Meer kunst op school met deskundige leerkrachten
Hoe kun je de zaakvakken (meer) verbinden met kunst- en cultuuronderwijs? Als schoolteam kun je veel zelf, mits je daarvoor de kennis, de kunde en het zelfvertrouwen ontwikkelt. KBS De Zeven Gaven koos voor een teamtraining om hieraan te werken. Het team kreeg handvatten om kunst en cultuur structureel op het programma te zetten. Tijdens deze lessen wordt niet aan één, maar aan veel meer kerndoelen gewerkt.
Op KBS De Zeven Gaven wordt veel gedaan met cultuuronderwijs, op allerlei vlakken. De wens ligt er al een tijdje om de creatieve vakken nog meer te verbinden met thematisch onderwijs en de methode Topontdekkers. Maar hoe geef je dat vorm en betekenis? Directeur Karry Pomo en cultuurcoördinator Marieke van Denderen gingen hierover in gesprek met Cultuur & School Utrecht. Samen bekeken ze het aanbod voor professionals op de website, en kozen ze voor de training De kunst van het thematisch werken van Creëer en Leer.
Ruimte voor eigenheid creëren
Op een middag in november is het zover, het team heeft ruimte gemaakt voor cultuur op een studiedag. Mech Benjaminsen van Creëer en Leer begint bij het begin: wat staat er eigenlijk in de kerndoelen van kunstzinnige oriëntatie? Pas als je dat goed begrijpt kun je de verbinding leggen met andere vakken.
Kunstzinnige oriëntatie gaat over meer dan het verwerven van kennis en vaardigheden alleen. Het gaat erover dat je je als leerling leert uiten; dat je iets van jezelf laat zien. Aan die eigenheid kom je niet toe als je leerlingen stap voor stap iets laat namaken. Door je les op een andere manier in te richten, ontstaat er ruimte voor je leerlingen om vaardigheden op een eigen manier toe te passen. Met deze procesgerichte didactiek werk je niet aan een vooraf bepaald eindproduct, maar zet je een proces van onderzoeken, oriënteren, uitvoeren en evalueren centraal. Zo maak je eigenlijk als vanzelf ruimte voor de eigenheid van de leerling.
Veel leuker dan weer een opdracht in je werkschrift
Tijdens de training wordt veel geoefend. Door te ervaren wat de leerlingen meemaken, zien de leerkrachten al snel hoe ze een les anders kunnen inrichten, en welk effect dat heeft. In één van de oefeningen werken ze aan het vormen van een mensfiguur. Als ze reflecteren op de opdracht, ontdekken ze dat ze niet alleen beeldend bezig zijn geweest, maar tegelijkertijd ook met de bouw van het menselijk lichaam, meetkunde, sport en gezondheid. Mech: “Met een beeldende les kun je prima op je lesstof aansluiten of verdiepen. En dat is misschien ook nog eens veel leuker dan weer een opdracht maken in je werkschrift!”
In één middag worden concrete stappen gezet. Karry Pomo: “Dit is precies wat we nodig hadden. Heel concreet en haalbaar en Mech gaf de teamleden vertrouwen. Iets dat sommige leerkrachten op creatief vlak nodig hebben”. Na de training kan het team zelfstandig aan de slag. De leerkrachten spreken af dat ze gaan oefenen met procesgerichte didactiek, én op zoek gaan naar lessen die aansluiten bij het nieuwste thema van Topontdekkers. Over een tijdje evalueren ze dit en bekijken ze wat ze nog nodig hebben. Dat kan een vervolgtraining, coaching in de klas of een leerlijn op maat zijn.
Wist je dat?
… op onze site inspirerend expertise-aanbod van onze culturele partners te vinden is? Wil je ook training (op maat) voor jouw team, neem dan contact op met je consulent: consulent@cultuurenschoolutrecht.nl.
… de subsidie Cultuur voor Ieder Kind ook bedoeld is voor training en coaching van het team? Door het team zelf meer creatieve handvatten te geven, kun je op structurele basis meer kunst en cultuur voor je leerlingen realiseren.