PO

Geschiedenis thema’s beleven met theater – middenbouw

Aanbieder: Podiumbeesten
Op school
Groep 3/4/5/6
60 m
Hele jaar

Geschiedenisthema’s en theater zijn een gouden combinatie. Om geschiedenis te beleven, maken we er theater van! Zo beklijft het onderwerp bij kinderen en kunnen zij hun eigen ideeën omzetten in een creatief product. Veel kinderen worden geactiveerd in hun leerproces wanneer ze hun verbeelding gebruiken. Als ze zich voorstellen dat ze leefden in de tijd van de Romeinen, ridders of prehistorische mens komt de geschiedenis tot leven! 

Podiumbeesten biedt veel mogelijkheden om theater te koppelen aan geschiedenis. We hebben in samenwerking met scholen een aantal geschiedenisprojecten ontworpen. Hieronder vind je daarover meer uitleg.

Wil je aan de slag met een ander geschiedenisthema? Podiumbeesten staat open voor maatwerk, neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

OER-lang geleden – Theaterles over de Prehistorie
Vrij bewegen en jezelf laten zien, durven geluid te maken en vol overgave rondstampen op het podium: dat zijn kenmerken van leerlingen die lekker in hun vel zitten en plezier beleven aan theater. En, van OERmensen! We trekken onze stoute schoenen aan en verplaatsen ons fysiek in de belevingswereld en de dagelijkse perikelen van de eerste mensen. Inclusief oerkreten en non-verbale communicatie, want in die tijd moesten ze het meer hebben van fysieke expressie dan van verfijnde woordkeuze. Speren maken, everzwijnen jagen, wonen in plaggenhutten zonder vloerbedekking: in de prehistorie waren ze niet vies van een beetje modder. We maken er een wilde boel van. Vier wekelijkse theaterlessen, maar een kortere reeks kan ook. Het project kan worden afgesloten met een voorstelling voor ouders of een vertoning van korte filmpjes: een dag uit het leven van de OERmens. WRAAAAH!!!

De geschiedenis van spellen & spelen – Theaterlessen
Leren over de geschiedenis is leren over onze constant veranderende cultuur. Bijvoorbeeld over hoe wij spelletjes spelen met elkaar. Hoe speelden de kinderen vroeger buiten? Welke spelletjes zijn van alle tijden en wat zijn verschillen? We onderzoeken de fysieke kant van spelletjes en hoe de spelbewegingen een soort dansspel worden, wanneer je ze gaat uitvergroten en herhalen. We nodigen beroemde spel-professoren uit (wijzelf!), die ons alles kunnen leren over de spelletjes van vroeger, en hoe je ze precies speelt. Spelen = leren, zeggen we vaak binnen de cultuureducatie. Dat motto is de leidraad voor deze theaterlessenreeks, waarbij kinderen leren over geschiedenis. We sluiten graag aan bij jullie geschiedenisthema. Het is mogelijk om de lessenreeks te laten eindigen in een feestelijke presentatie. Als klap op de vuurpijl kan er een ‘Oud Hollandsche Spellen’-middag op het schoolplein worden georganiseerd. Kinderen uit verschillende klassen worden verdeeld in teams en duiken in een spannend spelparcours.

Kasteel van Geluid – Theater over de Riddertijd
In dit project, over ridders & kastelen, staat luisteren centraal. Geluid kan de verbeelding prikkelen op een directe manier. Daarom nemen we de geluiden uit een kasteel mee de speelzaal in, bijvoorbeeld de geluiden uit de keuken en de Ridderzaal, maar ook de schietgaten en de kanonnen! Deze geluiden zetten aan tot eigen interpretatie, fantasie en uitbeelden. Spelenderwijs leren de kinderen de verschillende kamers van het kasteel kennen. We kunnen afsluiten met een voorstelling voor publiek. De verschillende personages uit het kasteel stellen zich voor en het publiek maakt een auditieve en visuele reis door het kasteel. De kinderen leiden hen rond en kruipen in de huid van de kasteelbewoners. Hoor je het kletteren van de zwaarden al?

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

Podiumbeesten biedt maatwerk. Onze projecten kunnen we volledig afstemmen op de wensen van de school. Dit aanbod maakten we speciaal voor een school en kan opnieuw worden uitgevoerd. Heb je een ander thema of idee, neem dan contact op.

Thema

Fantasie/Verbeelding, Tijd/Geschiedenis

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Oriëntatie op jezelf en de wereld 53, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • Je gebruikt je fantasie om je situaties buiten het 'hier en nu' in te beelden
  • Je maakt bewust gebruik van volume, articulatie, intonatie en tempo bij het stemgebruik
  • Je kan bewust gebruikmaken van de theatrale ruimte, decor en attributen in dramatisch spel
  • Je verzamelt informatie uit verschillende bronnen
  • Je kan ruimte geven aan andermans ideeën en theatrale keuzes maken met respect voor de ideeën van de ander

Extra informatie

De prijs wordt voor jouw school in overleg bepaald. Zo kunnen we aanbod langer, korter of vanuit een andere invalshoek maken, zodat het past bij de school.

Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.
Duur
60 minuten
Soort
Les of lessenreeks, Project
Aantal Lessen
4 lessen
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag
Prijs
€600 per project (prijsindicatie)
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
Podiumbeesten
Anouk Loman, consulent VO bij Cultuur & School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Anouk Loman
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Header foto: eigen beeld
Headerfoto: Sean Prior, 123rf.com
Headerfoto: Unsplash.com

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.