PO

WIJ-land – oefenen met de samenleving met erfgoed en kunst

Op locatie, Op school
Groep 5/6
Speciale doelgroep
495 m
Hele jaar

Tijdens dit lesprogramma leren leerlingen zichzelf beter kennen en ontdekken ze hoe zij samen wij vormen. Door een combinatie van museumbezoeken en lessen op school, krijgt lokaal erfgoed betekenis voor leerlingen en wordt creativiteit ingezet om hun eigen identiteit te onderzoeken en te presenteren. Burgerschapsvormging, erfgoededucatie en kunstzinnige vorming versterken elkaar in één samenhangend programma waarin zelfonderzoek, expressie en reflectie centraal staan. Dit project is ontwikkeld door het Volksbuurtmuseum, Het Utrechts Archief, Podiumbeesten en Kunst in de Klas in samenwerking met Utrechtse scholen.

Ontdekken wie je bent, waar je geschiedenis ligt en jezelf presenteren leidt tot het doel jezelf én de ander te leren kennen. Door in dit programma te focussen op persoonsvorming en empathie, verkleinen wij de afstand die tussen individuele leerlingen wordt ervaren. Zij verkennen hoe identiteit wordt opgebouwd (hoe kijk je naar jezelf, hoe kijkt de ander naar mij? ) en de verschillende vormen waarop een identiteit te presenteren is (in een tentoonstelling en in de vorm van theater).

Dit programma bestaat uit drie onderdelen:

  • Bezoek aan culturele instellingen
  • Kunst- en theaterlessen op school
  • Een presentatie door leerlingen aan publiek

Leerlingen bezoeken zowel het Volksbuurtmuseum als Het Utrechts Archief. Daar worden zij door museumdocenten rondgeleid en maken zij kennis met lokaal erfgoed en ervaren zij onder meer hoe identiteiten kunnen worden gepresenteerd aan de hand van voorwerpen van vroeger uit de volksbuurt of persoonlijke archiefstukken.

Het project vervolgt bij de leerlingen op school met beeldende- en theaterlessen. In deze lessen verwerken zij hun opgedane kennis en indrukken tot creatieve uitingen, waarin reflectie op jezelf en de ander centraal staat. Leerlingen verbeelden in de kunstlessen hun identiteit op verrassende wijze. Tijdens de theaterlessen spelen zij met aspecten van hun identiteit. Ze experimenteren op het podium; van ‘ik’ naar ‘wij’. Er wordt toegewerkt naar een eindpresentatie op de school voor medeleerlingen, leerkrachten en ouders.

Wij bieden dit programma aan in twee varianten.

  • Een variant voor één klas van maximaal 32 leerlingen.
  • Een variant waarin twee klassen van twee scholen het project samen aangaan.

Neem voor meer informatie contact op met Enzo Vredegoor.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand

Thema

Burgerschap, Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties/Gevoel, Familie, Fantasie/Verbeelding, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Lichaam, Tijd/Geschiedenis, Utrecht

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Nederlands 4, Nederlands 9, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56, Bewegingsonderwijs 58

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden

Leerdoelen

  • De leerlingen verplaatsen zich in de tijd (het verleden, het nu en de toekomst) en de ander (reflecteren op zichzelf en op de ander, zien verschillen en overeenkomsten en houden hierbij rekening met andermans gevoelens)
  • De leerlingen leren wat egodocumenten zijn en maken met verschillende materialen hun eigen egodocumenten (abstract zelfportret)
  • De leerlingen oefenen met theatrale presentaties van kenmerken van hun identiteit
  • De leerlingen durven zichzelf te presenteren en vertrouwen op hun eigen kracht
  • De leerlingen handelen respectvol vanuit kennis over een diverse samenleving
  • De leerlingen leren hoe je binnen de context van een museum informatie kunt verzamelen en antwoorden kunt formuleren door te kijken, te ruiken, te luisteren en te doen
  • De leerlingen ervaren hoe het alledaagse leven er uit zag rond 1920
  • De leerlingen leren wat een archief is en onderzoeken de eigen (familie)geschiedenis
  • De leerlingen onderzoeken hoe de stad en daarbinnen de wijk waar zij opgroeien is veranderd door de jaren heen
  • De leerlingen zetten de podiumkunsten in om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om ermee te communiceren
  • De leerlingen kunnen verantwoordelijkheid nemen voor elkaar en de gemeenschap

Extra informatie

Let op; er zijn twee varianten van dit project mogelijk. Een variant met één klas. En een variant met twee klassen van twee verschillende scholen.

“Ik zie verplaatsen in de ander als een antwoord op de verharding in de maatschappij.”
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.

Educatief materiaal

Er is een introductie in de klas in ontwikkeling in nauwe samenwerking met onderwijsprofessionals
Duur
495 minuten
Soort
Project
Aantal Lessen
5 lessen
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Het is een groot project dat meerdere locaties en lessen op school beslaat. We stemmen de data en ti...
Prijs
€300 per groep
Locatie(s)
Op locatie, Op school
Adres locatie(s)
Het Utrechts Archief studiezaal en depot - Alexander Numankade 199-201 - 3572 KW Utrecht
Volksbuurtmuseum - Waterstraat 27 - 3511 BW Utrecht
Aanbieder
Volksbuurtmuseum
Hedwig Visser consulent Cultuur en School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Hedwig Visser
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Headerfoto [Joan Wamsteeker]

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.