PO
VO
Inspiratie

See, Think & Wonder in de Domkerk!

Domkerk en Cultuur & School Utrecht
5 september 2022
Laat als eerste een reactie achter

Hoe zorg je ervoor dat ervaren rondleiders, met veel kennis en kunde, nét iets anders gaan rondleiden dan ze gewend zijn om te doen? Dat ze, naast het overdragen van hun kennis, de groep interactief betrekken om ook zelf op onderzoek uit te gaan?

Dat is nog niet zo makkelijk weet Arja van Veldhuizen, educator en vrijwilliger bij de Domkerk. “We kregen steeds vaker terug dat bezoekers, waaronder Utrechtse scholen, niet helemaal tevreden waren over de rondleidingen, omdat ze de manier van rondleiden niet meer vonden aansluiten op hen als bezoeker. Daar moesten we iets mee.” vertelt Arja. Daarom organiseerde ze de Training interactief rondleiden voor vrijwilligers van de Domkerk. Het Fonds voor Cultuurparticipatie financiert de training, bestaande uit meerdere sessies.

Voor de zomer was de eerste bijeenkomst. Ricky Fox (Museumeducator, werkzaam voor verschillende musea zoals Museum Catharijneconvent en Centraal Museum) en Claire Bown (bedenker van Thinking Museum) deelden hun ideeën en theorie over interactief rondleiden met een groep enthousiaste, eigengereide vrijwilligers. Ook Cultuur & School Utrecht was erbij om vanuit het Utrechtse onderwijs het belang van interactief rondleiden toe te lichten.

Ricky Fox beet het spits af en nam de groep mee in de wereld van de lerende mens. Vanuit drie invalshoeken liet ze zien hoe mensen leren. En dat is soms anders dan veel mensen weten.

Ankje Berkhof (consulent bij Cultuur & School Utrecht) licht tussen de bedrijven door toe dat het voor het scholen steeds belangrijker is om de cultuuronderwijsactiviteiten in te bedden in het curriculum. Daarnaast werken scholen steeds vaker projectmatig vanuit een onderzoeksvraag. Kinderen en jongeren moeten vooral zélf op zoek naar het antwoord. Daar moeten culturele instellingen, en dus ook rondleiders, in mee.

De laatste spreker van de middag, Claire Brown, weet hoe dat moet. Zij ontwikkelde de methode Visible Thinking in the Museum, waarin nieuwsgierigheid, begrip en creatief denken de uitgangspunten zijn. See, Think & Wonder!

Het gaat niet om de waarheid, maar om wat de mensen zien

Aan het einde van de middag oefenen de rondleiders in groepjes. Het is nog best lastig om als rondleider die bak met kennis niet meteen op de groep los te laten. In plaats daarvan vragen ze aan de groep: Wat zie je? Wat denk je dat hier gaande is? Wat vraag je je af? Dat zijn precíes de vragen die mensen betrokken maakt bij wat ze zien.

“Wij bedachten ooit de term hardop kijken” voegt een van de vrijwilligers toe. Enthousiast geworden over deze manier van rondleiden, kijken de deelnemers uit naar het vervolg van deze training waarbij ze onder begeleiding van Claire zullen oefenen met deze manier van rondleiden in hun vertrouwde Domkerk.

Wil je ook de Domkerk ontdekken met je klas? Schrijf je dan in voor een bezoek.

Wist je dat?
… ook Cultuur & School Utrecht voortdurend onderzoekt wat het effect van cultuuronderwijs is? Zo vragen wij niet alleen de leerkrachten en docenten, maar ook de leerlingen, wat zij van een activiteit vonden. Met deze evaluaties maken we samen het cultuuronderwijs in Utrecht nog beter.

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.