Daar zit muziek in!

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/daar-zit-muziek-in-2/
Een makkelijk te geven en pakkende voorbereidende les in de klas met onder andere een geluidenquiz en een filmpje. Tijdens de les in het museum klinkt er veel muziek! Luister naar de live demonstraties van instrumenten en klinkende verhalen in het museum.
Daarna gaat iedereen zelf aan de slag met het componeren, programmeren en laten horen van muziek. De afsluitende les is een tekst-, teken-, foto- of muziekopdracht. Centraal staat muziek en het muziekinstrument zelf.
Voorbereidende les
Tijdens de makkelijk te geven voorbereidende les doen de leerlingen een geluidenquiz, bekijken ze een filmpje, discussiëren ze over muziek en sluiten ze af met een muzikale opdracht.
Museumbezoek
Tijdens de Muzikale Rondleiding door het museum worden de instrumenten live gedemonstreerd en wordt er op speelse wijze uitleg gegeven over verschillende instrumenten. Natuurlijk is er meer dan voldoende ruimte voor het stellen van vragen en mag er gedanst worden door iedereen! Vervolgens is er de keuze uit twee hands-on activiteiten, afhankelijk van het gewenste niveau:
- In de Muziekfabriek van het museum wordt door middel van een hands-on activiteit aan de kinderen van groep 3 t/m 5 uitgelegd wat een zelfspelend muziekinstrument is en hoe het werkt. De leerlingen gaan zelf aan de slag met het componeren, programmeren en het laten spelen van een zelfspelend muziekinstrument. Ze luisteren vervolgens samen naar elkaars muziek. Zowel techniek als muziek komen ruimschoots aan bod.
OF - De leerlingen gaan in groepjes van zes in het museum op zoek naar orgelaapje Toon. Deze zoektocht eindigt ook in de muziekfabriek waar de leerlingen zelf een liedje kunnen uitponsen en spelen.
Afsluitende les
In de afsluitende les krijgen de leerlingen een tekst-, foto-, muziek-, of tekenopdracht. De docent stuurt de mooiste resultaten naar het museum en het museum plaats eens in de maand een selectie van de inzendingen op de site van het museum.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Taalachterstand
Thema
Burgerschap, Inspiratie/Kunst, Muziek, Techniek, Tijd/Geschiedenis
Aansluiting op schoolvakken
Bewegingsonderwijs, Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 1, Nederlands 12, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- De leerlingen leren over muziek, techniek en geschiedenis.
- De leerlingen realiseren zich dat de vanzelfsprekendheid van de aanwezigheid van muziek tegenwoordig, er vroeger niet was.
- De leerlingen leren hoe een zelfspelend muziekinstrument werkt, hebben het zelf ook aan den lijve ondervonden door het zelf te doen.
Educatief materiaal
90 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 13.00 uur
€140 per groep
Op locatie
Museum Speelklok
