PO

Geen muziek zonder techniek!

Aanbieder: Museum Speelklok
Online
Groep 7/8
60 m
Hele jaar

Museum Speelklok presenteert een spiksplinternieuw lesprogramma over muziekmachines! In dit programma gaan leerlingen in de klas aan de slag met muziek en mechanische techniek, geïnspireerd door de collectie van het museum. Ze ontdekken hoe techniek muziek tot leven brengt en leren hoe tandwielen, krukassen en hefbomen werken om muziekmachines in beweging te zetten. Deze techniek vinden ze niet alleen in de muziekmachines van het museum, maar ook in hun eigen dagelijkse omgeving.

Deze lessenreeks (2 lessen) is geschikt voor in de klas en kan gekoppeld worden aan verschillende vakken. De lessen kunnen ook dienen als voorbereiding op een bezoek aan Museum Speelklok.

Het programma bestaat uit twee lessen die leerlingen uitdagen om actief na te denken, te experimenteren en te bouwen.

Les 1: Onderzoekend leren
In de eerste les verkennen de leerlingen de werking van muziekmachines via de interactieve Klikplaat van Museum Speelklok. Ze leren hoe mechanische principes zoals tandwielen, hefbomen en krukassen geluid en beweging genereren. Deze les vraagt weinig voorbereiding en kan eenvoudig in de klas worden uitgevoerd met alleen een laptop/tablet of digibord. De rol van de leerkracht is om de leerlingen te begeleiden, vragen te stellen en hen te helpen ontdekken hoe de verschillende mechanieken werken. De activiteit kan zowel klassikaal als in kleinere groepen worden uitgevoerd, waarbij de leerlingen zelfstandig werken, maar de leerkracht beschikbaar is voor ondersteuning en verdieping.

Les 2: Ontwerpend leren
Les 2 bouwt voort op de opgedane kennis en richt zich op het ontwerp en de praktische toepassing van de geleerde technieken. De leerlingen gaan zelf aan de slag met knutselmaterialen om hun eigen muziekmachine te ontwerpen en bouwen, waarbij ze de eerder geleerde mechanische principes zoals tandwielen, hefbomen en krukassen toepassen. Deze les vereist meer voorbereiding, inclusief materialenlijst (zoals karton, touw en splitpennen). De rol van de docent is om te ondersteunen bij het ontwerpen en bouwen, hen te helpen met probleemoplossende vaardigheden en hen aan te moedigen om hun creativiteit en technische kennis toe te passen. Optioneel kan de les worden verdiept met korte video’s van bijvoorbeeld Het Klokhuis of SchoolTV, die de werking van de technieken verder verduidelijken.

Deze lessenreeks sluit aan bij de vakken:

  • Techniek: Leerlingen leren over mechanische principes en hoe deze worden toegepast in muziekmachines.
  • Muziek: De koppeling tussen techniek en muziekinstrumenten komt tot leven.
  • Kunst en cultuur: Leerlingen ontdekken de geschiedenis en het vakmanschap achter muziekmachines.
  • Wetenschap & technologie: Er wordt gewerkt vanuit onderzoekend en ontwerpend leren, met aandacht voor probleemoplossend denken en creativiteit.

Met deze lessenreeks bieden we een inspirerende combinatie van onderzoekend leren en creatief bouwen. Leerlingen ontdekken niet alleen de magie van muziektechniek, maar ontwikkelen ook vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerking en probleemoplossend vermogen. De docentenhandleiding biedt alle benodigde materialen en achtergrondinformatie om de lessen soepel te laten verlopen, zodat het een leerzame en plezierige ervaring wordt voor zowel de leerlingen als de leerkracht.

Het programma kan perfect worden gecombineerd met een bezoek aan Museum Speelklok, waar leerlingen een speciale muzikale rondleiding krijgen met de nadruk op de techniek van de muziekmachines.

Thema

Beroepen/Uitvindingen, Fantasie/Verbeelding, Inspiratie/Kunst, Muziek, Techniek, Utrecht

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 56

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Probleem oplossen, Samenwerken

Leerdoelen

  • Leerlingen ontdekken hoe mechanieken muziek kunnen maken en zien de verbinding met techniek in hun eigen leven
  • Leerlingen leren hoe mechanische techniek beweging veroorzaakt
  • Leerlingen leren over de werking van tandwielen, krukassen en hefbomen en hoe deze samenwerken in muziekmachines
  • Leerlingen maken de koppeling tussen cultuur, muziek en techniek door creatief onderzoek en bouwen

Extra informatie

Dit programma bestaat uit twee lessen. In de eerste les ontdekken leerlingen via een interactieve klikplaat hoe muziekmachines werken en hoe mechanieken muziek tot leven brengen. In de tweede les ontwerpen en bouwen ze zelf een muziekmachine. Dit STEAM-programma kan zelfstandig gevolgd worden of als voorbereiding op een bezoek aan Museum Speelklok

Waar machines muziek maken!
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.

Educatief materiaal

Het educatieve materiaal omvat twee lessen: Les 1 is de interactieve Klikplaat van Museum Speelklok (weinig voorbereiding, laptop/tablet). Les 2 is een praktische les waarin leerlingen een muziekmachine bouwen (meer voorbereiding, materialenlijst).
Duur
60 minuten
Soort
Les of lessenreeks
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Altijd in te zetten op school en vrij beschikbaar
Prijs
€0.00 per leerling
Locatie(s)
Online
Aanbieder
Museum Speelklok
Sanne van Huissteden Cultuur en School Utrecht Consulent

Heb je een vraag?

Neem contact op met Sanne van Huissteden
0307116229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
copyright Museum Speelklok

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.