Volledige lesdag digitale geletterdheid groep 3 en 4

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/programma-digitale-geletterdheid-groep-3-en-4/
Digitale geletterdheid, van consumeren naar creëren!
Tijdens deze lesdag leren kinderen van groep 3 en 4 wat een computer nu precies is, hoe een computer denkt en waar we computers allemaal voor gebruiken. Dat doen we met leuke offline en online opdrachten. Zo ervaren kinderen het basisconcept van programmeren en ontdekken ze wat taal voor de computer eigenlijk betekent. Hiermee beperken we de schermtijd voor deze jonge leeftijd.
Natuurlijk gaan we ook online aan het werk. Op een leuke en intuïtieve manier wordt de creativiteit van het kind geprikkeld met opdrachten zoals pixels inkleuren en het maken van een eigen animatie in Scratch. Hier kunnen we een thema of een onderwerp uit uw lesprogramma bij betrekken. Zo experimenteren we met nieuwe technieken en leren kinderen op een andere manier hun verbeelding te gebruiken. De dag is óm voor ze het weten!
Wil je liever dat wij op een vaste dag meerdere klassen lesgeven?
Van vakantie tot vakantie geeft onze vakleerkracht één circuitdag in de week les aan 2 of 3 groepen en leren de kinderen in enkele weken écht programmeren. Schema en planning in overleg met school.
Benodigdheden
De school verzorgt een lokaal met digibord, wifi en Chromebooks of laptops voor de leerlingen. Onze vakleerkracht verzorgt de rest. De groepsleerkracht hoeft dus zelf niet in de klas aanwezig te zijn. Dit mag natuurlijk wel.
Informatie over werkdrukverlaging
De lessen van De Programmeerschool zijn methodisch en pedagogisch onderbouwd en worden gegeven door vakleerkrachten. De inhoud is afgestemd op de kerndoelen Digitale Geletterdheid, Kunstzinnige orientatie, Rekenen, Taal en Burgerschap. We kunnen ook kennis de school inbrengen door co-teaching, hierbij loopt uw eigen leerkracht mee. Maatwerk in de vorm van een Expertiseactiviteit voor leerkrachten en/of IT'ers is mogelijk.
Alle leerkrachten zijn in het bezit van een VOG.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Afhankelijk van het onderwerp kunt u onze lessen als circuit-dag voor bovenbouwgroepen (Artificial Intelligence en Mediamakers) of als korte lesreeks of lesdag (Scratch Jr., Programmeren in Scratch en Digitale Geletterdheid, van consumeren naar creëren) voor groep 3 t/m 8 inzetten. Heeft u wensen en ideeën? We kunnen de inhoud in overleg met u laten aansluiten op uw actuele thema's of leerdoelen. Deze activiteit is in te zetten als lesdag voor groep 3 en 4.
Thema
Techniek
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Rekenen/Wiskunde 23, Rekenen/Wiskunde 24, Rekenen/Wiskunde 25, Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Computational thinking, Creatief denken, ICT - basisvaardigheden, Mediawijsheid, Probleem oplossen
Leerdoelen
- Digitale geletterdheid
- Computational Thinking
- Programmeren in Scratch
- Creatieve processen onderzoeken en experimenteren met nieuwe technieken, kleur en ruimte
- Keuzes maken en leren van je fouten
Educatief materiaal
Ja
300 minuten
Les of lessenreeks
2 lessen
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 08.00-16.30 uur
€575 per groep
Op school
De Programmeerschool
