Nieuwe fundamenten voor cultuureducatie
Dit najaar bracht het Landelijke Kenniscentrum voor Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) de publicatie Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie, achtergronden en handreiking voor de toekomst uit. De publicatie is een vervolg op Basis voor Cultuureducatie uit 2016 en is interessant lees- en studiemateriaal voor iedereen die zich bezighoudt met cultuuronderwijs.
Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie is ontwikkeld voor professionals bij overheden, onderwijs, maatschappelijke instellingen en cultuur op alle niveaus. De handreiking bestaat uit drie delen: Beschrijvingen (heden), Visie (toekomst) en Stappenplan (actie):
1. Beschrijvingen gaat over de huidige situatie van cultuureducatie: over het belang en de opbrengsten ervan voor individu en maatschappij, actuele ontwikkelingen, invalshoeken, instrumenten en wetgeving. Ook vind je in dit deel een hoofdstuk over het belang en de mogelijkheden van cultuureducatie in relatie tot het ontwikkelingsniveau van kind en jongere (0-18 jaar).
2. In Visie en vraagstukken vind je een curriculumopzet en visie. Hoe zou cultuureducatie in de toekomst vorm kunnen krijgen?
3. Stappenplan duurzame cultuureducatie schetst de vervolgstappen die volgens LKCA nodig zijn om de positie van cultuureducatie te verbeteren, en de waarde van cultuureducatie voor de maatschappij en het individu ten volle te benutten. Daarbij wordt ingezoomd op de rol van scholen, overheden en de cultuursector.
Lees hier meer over de publicatie, en download deze kosteloos.
Wist je dat?
… je op de website van LKCA een schat aan informatie over cultuureducatie, -participatie en -beleid vindt? Je kunt je aanmelden voor de LKCA-nieuwsbrief, die ze volledig voor jou op maat maken.