PO

Spiegelstem – Laat je emoties zien!

Aanbieder: Monobanda
Op school
Groep 1/2/3/4/5/6/7/8
Speciale doelgroep
45 m
Hele jaar

Spiegelstem is een installatie met interactieve lichtprojectie. Leerlingen kunnen er schilderijen van licht maken met hun stem en lichaamsbeweging. 

Deze ervaring heeft drie hoofdstukken. Eerst worden leerlingen uitgenodigd om verschillende klanken te maken en te bewegen. Met hun stem beïnvloeden ze de kleur, dikte en textuur van de lijn en waar ze lopen, is waar de lichtverf verschijnt. Het nodigt uit tot speels experimenteren met je stem en bevrijdend rondrennen. Spelenderwijs gebruiken leerlingen hun stem en lichaam om een persoonlijk kunstwerk te creëren. Vervolgens wordt de leerlingen gevraagd te gaan liggen. Hier gebruiken ze hun eigen lichaam als stempel en worden ze onderdeel van het kunstwerk. Tenslotte wordt het werk automatisch uitgeprint: elke leerling krijgt een persoonlijk kunstwerk mee naar huis!

Spiegelstem is te boeken als installatie die samen met een workshopdocent van Monobanda naar de school komt, bijvoorbeeld tijdens een open dag. De leerlingen kunnen Spiegelstem spelen en ervaren, waarbij ze tot rust komen en leren hun emoties te reguleren. Het is mogelijk om Spiegelstem voor één sessie af te nemen voor één groep kinderen, of voor een hele dag waarbij meerdere groepen aan bod komen.

Spiegelstem richt zich op: 

  • Stimuleren van en het spelen met stemgeluid en beweging. 
  • Uitdrukken en communiceren van gevoelens op een creatieve manier.
  • Leren reguleren van onrust en spanning; stimuleren van rust en ontspanning.

We rekenen ongeveer 45 minuten Spiegelstem met een groep van om en nabij 10 kinderen. De installatie kan ook langer blijven staan voor meerdere groepen.

Monobanda voorziet op vraag van de school op maat gemaakt lesmateriaal voor de doelgroep. Dit kan een lesbrief zijn en/of een een aantal ontwerp-opdrachten, zoals een tekenopdracht of een groepsgesprek. Kinderen die niet aan de beurt zijn en in het lokaal blijven terwijl een ander deel van de klas de installatie in gaat (in het geval van grotere of meerdere groepen), kunnen deze opdrachten maken om te reflecteren op hun emoties/gevoelens en op de manier waarom ze samenwerken, ter voorbereiding of evaluatie van hun bezoek aan Spiegelstem.

Informatie over werkdrukverlaging

De workshopdocent die meekomt met de installatie Spiegelstem kan een bepaald aantal leerlingen (afhankelijk van de doelgroep) meenemen naar de Spiegelstem-ruimte (speelzaal, aula, snoezelruimte). De docent hoeft hierbij in principe niet aanwezig te zijn en kan zich focussen op andere leerlingen of taken. Zeker als de optie voor aanvullend lesmateriaal gekozen wordt, zal de docent niet aanwezig hoeven zijn tijdens de les, het team van Spiegelstem zal dan de leerlingen in de installatie en mogelijke wachtende leerlingen onder zijn/haar/diens hoede nemen en de leerlingen aanvullende opdrachten geven.
Onze workshopdocenten zijn docenten die al jarenlang workshops geven.

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

Spiegelstem is in eerste instantie ontworpen als een standalone installatie, maar leent zich ook goed voor een op maat gemaakte workshop, die wordt afgestemd op de wensen van de school. Spiegelstem staat op dit moment bijvoorbeeld op locaties waar dagbesteding plaatsvindt voor leerlingen met emotie-regulatie problematiek. Aangezien Spiegelstem is ontwikkeld als 'zwitsers zakmes' is deze geschikt voor uiteenlopende groepen leerlingen, waaronder het speciaal onderwijs. Boek je deze activiteit voor een speciale doelgroep? Neem dan contact met ons op, wij kunnen de installatie afstemmen op de wensen van de school.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Auditieve uitdaging / SO cluster 2, Motorische uitdaging / SO cluster 3, Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand

Thema

Emoties/Gevoel, Fantasie/Verbeelding, Inspiratie/Kunst, Lichaam, Onderzoek/Avontuur

Aansluiting op schoolvakken

Bewegingsonderwijs, Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld 34, Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Kunstzinnige oriëntatie 54, Bewegingsonderwijs 57

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Mediawijsheid, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • De leerling krijgt inzicht in eigen emoties en kan deze uiten.
  • De leerling reflecteert op eigen interactie.
  • De leerlingen werken samen en maken contact met elkaar.
  • De leerling reguleert spanning.
  • De leerling maakt klanken en voelt zich vrij om dat te doen.
Wat een bijzondere en creatieve manier om met leerlingen en jezelf in contact te gaan. Love it!
Bezoeker Museum de Fundatie, Zwolle
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.

Educatief materiaal

Op vraag van de school wordt op maat gemaakt lesmateriaal voor de doelgroep ontworpen. Dit kan een lesbrief zijn en/of een een aantal ontwerp-opdrachten.
Werkdrukverlagend
Ja
Duur
45 minuten
Soort
Les of lessenreeks, Workshop
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag, tijd in overleg.
Prijs
€400 per project (prijsindicatie)
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
Monobanda
Anouk Loman, consulent VO bij Cultuur & School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Anouk Loman
030 711 62 29 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Foto 1: Story2tell.
Video: Story2tell.

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.