PO

Bee-Bots: programmeren met de slimme bij

Aanbieder: Click F1
Op school
Groep 1/2/3
Speciale doelgroep
90 m
Hele jaar

De Bee-Bot is een robot-bij. Leerlingen komen spelenderwijs in aanraking met de basis van programmeren, door de robot te navigeren over een op thema gemaakt speelvlak.

Programmeren, omgaan met robotica en websites bouwen: ze klinken als taken voor professionele ICT’ers. Maar in onze huidige digitale maatschappij wordt er van kinderen en jongeren verlangd dat zij deze vaardigheden al aardig onder de knie hebben. Ook zijn het internet, en alle andere digitale middelen waarmee je dagelijks te maken hebt makkelijker te begrijpen én veiliger te gebruiken, wanneer je weet uit welke elementen en technieken ze zijn opgebouwd.

Stichting Click F1 werkt met het MediaTeam; een team van jonge, enthousiaste coaches die gespecialiseerd zijn in het geven van trainingen aan jongeren om hen spelenderwijs en met creatieve middelen deze vaardigheden aan te leren. Door middel van mediaworkshops op maat en het werken met tal van digitale tools worden de deelnemers technisch vaardiger en zelfverzekerder in het gebruik van digitale middelen. Click F1 heeft een schat aan spelvormen, mediamaterialen en licenties opgebouwd om in de school mee te kunnen werken.

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

We passen de workshop aan aan de wensen van de school. We maken een decor of speelvlak waar de Bee-Bot doorheen kan en ontwerpen hierbij diverse opdrachten. De Bee-Bot-spy kan daarnaast een minicamera meenemen waarmee je op afstand kunt meekijken.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Taalachterstand

Thema

Dieren, Natuur/Milieu, Techniek

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55

21e eeuwse vaardigheden

Computational thinking, Creatief denken, ICT - basisvaardigheden, Probleem oplossen, Samenwerken

Leerdoelen

  • Computational thinking: leerlingen leren spelenderwijs te programmeren en de technologie achter data te begrijpen
  • Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools
  • Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media
  • Leerlingen leren spelen met de cross-overs tussen de online en offline wereld
  • Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met programmeren en ICT-vaardigheden

Extra informatie

- De workshopprijs is inclusief voorbereiding en nabewerking, reistijd, apparatuur en spelmateriaal.
- Wij bieden alleen workshops aan van 2 x 90 minuten per dag (dit kunnen 2 verschillende workshops en klassen zijn, of voor de onderbouw bijvoorbeeld een aantal lessen van een klein uur). Zo krijgen onze coaches in hun vergoeding genoeg tijd om zich voor te bereiden en kunnen we hen een eerlijk dag(deel)loon bieden.
- Vanaf 25 leerlingen vragen we mogelijk extra iPads/devices van de school.

Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.
Duur
90 minuten
Soort
Workshop
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
Prijs
€225 per groep
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
Click F1
Anouk Loman, consulent VO bij Cultuur & School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Anouk Loman
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Headerfoto: Click F1

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.