Ruby Bridges | Invloedrijke kinderen
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/ruby-bridges-invloedrijke-kinderen/
Wie is Ruby Bridges?
Ruby Nell Bridges werd als eerste zwarte leerling toegelaten op de William Frantz Public School in New Orleans, een basisschool met uitsluitend witte leerlingen. De zesjarige Ruby woonde in de 9e wijk van New Orleans William J. Frantz Elementary School.
14 november 1960 was de door de rechtbank opgelegde eerste schooldag in New Orleans. Dat was ook de dag dat Ruby voor het eerst naar school ging.
De leerlingen gaan naar aanleiding van het schilderij ‘The Problem We All Live With’ van Norman Rockwell meer te weten komen over Ruby Bridges en de tijd waarin zij op de basisschool zat. Gedurende deze lessenserie maakt elk kind een eigen schilderij, hoe de kinderen zelf Ruby in de wereld van nu zien of zouden willen zien.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Aangezien het bij het beeldende aanbod voornamelijk over visuele / beeld -taal gaat zijn de lessen juist ook geschikt voor leerlingen met taalachterstand.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Taalachterstand
Thema
Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties/Gevoel, Fantasie/Verbeelding, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Politiek, Tijd/Geschiedenis
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken
Leerdoelen
- Leerlingen weten wie Ruby Bridges is en waarom zij een invloedrijk peroon is
- Leerlingen weten wat kinderrechten zijn
- Leerlingen weten wat een compositie is
- Leerlingen kunnen kleuren mengen
- Leerlingen vertalen gevoel naar kleur en vorm
Extra informatie
Les 1 en 2 kunnen klassikaal worden gegeven. In les 3 wordt de groep gehalveerd (maximaal 15 leerlingen) en wordt er verder gewerkt in aparte ruimte. Van de leerkracht wordt verwacht dat de leerlingen van tevoren in 2 groepen zijn ingedeeld. Zo kunnen de leerlingen persoonlijke aandacht en goede begeleiding krijgen. Per groep 1 uur per les.
Totale tijd: les 1 en 2: 60 minuten, les 3: 135 minuten.
Indien de extra ruimte een lokaal is met digibord zou de groep ook in tweeën opgesplitst kunnen worden en per halve groep het gehele programma kunnen volgen. (werkdrukverlaging).
Materiaalkosten per leerling: 4 euro
60 minuten
Les of lessenreeks
3 lessen
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag
€435 per groep (prijsindicatie)
Op school
KUNST IN DE KLAS