Is this the original?

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/is-this-the-original/
‘Is this the original’ is de naam van een nieuw programma in de Domkerk in het kader van CKV / Kunst Algemeen. Tijdens een bezoek aan de Domkerk van ca. vijf kwartier verkennen de leerlingen – onder begeleiding van een rondleider – verschillende (kunstzinnige) elementen die na de bouw van de kerk zijn toegevoegd. Ze denken ook na over wat er nog bij zou kunnen passen.
“Is this the original?”
Deze vraag krijgen de rondleiders van de Domkerk regelmatig van buitenlandse toeristen. Het lijkt een simpele vraag, maar niet als je er langer over nadenkt: in de Dom is altijd veel veranderd, zoals in alle monumenten die ook gewoon in gebruik zijn. Wat is dan ‘origineel’ voor welke fase, en wat ‘hoort’ hier eigenlijk?
Via gesprekken en enkele opdrachten in de kerk ontdekken leerlingen dat de gotiek van de oude kathedraal nogal ‘vervuild’ is door andere stijlen. Vinden zij die toevoegingen wel of niet thuishoren in de Dom? Ze realiseren zich dat een monument nooit stil staat en dat er in elke tijd wel iets is bij gemaakt of weggehaald, en dat zal wel zo blijven ook. Hoe waarderen zij dat?
Aan het eind van het bezoek worden de leerlingen uitgedaagd om zelf iets te ontwerpen: ‘Stel dat er een flinke zak geld is voor een nieuw kunstwerk in het gebouw: wat zou jij dan ontwerpen?’ Als docent kun je deze ontwerpopdracht verder vormgeven in de les.
Ter voorbereiding is het goed om in de les aandacht te besteden aan stijlen, zoals romaans/gotisch/renaissance/barok/art deco. Er kan ook alvast worden gekeken naar de ontwikkeling van het Domplein, aan de hand van mooie visuele reconstructies op de website: wat is nog origineel te noemen?
Deze activiteit is geschikt voor VMBO gemengd en theoretisch en voor Havo/VWO.
Thema
Architectuur, Fantasie/Verbeelding, Inspiratie/Kunst, Onderzoeken/Ontwerpen, Tijd/Geschiedenis, Utrecht
Aansluiting op schoolvakken
Beeldende vakken, Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Kunst en cultuur
Aansluiting op kerndoelen
Kunst en cultuur 48, Kunst en cultuur 50, Kunst en cultuur 52
21e eeuwse vaardigheden
Creatief denken, Kritisch denken, Samenwerken
Leerdoelen
- Leerlingen denken na over wat ze zelf vinden dat ‘hoort’ of past in de Domkerk. Daarbij realiseren ze zich dat een monument steeds verandert: elke tijd voegt iets toe en haalt iets weg.
- Leerlingen worden zich bewust van de waarde van de Domkerk als historisch erfgoed, waar je nooit ‘zomaar’ iets verandert. Ze kunnen na hun bezoek betekenis geven aan deze bijzondere plek.
- Leerlingen begrijpen de inhoudelijk begrippen romeins, romaans, gotiek, renaissance, barok en art deco. Welke begrippen aan bod komen, wordt overlegd met de schooldocent.
- Leerlingen worden uitgedaagd om zelf te komen met ideeën voor een nieuwe en in hun ogen passende kunstzinnige toevoeging aan de Domkerk en kunnen dit motiveren.
Educatief materiaal
75 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag, datum en tijd in overleg en afgestemd op agenda Domkerk.
€3.50 per leerling
Op locatie
Domkerk