Makey Makey: programmeren met effecten VO

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/makey-makey-programmeren-met-effecten-vo/
Wil je een banaan laten zingen? Pianospelen door op iemands neus te drukken? Met snoertjes en krokodillenklemmen programmeren we de leukste circuits.
Programmeren, omgaan met robotica en websites bouwen: ze klinken als taken voor professionele ICT’ers. Maar in onze huidige digitale maatschappij wordt er van kinderen en jongeren verlangd dat zij deze vaardigheden al aardig onder de knie hebben. Ook zijn het internet, en alle andere digitale middelen waarmee je dagelijks te maken hebt makkelijker te begrijpen én veiliger te gebruiken, wanneer je weet uit welke elementen en technieken ze zijn opgebouwd.
Informatie over werkdrukverlaging
ClickF1 werkt met ervaren vakdocenten die zelfstandig voor (een deel van) de groep kunnen staan. Sommige vakdocenten hebben lesbevoegdheid. Alle docenten zijn in het bezit van een VOG. Doordat alle inhoud aansluit op de SLO leerlijn Digitale Geletterdheid dragen wij bij aan de ontwikkeling van vaardigheden binnen dit curriculum.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
We passen de workshop aan het niveau van de leerling en het thema van de school aan. Naast Makey Makey geven we ook workshops in Micro:bit en Scratch. Bel ons of mail ons als je meer uitleg wil hebben over de verschillende vormen en tools.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand
Thema
Fantasie/Verbeelding, Techniek/Wetenschap
Aansluiting op schoolvakken
Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Informatica / Informatietechnologie, Techniek/Techniek & technologie, Technologie & toepassing (T&T)
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 1, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Computational thinking, Creatief denken, ICT - basisvaardigheden, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Mediawijsheid, Probleem oplossen, Samenwerken
Leerdoelen
- Computational thinking: leerlingen leren spelenderwijs te programmeren en de technologie achter data te begrijpen
- Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools
- Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media
- Leerlingen leren spelen met de cross-overs tussen online en offline wereld
- Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met programmeren en ICT-vaardigheden
Extra informatie
De workshopprijs is inclusief voorbereiding en nabewerking, reistijd, apparatuur en spelmateriaal.
Wij hanteren een minimale afname van twee workshops op een dag (dit kunnen 2 verschillende workshops en klassen zijn, of voor de onderbouw bijvoorbeeld een aantal lessen van een klein uur). In overleg kunnen workshops langer of korter duren.
Vanaf 25 leerlingen vragen we mogelijk extra iPads/devices van de school.
Educatief materiaal
Ja
90 minuten
Workshop
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
€225 per groep
Deze activiteit kan worden betaald met de CJP Cultuurkaart
Op school
Click F1