PO

Bloxels: programmeren met spelbord en iPad

Aanbieder: Click F1
Op school
Groep 3/4/5/6/7/8
Speciale doelgroep
90 m
Hele jaar

Bij deze workshop komen analoog en digitaal samen. Met de gekleurde blokjes van Bloxels bouw je levels, karakters en video games. Met de iPad laat je alles tot leven komen!

Programmeren, omgaan met robotica en websites bouwen: ze klinken als taken voor professionele ICT’ers. Maar in onze huidige digitale maatschappij wordt er van kinderen en jongeren verlangd dat zij deze vaardigheden al aardig onder de knie hebben. Tegelijkertijd zijn het internet en alle digitale middelen waarmee je dagelijks te maken hebt ook makkelijker te begrijpen én veiliger te gebruiken, wanneer je weet uit welke elementen en technieken deze zijn opgebouwd.

Stichting Click F1 werkt met het MediaTeam; een team met jonge, enthousiaste coaches die gespecialiseerd zijn in het geven van trainingen aan jongeren om hen spelenderwijs en met creatieve middelen deze vaardigheden aan te leren. Door middel van mediaworkshops op maat en het werken met tal van digitale tools worden de deelnemers technisch vaardiger en zelfverzekerder in in het gebruik van digitale middelen. Click F1 heeft een schat aan spelvormen, mediamaterialen en licenties opgebouwd om in de school mee te kunnen werken.

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

We passen de workshop naar het niveau van de leerlingen aan. Voor groep 3 geven we eenvoudige spelvormen, voor groep 8 gaan we in op game-principes.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4

Thema

Fantasie/Verbeelding, Onderzoek/Avontuur, Techniek

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Rekenen/Wiskunde

Aansluiting op kerndoelen

Rekenen/Wiskunde 23, Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56

21e eeuwse vaardigheden

Computational thinking, Creatief denken, ICT - basisvaardigheden, Probleem oplossen, Samenwerken

Leerdoelen

  • Computational thinking: leerlingen leren spelenderwijs te programmeren en de technologie achter data te begrijpen
  • Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools
  • Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media
  • Leerlingen leren spelen met de cross-overs tussen online en offline wereld
  • Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met programmeren en ICT-vaardigheden

Extra informatie

- De workshopprijs is inclusief voorbereiding en nabewerking, reistijd, apparatuur en spelmateriaal.
- Wij bieden alleen workshops aan van 2 x 90 minuten per dag (dit kunnen 2 verschillende workshops en klassen zijn). Zo krijgen onze coaches in hun vergoeding genoeg tijd om zich voor te bereiden en kunnen we hen een eerlijk dag(deel)loon bieden.
- Vanaf 25 leerlingen vragen we mogelijk extra iPads/devices van de school.

Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.
Duur
90 minuten
Soort
Workshop
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
Prijs
€225 per groep
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
Click F1
Anouk Loman, consulent VO bij Cultuur & School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Anouk Loman
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Headerfoto: Click F1

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.