PO

Documentaire Lessenreeks

Aanbieder: Hoogt on Tour
Op locatie, op school
Groep 5/6/7/8
SO
60 m
Hele jaar

Hoe vertaal je een onderwerp of je eigen verhaal in een documentaire? Wat komt er allemaal kijken bij het maken van een documentaire en waar moet je beginnen?

In twee tot vier lessen maken leerlingen een documentaire of reportage over een onderwerp naar keuze. Leerlingen nemen interviews af, doen onderzoek en koppelen dat aan hun eigen leefwereld. Ze verdiepen zich in filmtechniek en voor zover mogelijk doen ze zelf de productie.

Thema

Emoties/Gevoel, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Identiteit, Inspiratie/Kunst

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen

Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Probleem oplossen, Mediawijsheid, Communiceren, Samenwerken

Leerdoelen

  • De leerling begrijpt hoe een documentaire wordt gemaakt en welke rollen er zijn.
  • De leerling heeft inzicht in hoe beeld manipuleert en gevoelens oproept.
  • De leerling kan onderzoek doen naar een onderwerp.
  • De leerling begrijpt welke keuzes je maakt bij het verbeelden van een boodschap of verhaal.
  • De leerling kent verschillende soorten shots en kan zelf een shotlist maken.
  • De leerling kan reflecteren op zijn/haar eigen werk en dat van anderen.
  • Groep 7/8: de leerling kan monteren in iMovie.

Extra informatie

Vanaf de bovenbouw. 60 minuten per les, twee tot vier lessen. Dagen en tijdstippen in overleg.
Kosten: in nader overleg te bepalen

Bewaar of deel deze activiteit
Bewaard
Ontwikkeld voor
5/6/7/8/SO
Duur
60 minuten
Soort
Les of lessenreeks
Aantal Lessen
2 lessen
Periode
Hele jaar
Prijs
In overleg
Locatie(s)
op locatie, op school
Aanbieder
Hoogt on Tour

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.