek/Avontuur, Techniek, Tijd/Geschiedenis, Verkeer/Transport
Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Rekenen/Wiskunde
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering
Leerdoelen
- Leerlingen leren hoe een trein in de basis werkt
- Ze maken kennis met verschillende aspecten van de techniek rondom een trein zoals wielen, remmen, tractie, rails en koppelingen
- Ze experimenteren zelf met enkele technische principes en worden uitgedaagd om vragen te stellen en na te denken over hoe een trein werkt en hoe zich dat door de jaren heen ontwikkeld heeft.
Educatief materiaal
90 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Dinsdag t/m vrijdag tussen 10.00-17.00 uur
€7.50 per leerling
Op locatie
Spoorwegmuseum