Introductie Museumdidactiek
https://cultuurenschoolutrecht.nl/expertiseactiviteiten/museumdidactiek/
In deze praktijkgerichte workshop leer je als (toekomstige) leerkracht hoe je een museumbezoek kunt verbinden met je lesprogramma. Hoe maak je een keuze in verschillende culturele aanbieders? Op welke manier bereid je leerlingen goed voor? En hoe zorg je dat zij zoveel mogelijk meenemen uit hun kennismaking met kunst en erfgoed?
Spelenderwijs leggen PABO studenten en docenten een theoretische basis én ontwikkelen ze vaardigheden om zelf een klas door het museum te begeleiden. De workshop biedt praktische handvatten, zoals Visual Thinking Strategies (VTS), om mee te nemen in je toekomstige lespraktijk. Ook krijg je inzicht in hoe museumlessen tot stand komen en hoe je kunst kunt gebruiken om de nieuwsgierigheid en leergierigheid te prikkelen.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Deze workshop bieden we op maat aan. De precieze invulling en duur passen we in overleg aan op jullie wensen en voorkennis.
Thema
Burgerschap, Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties/Gevoel, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Inspiratie/Kunst, Onderzoeken/Ontwerpen, Religie, Tijd/Geschiedenis
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- (Toekomstige) leerkrachten leren een museumbezoek te verbinden met hun lesprogramma's
- Aankomend docenten leren hoe zij verwondering en nieuwsgierigheid oproepen bij hun leerlingen
- Leerkrachten ontdekken hoe zij gebruik kunnen maken van Visual Thinking Strategies (VTS)
- PABO studenten ontwikkelen handvatten om leerlingen zelf te begeleiden in een museum
- Toekomstige leerkrachten leggen een theoretische basis voor het inzetten van kunst in onderwijs
Extra informatie
Datum en details in overleg.
90 minuten
Deskundigheidsbevordering, Opleiding (vakspecialist), Visieontwikkeling (cultuurplan), Workshop
Hele jaar
Op werkdagen tussen 10:00 - 17:00 uur.
per project
Op locatie
Museum Catharijneconvent