Geen muziek zonder techniek!

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/geen-muziek-zonder-techniek/
Museum Speelklok presenteert een spiksplinternieuw lesprogramma over muziekmachines! In dit programma gaan leerlingen in de klas aan de slag met muziek en mechanische techniek, geïnspireerd door de collectie van het museum. Ze ontdekken hoe techniek muziek tot leven brengt en leren hoe tandwielen, krukassen en hefbomen werken om muziekmachines in beweging te zetten. Deze techniek vinden ze niet alleen in de muziekmachines van het museum, maar ook in hun eigen dagelijkse omgeving.
Deze lessenreeks (2 lessen) is geschikt voor in de klas en kan gekoppeld worden aan verschillende vakken. De lessen kunnen ook dienen als voorbereiding op een bezoek aan Museum Speelklok.
Het programma bestaat uit twee lessen die leerlingen uitdagen om actief na te denken, te experimenteren en te bouwen.
Les 1: Onderzoekend leren
In de eerste les verkennen de leerlingen de werking van muziekmachines via de interactieve Klikplaat van Museum Speelklok. Ze leren hoe mechanische principes zoals tandwielen, hefbomen en krukassen geluid en beweging genereren. Deze les vraagt weinig voorbereiding en kan eenvoudig in de klas worden uitgevoerd met alleen een laptop/tablet of digibord. De rol van de leerkracht is om de leerlingen te begeleiden, vragen te stellen en hen te helpen ontdekken hoe de verschillende mechanieken werken. De activiteit kan zowel klassikaal als in kleinere groepen worden uitgevoerd, waarbij de leerlingen zelfstandig werken, maar de leerkracht beschikbaar is voor ondersteuning en verdieping.
Les 2: Ontwerpend leren
Les 2 bouwt voort op de opgedane kennis en richt zich op het ontwerp en de praktische toepassing van de geleerde technieken. De leerlingen gaan zelf aan de slag met knutselmaterialen om hun eigen muziekmachine te ontwerpen en bouwen, waarbij ze de eerder geleerde mechanische principes zoals tandwielen, hefbomen en krukassen toepassen. Deze les vereist meer voorbereiding, inclusief materialenlijst (zoals karton, touw en splitpennen). De rol van de docent is om te ondersteunen bij het ontwerpen en bouwen, hen te helpen met probleemoplossende vaardigheden en hen aan te moedigen om hun creativiteit en technische kennis toe te passen. Optioneel kan de les worden verdiept met korte video’s van bijvoorbeeld Het Klokhuis of SchoolTV, die de werking van de technieken verder verduidelijken.
Deze lessenreeks sluit aan bij de vakken:
- Techniek: Leerlingen leren over mechanische principes en hoe deze worden toegepast in muziekmachines.
- Muziek: De koppeling tussen techniek en muziekinstrumenten komt tot leven.
- Kunst en cultuur: Leerlingen ontdekken de geschiedenis en het vakmanschap achter muziekmachines.
- Wetenschap & technologie: Er wordt gewerkt vanuit onderzoekend en ontwerpend leren, met aandacht voor probleemoplossend denken en creativiteit.
Met deze lessenreeks bieden we een inspirerende combinatie van onderzoekend leren en creatief bouwen. Leerlingen ontdekken niet alleen de magie van muziektechniek, maar ontwikkelen ook vaardigheden zoals kritisch denken, samenwerking en probleemoplossend vermogen. De docentenhandleiding biedt alle benodigde materialen en achtergrondinformatie om de lessen soepel te laten verlopen, zodat het een leerzame en plezierige ervaring wordt voor zowel de leerlingen als de leerkracht.
Het programma kan perfect worden gecombineerd met een bezoek aan Museum Speelklok, waar leerlingen een speciale muzikale rondleiding krijgen met de nadruk op de techniek van de muziekmachines.
Thema
Beroepen/Uitvindingen, Fantasie/Verbeelding, Inspiratie/Kunst, Muziek, Techniek, Utrecht
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Probleem oplossen, Samenwerken
Leerdoelen
- Leerlingen ontdekken hoe mechanieken muziek kunnen maken en zien de verbinding met techniek in hun eigen leven
- Leerlingen leren hoe mechanische techniek beweging veroorzaakt
- Leerlingen leren over de werking van tandwielen, krukassen en hefbomen en hoe deze samenwerken in muziekmachines
- Leerlingen maken de koppeling tussen cultuur, muziek en techniek door creatief onderzoek en bouwen
Extra informatie
Dit programma bestaat uit twee lessen. In de eerste les ontdekken leerlingen via een interactieve klikplaat hoe muziekmachines werken en hoe mechanieken muziek tot leven brengen. In de tweede les ontwerpen en bouwen ze zelf een muziekmachine. Dit STEAM-programma kan zelfstandig gevolgd worden of als voorbereiding op een bezoek aan Museum Speelklok
Educatief materiaal
60 minuten
Les of lessenreeks
Hele jaar
Altijd in te zetten op school en vrij beschikbaar
€0.00 per leerling
Online
Museum Speelklok
