Hoe werkt een trein? Groep 3 t/m 6

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/hoe-werkt-een-trein/
Hoe groot zijn de wielen van een trein? Hoe glad is een rails, hoe krijgt een elektrische trein stroom en hoe sterk is een stoomlocomotief? In de museumles Hoe werkt een trein? kunnen leerlingen zelf de antwoorden op deze en andere vragen ontdekken.
De leerlingen worden door een museumdocent ontvangen en bekijken met elkaar welke collectiestukken verstopt zitten in de geheime koffer. Wat is dat zware metalen ding eigenlijk en waarvoor zouden die enorme spijkers gebruikt zijn? Eén voor één halen ze de voorwerpen tevoorschijn en bespreken ze met elkaar wat het zou kunnen zijn en wat het met de trein te maken heeft.
Hierna gaan de leerlingen in groepjes aan de slag met het opdrachtenboekje Hoe werkt een trein?. Door te zoeken, kijken, voelen, meten en tellen leren ze van alles over treintechniek. Ze speuren door de grote hal vol levensechte treinen naar de verschillen tussen stoomlocomotieven en elektrische treinstellen, ze vergelijken zichzelf met de enorme stalen wielen van de treinen en tellen met stappen hoe groot de treinen zijn. De opdrachten eindigen in Techlab, waar de leerlingen op een speelse en interactieve manier meer leren over de techniek achter de trein. Dit is het moment om zelf proefjes te doen! Zelf te voelen welke wielen het zwaarste rijden, zelf voelen welke vorm de meeste wind vangt en zelf stroom opwekken. Als alle opdrachten gedaan zijn dan sluiten we de reis af met een rit in Stalen Monsters of De Vuurproef.
De museumdocenten passen hun verhaal steeds aan, passend bij de leeftijdscategorie en voorkennis van de groep. Ook kunnen ze ervoor kiezen tijdens het introductieverhaal nog extra gebruik te maken van demonstratiekarren, een quiz te doen of op een andere manier interactief de kinderen te betrekken.
Het museum is voor en na het educatief programma nog vrij te bezoeken waardoor het mogelijk is om de rest van het museum te ontdekken met de klas.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Het programma kan aangepast worden aan specifieke doelgroepen en of wensen. De opdrachtenboekjes liggen vast maar de museumdocent heeft de flexibiliteit en capaciteit om binnen hetzelfde thema het programma zo aan te passen dat er aan de wensen of beperkingen van de groep kan worden voldaan. In overleg met de school kunnen we vooraf nadenken over wat het beste kan passen en kunnen we ook afwijken van de vaste vorm van het programma als dat beter aansluit.
Thema
Beroepen/Uitvindingen, Onderzoek/Avontuur, Techniek, Tijd/Geschiedenis, Verkeer/Transport
Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Rekenen/Wiskunde
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45
21e eeuwse vaardigheden
Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken
Leerdoelen
- Leerlingen leren in de basis hoe een trein werkt
- Leerlingen maken kennis met verschillende aspecten van de techniek rondom een trein zoals wielen, remmen, tractie, rails en koppelingen
- Leerlingen experimenteren zelf met enkele technische principes en worden uitgedaagd om vragen te stellen en na te denken over hoe een trein werkt en hoe zich dat door de jaren heen ontwikkeld heeft
Het kort bekijken van de treinen met het opdrachtenboekje was precies lang genoeg en ook leuk.
Educatief materiaal
90 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Dinsdag t/m vrijdag tussen 10.00 - 17.00 uur
€7.50 per leerling
Op locatie
Spoorwegmuseum
