Restauratie-inspecteur

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/restauratie-inspecteur/
Speciaal voor het einde van de restauratie (2019-2024) heeft de Domtoren een nieuwe rondleiding ontwikkeld voor de midden- en bovenbouw van de basisschool. Leerlingen kruipen daarbij in de huid van een restauratie-inspecteur! Ze zien hoe de Domtoren in de loop der eeuwen is veranderd: alle mensen die ermee te maken hebben gehad, hebben hun eigen stempel op het gebouw gedrukt. Waar wordt op gelet bij het restaureren van een oud gebouw, wat voor keuzes moeten er worden gemaakt? Zouden de leerlingen dezelfde keuzes maken, of zou hun Domtoren er heel anders uit komen te zien? Tijdens deze rondleiding bepalen zij!
De Domtoren bestaat al zeven eeuwen, maar hij heeft er niet altijd uitgezien zoals nu. De toren heeft een hoop meegemaakt en is meermaals gerestaureerd. De laatste restauratie duurde van 2019 tot 2024 en is nét klaar. Bij de restauratie zijn er vele knopen doorgehakt ten behoeve van het behoud van de Domtoren. De leerlingen leren hoe en waarom erfgoed behouden kan worden, welke keuzes daarbij gemaakt moeten worden en welke keuzes zij zélf zouden maken. Aan het einde van de rondleiding krijgen zij de gelegenheid om eigen ideeën in te tekenen. Gaan ze voor behoud of vernieuwing? De keuze is aan hen!
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Taalachterstand
Thema
Architectuur, Beroepen/Uitvindingen, Burgerschap, Fantasie/Verbeelding, Tijd/Geschiedenis, Utrecht
Aansluiting op schoolvakken
Bewegingsonderwijs, Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 1, Nederlands 3, Nederlands 12, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, Oriëntatie op jezelf en de wereld 43, Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Oriëntatie op jezelf en de wereld 53, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56, Bewegingsonderwijs 58
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- Leerlingen maken kennis met de Domtoren.
- Leerlingen ontdekken waarom de Domtoren zo belangrijk is voor de stad Utrecht en diens inwoners.
- Leerlingen breiden hun woordenschat uit.
- Leerlingen oefenen met goed kijken.
- Leerlingen ontwikkelen begrip voor de waarde van erfgoed.
- Leerlingen kennen hun eigen waarde aan erfgoed toe en oefenen met het beargumenteren van hun keuzes.
- Leerlingen krijgen begrip van de (bouw)geschiedenis van de eeuwenoude Domtoren.
- Leerlingen maken kennis met erfgoed waarbij de (fysieke) beleving van het bezoeken van een monument een grote rol speelt.
Extra informatie
De maximale groepsgrootte per rondleiding is 24 leerlingen. De toren beklimmen is een fysieke activiteit waarbij trappen worden beklommen. De rondleiding kan alleen doorgaan als er genoeg begeleiders bij de groep zijn: 1 begeleider per 10 leerlingen. Alle begeleiders moeten in staat zijn om trappen te beklimmen. Tijdens het bezoek klim je tot een hoogte van 95m (465 treden).
Educatief materiaal
75 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag: 9.00-17.00 uur. Starttijd altijd in overleg i.v.m. andere rondleidingen.
€132 per groep
Op locatie
Domtoren
Uitgelichte Foto: Robert Oosterbroek