Utrecht – Toen en Nu
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/utrecht-toen-en-nu/
Wat is sprekend Utrechts? Zijn dat de grachten, de oude gebouwen of de Domtoren? Is dat fietsen door de stad, of iemand helpen zoals Sint Maarten dat deed? Wanneer is iets nou écht Utrechts? Tijdens dit programma duiken de leerlingen in het geheugen van Utrecht en krijgen ze (letterlijk!) een ander perspectief op de stad!
De leerlingen brengen een bezoek aan zowel de Domtoren als Het Utrechts Archief en gaan met elkaar in gesprek over wat Utrecht voor hen betekent. Op een laagdrempelige én speelse manier maken ze kennis met het verhaal van de stad.
Tijdens deze les beklimmen ze de 465 treden van de Domtoren en leren ze wat de toren voor de stad betekent. Eenmaal boven hebben zij uitzicht over de stad en leren ze meer over de indeling ervan.
Bij Het Utrechts Archief ontdekken de leerlingen welke verhalen er schuil gaan achter het uitzicht op de stad. In de interactieve zaal ‘Utrecht vanaf de Dom’ gaan leerlingen aan de hand van diverse thema’s onderzoek doen naar het Utrechtse verleden.
De kinderen krijgen aan het begin van de rondleiding een opdrachtenboekje waarin zij vragen beantwoorden op beide locaties. De opdrachten in de boekjes zijn zo ontwikkeld dat het voor de groep en hun kennis niet uitmaakt op welke locatie zij starten. De beide locaties vullen elkaar naadloos aan en brengen verdieping in bepaalde thema’s die belangrijk zijn voor de stad Utrecht.
De les start en eindigt op het Domplein.
Informatie over werkdrukverlaging
De bezoeken aan zowel de Domtoren als het Archief worden verzorgd door vakdocenten. Wanneer je met jouw klas het verleden en heden van Utrecht wil gaan behandelen, biedt dit ochtendvullende programma een compleet aanbod. Hierdoor wordt leerkrachten werk uit handen genomen.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Moeilijk lerend / SO cluster 3, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Uitzonderlijk begaafd
Thema
Architectuur, Burgerschap, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Identiteit, Religie, Tijd/Geschiedenis, Utrecht
Aansluiting op schoolvakken
Bewegingsonderwijs, Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 1, Nederlands 3, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 38, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 50, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Oriëntatie op jezelf en de wereld 53, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56, Bewegingsonderwijs 58
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- De leerlingen maken kennis met de geschiedenis van Utrecht
- De leerlingen denken na over wat Utrecht voor hen betekent
- De leerlingen leren over de architectuur en culturele betekenis van de Domtoren
- Leerlingen maken kennis met de stad, de toren en de eeuwenlange relatie daartussen
- Leerlingen verwerven inzicht in de groei en veranderingen die Utrecht als stad heeft meegemaakt
- Fysieke beleving van het bezoek draagt bij aan het leren waarderen van erfgoed
- Leerlingen ontdekken dat zij in een betekenisvolle omgeving leven die onderdeel is van hun cultuur en hun identiteit
- Leerlingen zien in dat die betekenis voor ieder individu en door alle tijden heen anders kan zijn
Extra informatie
Het is mogelijk de les tegen een gereduceerd tarief (€150,-) te boeken wanneer het een groep van maximaal 16 leerlingen is.
Educatief materiaal
150 minuten
Les of lessenreeks, Museumbezoek
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag 9.00-11.30 uur of 10.00-12.30 uur
€300 per groep
Op locatie
Domtoren
Het Utrechts Archief