Media-dagen in projectweken
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/projectweken/
Click F1 heeft al jaren ervaring in het werken in projectweken op scholen. Hierbij kunnen wij voor elke klas een workshop aanbieden of alleen voor een beperkt aantal klassen. De keuze is vrij aan de school. Wij laten ons aanbod aansluiten op diverse schoolthema’s, zoals zaakvakken. We hebben ervaring in het werken met 4x wijzer, IPC en landelijke weken (zoals de Kinderboekenweek en de Week van de Mediawijsheid).
Ter inspiratie: we hadden een tijd terug een projectweek met het thema Cultureel Erfgoed. Daar hebben wij vervolgens, in samenspraak met de school, de volgende lessen voor aangeboden:
Groep 1/2: PowerPoint geluidenquiz + maak je eigen straat. Bewustwording van de plek waar je woont kan op allerlei manieren. Met groep 1 en 2 hebben we vooral het auditieve geprikkeld: door je straat na te maken via de geluiden die je er hoort; om vervolgens met elkaar te kijken hoe dit van elkaar verschilt of gelijk is.
Groep 3: QR-codes en AR-spelletjes. Door verschillende spellen en ‘geheime’ QR-codes leren de leerlingen van groep 3 de stad Utrecht op een bijzonder manier kennen. Een virtuele tour door heel Utrecht maar dan vanuit de klas!
Groep 4: Green screen. Tijdens deze workshop leren de leerlingen meer over 6 dingen die onlosmakelijk verbonden zijn met Utrecht: de Oudegracht, de Domtoren, FC Utrecht, Utrecht Centraal, Nijntje en het Utrechtse dialect. Over deze 6 dingen zijn verschillende leuke feiten en weetjes verzameld. De klas wordt verdeeld en in groepjes worden de feiten en weetjes voorgelezen voor het green screen. Zo lijkt het alsof Nijntje opeens naast je staat of dat je je op de Oudegracht bevindt.
Groep 5: Makey Makey. Op een creatieve manier maken de leerlingen een kartonnen decor van hun woonomgeving. Hier blijft het niet bij, want door de Makey Makey op hun bouwwerk aan te sluiten komt het geheel tot leven.
Groep 4/5 & 5/6 (HB klassen): Stop Motion. Leer de basis van animatie door deze filmtechniek toe te passen. Geheel in stijl van het thema spelen de scènes zich af op de Dom, in de Domtuin of in/op al het andere wat de leerlingen bedenken rondom verhalen uit de stad.
Groep 6 & 7: Canva Reisgids. Wat maakt een stad bijzonder en waar kan je een stad aan herkennen? De Dom kan niet los worden gezien van de stad Utrecht, maar waar komt de Bossche bol vandaan en is dit ook cultureel erfgoed? De bedoeling is dat de leerlingen de juiste informatie over een stad bij elkaar zoeken en deze informatie bundelen in een flyer/infographic.
Groep 6/7: JouwWeb. Op een creatieve en uitdagende manier maken de leerlingen in deze workshop een website waarin ze informatie bundelen over cultureel erfgoed.
Groep 8A & 8B: Digital Stories. In één dag zetten we een complete productie op; van brainstorm naar storyboard en van research naar editing. Wat is een digital story? En waarin verschilt het met een vlog, film of reclame? Wil je de kijker ermee informeren of overtuigen?
Informatie over werkdrukverlaging
ClickF1 werkt met ervaren vakdocenten die zelfstandig voor (een deel van) de groep kunnen staan. Sommige vakdocenten hebben lesbevoegdheid. Alle docenten zijn in het bezit van een VOG. Doordat alle inhoud aansluit op de SLO leerlijn Digitale Geletterdheid dragen wij bij aan de ontwikkeling van vaardigheden binnen dit curriculum.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
In overleg met de school geven we deze thema's vorm. We kunnen met een team coaches komen en met meerdere klassen op een dag werken.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4
Thema
Architectuur, Beroepen/Uitvindingen, Dieren, Duurzaamheid, Kinderboekenweek, Natuur/Milieu, Onderzoek/Avontuur, Social media/Digitale media, Tijd/Geschiedenis, Utrecht
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Computational thinking, Creatief denken, ICT - basisvaardigheden, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Mediawijsheid, Probleem oplossen
Leerdoelen
- ICT-basisvaardigheden: leerlingen leren zichzelf uit te drukken met behulp van beeld, taal en speelse digitale tools.
- Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools.
- Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media.
- Leerlingen leren spelen met de cross-overs tussen online en offline wereld.
- Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met programmeren en ICT-vaardigheden.
Educatief materiaal
Ja
90 minuten
Project
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 09.00-17.00 uur.
€225 per groep
Op school
Click F1