Dansfilm workshop of lessenreeks VO

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/dansfilm/
Tijdens de workshop of lessenreeks Dansfilm maken leerlingen hun eigen dansfilm. In deze inhoudelijke en actieve workshop krijgen leerlingen het maakproces van een dansfilm mee, onder begeleiding van een ervaren regisseur van dansfilms.
We beginnen met het ontdekken van wat een dansfilm is. De leerlingen krijgen eerst een kijkje achter de schermen bij de dansfilm Exhale van regisseur Moniek van der Kallen en Dyzlo Film. Ook kijken we naar de videoclip ‘Countdown’ van Beyoncé en zoeken we de overeenkomsten met Achterland en Rosas danst Rosas van Anna Teresa de Keersmaeker.
Daarna is het tijd om zelf aan de slag te gaan! Hoe ziet het maakproces van de dansfilm eruit? We beginnen met de choreografie. Vervolgens onderzoeken de leerlingen hoe zij filmtechnieken kunnen toepassen om ervoor te zorgen dat de dansfilm een échte dansfilm wordt, en geen filmregistratie.
Een workshop Dansfilm duurt 4 uur. Een lessenreeks Dansfilm bestaat uit 4 of 5 lessen van anderhalf uur.
Informatie over werkdrukverlaging
De vakdocent van Hoogt on Tour kan een deel van de groep overnemen of zelf een dagdeel lesgeven. Sommige docenten hebben een lesbevoegdheid. Allen hebben ervaring met lesgeven. VOG kunnen zij ook overleggen/aanvragen.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand
Thema
Burgerschap, Fantasie/Verbeelding, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Lichaam, Muziek, Onderzoeken/Ontwerpen, Sport/Bewegen
Aansluiting op schoolvakken
Beeldende vakken, Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Kunst en cultuur
Aansluiting op kerndoelen
Kunst en cultuur 48, Kunst en cultuur 49, Kunst en cultuur 50, Kunst en cultuur 51, Kunst en cultuur 52
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- De leerling kan onder woorden brengen wat is een dansfilm nu precies is, aan de hand van voorbeelden.
- De leerling leert hoe een regisseur een dansfilm voorbereidt en kan onder andere het concept, storyboard, shotlist, locaties, repetities, kostuums, etc. in eigen woorden uitleggen.
- De leerling leert wie er nodig zijn en wát er nodig is om een dansfilm te filmen. De leerling leert over de rol van de regisseur, producent, componist, camera-persoon, editor.
- De leerling kan met een aantal simpele bewegingen zelf een choreografie maken.
- De leerling kan kan uitleggen hoe je van een choreografie een dansfilm (en geen dansregistratie) maakt en dit voorzichtig toepassen.
- De leerling ontwikkelt vaardigheden om een eigen dansfilm te filmen.
Extra informatie
We brengen voorafgaand aan de activiteit verschillende materialen naar de school (denk aan iPads en statieven) en halen deze na afloop weer op. Dit stemmen we samen af, ook over de opbouwtijd en het opruimen van de spullen. Soms, bij meerdere workshops, is het nodig iPads op school op te laden.
Educatief materiaal
Ja
90 minuten
Les of lessenreeks, Workshop
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur.
€400 per groep (prijsindicatie)
Deze activiteit kan worden betaald met de CJP Cultuurkaart
Op school
Hoogt on Tour filmeducatie
