PO
VO
Nieuws

Cultuureducatie leidt tot cultuurparticipatie; hoe staat het ervoor in Utrechtse wijken?

Cultuur & School Utrecht
3 juli 2023
Cultuurthermometer in de wijk - stand van zaken rondom cultuurparticipatie en cultuuronderwijs in de Utrechtse wijken
Laat als eerste een reactie achter

Nieuw vanaf aankomend schooljaar: de serie Cultuurthermometer in de wijk. Een serie artikelen op het Kennisplatform over de huidige stand van zaken rondom cultuureducatie en cultuurparticipatie voor de Utrechtse jeugd in onze wijken, gezien door de ogen van cultuurcoördinatoren en directeuren uit het basis- en voortgezet onderwijs, bredeschoolcoördinatoren, cultuurcoaches en combinatiefunctionarissen cultuur. Waar liggen kansen en uitdagingen voor iedere wijk volgens hen?

De pandemie ligt achter ons en cultuuronderwijs wint langzaamaan weer aan terrein binnen het curriculum van scholen. Het besef groeit dat leerlingen naast de ontwikkeling van hun cognitieve vaardigheden juist ook veel baat hebben bij het ontwikkelen van hun creatieve talenten, zowel onder schooltijd als na schooltijd. In een eerder artikel schreven we al dat cultuureducatie en cultuurparticipatie een bewezen positief effect hebben op de persoonlijke ontwikkeling en de basisvaardigheden van kinderen en jongeren. Ze ontwikkelen zich thuis, op school en in de buurt en ontdekken hun talenten het beste in een omgeving die ze daarvoor de kans geeft.

Cultuureducatie leidt tot cultuurparticipatie
Cultuurparticipatie start bij cultuureducatie op school. Goed cultuuronderwijs is een voorwaarde voor leerlingen om op dat moment of later in hun leven deel te kunnen nemen aan kunst en cultuur in de buurt, in de wijk, in de vrije tijd. Zeker voor leerlingen die dat van huis uit niet meekrijgen is het van grote waarde om op school goed cultuuronderwijs te kunnen genieten. Cultuureducatie kan zo leiden tot cultuurparticipatie.

(Cultuur)aanbod op en na school verbinden
Wanneer buiten- en binnenschools leren met elkaar worden verbonden, kan dit de ontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleren en bijdragen aan het bevorderen van kansengelijkheid. Op veel plaatsen in Nederland, en ook in Utrecht, werken scholen en lokale partijen al nauw samen aan een binnen- en buitenschools aanbod op en rondom school. Dit zijn activiteiten waarmee kinderen en jongeren erachter komen waar ze allemaal goed in zijn, de wereld ontdekken en leren op zichzelf te vertrouwen.

Kansen en uitdagingen in Utrecht
Als coördinatiepunt en aanjager van de dialoog over cultuuronderwijs in de stad signaleert Cultuur & School Utrecht dat er momenteel veel vragen leven bij iedereen die zich bezighoudt met cultuureducatie en cultuurparticipatie: welke mogelijkheden zijn er voor leerlingen tijdens en na schooltijd om zich via kunst en cultuur verder te ontwikkelen, en waar liggen nog kansen en uitdagingen? Cultuur & School Utrecht wil vanuit het gezamenlijke gesprek meer zicht bieden op de huidige stand van zaken in de verschillende wijken van de stad Utrecht. Zodat culturele organisaties en (brede) scholen kansen kunnen grijpen voor mogelijke nieuwe of aangepaste vormen van cultuuronderwijs voor de zeer diverse groep kinderen en jongeren die de stad Utrecht rijk is.

Cultuurthermometer in de wijk
Cultuur & School Utrecht doet dit door de komende twee jaar per wijk een bijeenkomst te organiseren voor cultuurcoördinatoren en directeuren uit het basis- en voortgezet onderwijs, bredeschoolcoördinatoren, cultuurcoaches en combinatiefunctionarissen cultuur. In het gesprek stoppen we samen de zogenaamde ‘cultuurthermometer’ in de wijk, waarbij er een beeld ontstaat – gezien door de ogen van de deelnemers uit het onderwijs – van de huidige stand van zaken rondom cultuureducatie en -participatie voor Utrechtse kinderen en jongeren in de diverse leeftijden. We signaleren samen de kansen en uitdagingen voor de wijk.

Serie artikelen op het Kennisplatform
Na elke bijeenkomst publiceren we een artikel op het Kennisplatform waarmee we de dialoog over de huidige stand van zaken rondom cultuureducatie en cultuurparticipatie voor Utrechtse kinderen en jongeren verder hopen aan te jagen. De serie artikelen noemen wij Cultuurthermometer in de wijk. Na de zomer zullen we het eerste artikel over de eerste bijeenkomst publiceren, waarbij de wijk Zuidwest (Kanaleneiland, Transwijk en de Merwedekanaalzone) de primeur krijgt. Abonneer je op de nieuwsbrief van het online Kennisplatform voor Cultuuronderwijs, dan houden we je op de hoogte!

Wist je dat?
… er per wijk een consulent van Cultuur & School Utrecht beschikbaar is voor alle scholen en culturele partners in die wijk? Bekijk hier onder het kopje Advies welke consulent aan welke wijken is gekoppeld.

Foto/video credit
Rrook

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.