PO
Inspiratie

Studiedag: doen we wat we doen eigenlijk goed?

Cultuur & School Utrecht i.s.m. Da Costaschool Hoograven
26 juni 2023
Laat als eerste een reactie achter

De Da Costaschool Hoograven heeft een rijk programma voor cultuuronderwijs. De leerlingen bezoeken voorstellingen en musea, de talentcoach besteedt aandacht aan creativiteitsontwikkeling en je ziet het ook zodra je de school binnenloopt aan de vele kunstwerken van de leerlingen die daar zijn tentoongesteld. 

Toch had de school behoefte om het gesprek over cultuuronderwijs te voeren, op hun laatste studiedag van het jaar. Gewoon om stil te staan bij wat ze doen. Onder leiding van consulenten Ankje Berkhof en Hedwig Visser van Cultuur & School Utrecht stond het team stil bij de vraag “Doen we wat we doen eigenlijk goed?”

Waarom doen we ook alweer wat we doen?
Om op te halen wat voor iedereen persoonlijk het vuurtje aanwakkert, dacht het team als eerste terug aan een mooie cultuurervaring met de klas. Bij deze herinnering zocht iedereen een fotokaart van Beeldend Spreken uit, die het gevoel van deze herinnering het beste weergaf. In de gesprekken hierover kwamen mooie voorbeelden voorbij. Zoals de herinnering aan een timide meisje dat wat ze saai (tandenpoetsen) en mooi (een bloem) vond, verenigde in een bloem van tandpastatubes met een tandenborstel als steel.

‘Als je er tijd en aandacht aan besteedt, komt ieder kind tevoorschijn.’

Een andere leerkracht vertelde over het aanleren van een lied over fruit. Waar de kinderen in eerste instantie niet enthousiast waren, werd er later luidkeels gezongen en op het liedje gedanst. De leerkrachten genieten van de betrokkenheid en bevlogenheid van de leerlingen wanneer ze met cultuuronderwijs bezig zijn.

Da Costa studiedag 2023 4

Geheugen opfrissen
Na het bekijken van een filmpje van Eric Scherder, waarin het nut (of de noodzaak) van het beleven van kunst wordt uitgelegd, bespraken we met elkaar de kerndoelen en de procesgerichte didactiek binnen de SLO. In het cultuurplan van Da Costa staat omschreven dat dit de uitgangspunten zijn voor de leerlijnen binnen hun cultuuronderwijs. Ook keek het team in tweetallen naar de acht criteria voor het bepalen van de kwaliteit van kunstzinnige oriëntatie, die worden genoemd in het onlangs verschenen verslag van de reviewstudie Wat werkt in kunstzinnige oriëntatie?. Dit gaf de teamleden mooie inzichten in wat zij als school al doen en waar ze nog meer verdieping in aan kunnen brengen.

Zelf ervaren
Ankje en Hedwig sloten hun onderdeel van de studiedag af met een opdracht om zelf te ervaren wat cultuuronderwijs met je kan doen. Het team tekende elkaar in tweetallen na zonder op het blad te kijken. Vervolgens schreef ieder bij het eigen portret wat hij of zij zag. Dit leverde de nodige hilariteit op. Iedereen beleefde veel plezier tijdens het tekenen, en voelde ook enige trots bij het presenteren van de portretten. Ze hangen nu tentoongesteld in de school; een mooi aandenken aan een waardevolle studieochtend!

Wist je dat?
… we ook op jouw school aandacht aan cultuuronderwijs kunnen besteden op een studiedag of in een teamvergadering? Neem contact op met jouw consulent of mail naar consulent@cultuurenschoolutrecht.nl. Of kijk bij het expertise-aanbod van onze culturele partners!

 

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.