PO

De Tweede Wereldoorlog in Utrecht – educatieve fietstocht

Fietstochtles WOII Utrecht - Het Utrechts Archief
Op locatie
Groep 6/7/8
Speciale doelgroep
105 m
Hele jaar

Hoe was het om te leven in oorlogstijd? Wat betekent vrijheid voor jou? In Nederland leven we al ruim 75 jaar in vrijheid. Toch is dit niet altijd zo geweest: tijdens de Tweede Wereldoorlog was het ook in Nederland oorlog. De sporen die de oorlog in Utrecht heeft achtergelaten, kun je nog steeds in de stad terugzien.

Tijdens deze educatieve fietstocht verdiepen de leerlingen zich in de Tweede Wereldoorlog in Utrecht. Daarbij volgen ze in groepjes een fietsroute door de stad, langs locaties die een bijzondere connectie met de Tweede Wereldoorlog hebben. Elke route is gebaseerd op het levensverhaal van een historische Utrechter. Via deze verhalen maken de leerlingen op een tastbare en persoonlijke manier kennis met verschillende aspecten van de Tweede Wereldoorlog. Behandelde thema’s zijn verzet, collaboratie, onderduiken, het Duitse perspectief, de Jodenvervolging en de Hongerwinter.

De leerlingen starten bij Het Utrechts Archief. Ieder groepje krijgt een iPad mee, met bijzonder beeldmateriaal én een audiotour waarin de historische figuren tot leven komen. Tijdens de les wordt aandacht besteed aan inlevingsvermogen en nuance. De leerlingen ontdekken dat de Tweede Wereldoorlog niet een verhaal van slechteriken en helden is, maar een verhaal van mensen. Ze komen erachter dat de historische Utrechters soms moeilijke keuzes moesten maken en er worden parallellen getrokken met moeilijke keuzes vandaag de dag.

Daarnaast maken de leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met historische vaardigheden. Ze worden aangemoedigd om kritisch na te denken over bronnen die te maken hebben met ‘hun’ historische Utrechter, zoals foto’s, dagboekfragmenten, tekeningen en spotprenten. Ook worden er gesprekken gestimuleerd over de omgang met het verleden in de stad.

Verwerkingsles educatieve fietstocht
In deze les wordt de tijdens de fietstocht opgedane kennis verwerkt en gedeeld met de klas. Er wordt een connectie gemaakt met de hedendaagse samenleving en leerlingen onderzoeken samen vraagstukken over tolerantie en vrijheid.

Eerst presenteren de leerlingen ‘hun’ route en historische Utrechter aan de rest van de klas. Ze vertellen kort over het leven van de Utrechter en het aspect van de oorlog dat ze hebben onderzocht. Zo maakt de hele klas kennis met de verschillende aspecten van, en perspectieven op, de Tweede Wereldoorlog in Utrecht.

Vervolgens maakt de klas onder begeleiding van de leerkracht de ‘dilemmatest’. Aan de hand van verschillende dilemma’s uit de Tweede Wereldoorlog én de eigen tijd gaan de leerlingen in gesprek over tolerantie, vrijheid en maatschappelijke en persoonlijke verantwoordelijkheid. Geven de leerlingen vaak hetzelfde antwoord of juist niet? Wanneer zorg je voor jezelf en wanneer voor anderen? Kan dat met elkaar botsen? En hoe tolerant is de klas eigenlijk?

Informatie over werkdrukverlaging

De educatieve fietstocht wordt verzorgd door vakdocenten. De verwerkingsles is volledig voorbereid en hoeft alleen gegeven te worden. Het educatieve materiaal voor deze les wordt aangeleverd.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Moeilijk lerend / SO cluster 3, Langdurig ziek / SO cluster 3-4

Thema

Burgerschap, Emoties/Gevoel, Landen/Culturen, Oorlog/Vrede, Tijd/Geschiedenis, Utrecht, Ziekte/Verlies

Aansluiting op schoolvakken

Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Nederlands 1, Nederlands 2, Nederlands 3, Nederlands 6, Nederlands 7, Nederlands 9, Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 38, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Oriëntatie op jezelf en de wereld 53

21e eeuwse vaardigheden

Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden

Leerdoelen

  • De leerlingen kunnen gebruikmaken van eenvoudige historische bronnen
  • Leerlingen kunnen deze historische bronnen kritisch benaderen
  • De leerlingen hebben kennisgemaakt met het begrip tolerantie en ze weten dit te verbinden aan kwesties die speelden in Utrecht tijdens de Tweede Wereldoorlog en die spelen in hun eigen tijd
  • De leerlingen beseffen dat WOII geen verhaal is van slechteriken en helden, maar van mensen, en de leerlingen ervaren hoe lastig het is om in oorlogstijd keuzes te maken
  • De leerlingen hebben kennisgemaakt met lokale verhalen over WOII in Utrecht
  • De leerlingen hebben geleerd respectvol om te gaan met verschillen in opvattingen van mensen
  • De leerlingen hebben basiskennis opgedaan over het algemene dagelijks leven van verschillende bevolkingsgroepen in de jaren veertig
  • De leerlingen weten meer over het leven in een grote stad tijdens WOII

Extra informatie

Deze educatieve fietstocht en verwerkingsles zijn onderdeel van de lessenserie 'Vrijheid, burgerschap en tolerantie', bekijk voor meer informatie over deze lessenserie het complete lesaanbod van Het Utrechts Archief op deze website.

Utrecht verder ontdekken? Bij het afnemen van een educatieprogramma bij Het Utrechts Archief, ontvang je in hetzelfde schooljaar 20% korting op een educatieprogramma bij de Domtoren.

Ik wist niet dat dit allemaal in Utrecht gebeurd was, heel bijzonder om te weten dat in een huis in mijn buurt onderduikers hebben gezeten!
Remco
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.
Duur
105 minuten
Soort
Les of lessenreeks
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag 9.30-17.00 uur
Prijs
€150 per groep
Locatie(s)
Op locatie
Adres locatie(s)
Het Utrechts Archief Expo - Hamburgerstraat 28 - 3512 NS Utrecht
Foto/video credit
Headerfoto: Lieneke Westerink

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.