24 Kunstdocenten gesterkt voor de klas
Eind april sloten 24 kunstvakdocenten de training Vakmanschap in Cultuuronderwijs af. In zes bijeenkomsten hebben zij hun kennis en kunde over klassenmanagement, pedagogiek, didactiek, uitdagende situaties en vakintegratie aangescherpt.
De training was initiatief van Utrecht Leert, Marnix Academie, Hogeschool Utrecht en Cultuur & School Utrecht. Aanleiding was het toenemende lerarentekort en oplopende werkdruk op de Utrechtse scholen, waardoor cultuurprofessionals vaker worden gevraagd om intensiever samen te werken met een school. Zo geven ze leerlingen betekenisvol cultuuronderwijs, ondersteunen ze de leraar en brengen ze vernieuwing en inspiratie naar het klaslokaal. De training had als doel om de cultuurprofessionals te ondersteunen in de uitdagingen die dit met zich meebrengt.
Reflecteren op de eigen praktijk
Op het leerplein van Marnix Academie werden praktijkdilema’s gedeeld en casussen besproken. Binnen vaste thema’s was er ruimte voor individuele vragen en intervisie. Zo werden de deelnemers uitgedaagd te reflecteren op hun eigen praktijk. In hoeverre lukt het je bijvoorbeeld om onzekere leerlingen mee te krijgen? En op welke manier zorg je voor een klimaat dat zowel creatief als veilig is? Wat kan je daarin al, en wat wil je nog ontwikkelen? In een open sfeer werden deze vragen gedeeld en besproken.
Tegenwoordig merk ik dat ik meer reflecteer op wat ik zeg of wil gaan zeggen. Meer contact maak met kinderen als ze de klas binnen komen en meer over mezelf vertel.
Heel persoonlijke en een fijne sfeer! Daardoor durfde iedereen ervaringen te delen en dat was heel waardevol.
Mogelijk vervolg
Wil je op de hoogte blijven van de toekomstige bijeenkomsten en trainingen die we organiseren? Word lid van onze nieuwsbrief, dan ontvang je maandelijks alle updates van het Kennisplatform, inclusief de bijeenkomstenagenda.
Wist je dat?
… veel van onze culturele partners werkdrukverlagend cultuuraanbod aanbieden? Zo kan een vakdocent voor een langere periode dramales geven, of een beeldende docent werken aan thema’s binnen een projectweek. Ook kan een cultuurprofessional meedenken over de creatieve invulling van een extra studiedag. Lees meer over wat zij voor Utrechtse scholen kunnen betekenen en bekijk het aanbod voor het primair en het voortgezet onderwijs.