Artificial Intelligence

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/artificial-intelligence/
(Bovenbouw-)leerlingen hebben vaak al van Artificial Intelligence gehoord. Maar wat is het eigenlijk ècht? Met onze vakleerkracht leren ze de do’s en don’ts van A.I. en de basis van verschillende algoritmen. Deze les bevordert het kritisch en bewust denken van leerlingen.
We verbinden A.I. met verschillende beroepen en merken in onze lessen dat kinderen juist kritische vragen hierover weten te stellen! Hoe leuk is het om er ook nog een eigen songtekst mee te kunnen maken? Daarmee gaan we ook aan de slag! Compleet met een mooie zelfgemaakte albumhoes In Canva!
Informatie over werkdrukverlaging
De lessen van De Programmeerschool zijn methodisch en pedagogisch onderbouwd en worden gegeven door vakleerkrachten. De inhoud is afgestemd op de kerndoelen Digitale Geletterdheid, Taal en Burgerschap. We kunnen ook kennis de school inbrengen door co-teaching, hierbij loopt uw eigen leerkracht mee. Maatwerk in de vorm van een Expertiseactiviteit voor leerkrachten en/of IT'ers is mogelijk.
Alle leerkrachten zijn in het bezit van een VOG.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Afhankelijk van het onderwerp kunt u onze lessen als circuit-dag voor bovenbouwgroepen (Artificial Intelligence en Mediamakers) of als lesreeks (Scratch Jr., Programmeren in Scratch en Digitale Geletterdheid van consumeren naar creeren) inzetten. Heeft u wensen en ideeën? We kunnen de inhoud in overleg met u laten aansluiten op uw actuele thema's of leerdoelen. Deze activiteit is goed in te zetten als Circuitdag voor groep 6, 7 & 8. Aantal lessen: 2x 90 minuten of 3x 60 minuten
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand
Thema
Beroepen/Uitvindingen, Burgerschap, Inspiratie/Kunst, Muziek, Social media/Digitale media
Aansluiting op schoolvakken
Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 1, Nederlands 2, Nederlands 3, Nederlands 8, Nederlands 11, Oriëntatie op jezelf en de wereld 36, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 39
21e eeuwse vaardigheden
Computational thinking, ICT - basisvaardigheden, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Mediawijsheid, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- Leren hanteren van een geschikte zoekstrategie, zoekhulpmiddel en zoekopdracht
- Begrijpen dat data van mensen afkomstig zijn, dat de mens beslist welke data AI kan gebruiken, dat het algoritme voor leren door mensen gemaakt wordt, en dat de training van AI door mensen gebeurt
- Formuleren van simpele zoektermen voor een zoekmachine of AI-tool
- Onderzoeken van de betrouwbaarheid van een bepaald online artikel en de afzender ervan
- Onderzoeken hoe beelden en teksten gemanipuleerd of gegenereerd kunnen zijn en hoe dat te herkennen
- Experimenteren met digitale middelen om gedachten, ideeën of gevoelens uit te drukken
Educatief materiaal
Voor de lessen maken we liefst gebruik van de Chromebooks en het Digibord als die op school aanwezig zijn.
Ja
90 minuten
Les of lessenreeks, Workshop
2 lessen
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 8:30-16:30 uur.
€575 per groep
Op school
De Programmeerschool
