Bee-Bots: programmeren met de slimme bij
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/programmeren-onderbouw-bee-bots/
De Bee-Bot is een robot-bij. Leerlingen komen spelenderwijs in aanraking met de basis van programmeren, door de robot te navigeren over een op thema gemaakt speelvlak.
Programmeren, omgaan met robotica en websites bouwen: ze klinken als taken voor professionele ICT’ers. Maar in onze huidige digitale maatschappij wordt er van kinderen en jongeren verlangd dat zij deze vaardigheden al aardig onder de knie hebben. Ook zijn het internet, en alle andere digitale middelen waarmee je dagelijks te maken hebt makkelijker te begrijpen én veiliger te gebruiken, wanneer je weet uit welke elementen en technieken ze zijn opgebouwd.
Stichting Click F1 werkt met het MediaTeam; een team van jonge, enthousiaste coaches die gespecialiseerd zijn in het geven van trainingen aan jongeren om hen spelenderwijs en met creatieve middelen deze vaardigheden aan te leren. Door middel van mediaworkshops op maat en het werken met tal van digitale tools worden de deelnemers technisch vaardiger en zelfverzekerder in het gebruik van digitale middelen. Click F1 heeft een schat aan spelvormen, mediamaterialen en licenties opgebouwd om in de school mee te kunnen werken.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
We passen de workshop aan aan de wensen van de school. We maken een decor of speelvlak waar de Bee-Bot doorheen kan en ontwerpen hierbij diverse opdrachten. De Bee-Bot-spy kan daarnaast een minicamera meenemen waarmee je op afstand kunt meekijken.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Taalachterstand
Thema
Dieren, Natuur/Milieu, Techniek
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55
21e eeuwse vaardigheden
Computational thinking, Creatief denken, ICT - basisvaardigheden, Probleem oplossen, Samenwerken
Leerdoelen
- Computational thinking: leerlingen leren spelenderwijs te programmeren en de technologie achter data te begrijpen
- Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools
- Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media
- Leerlingen leren spelen met de cross-overs tussen de online en offline wereld
- Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met programmeren en ICT-vaardigheden
Extra informatie
- De workshopprijs is inclusief voorbereiding en nabewerking, reistijd, apparatuur en spelmateriaal.
- Wij bieden alleen workshops aan van 2 x 90 minuten per dag (dit kunnen 2 verschillende workshops en klassen zijn, of voor de onderbouw bijvoorbeeld een aantal lessen van een klein uur). Zo krijgen onze coaches in hun vergoeding genoeg tijd om zich voor te bereiden en kunnen we hen een eerlijk dag(deel)loon bieden.
- Vanaf 25 leerlingen vragen we mogelijk extra iPads/devices van de school.
90 minuten
Workshop
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
€225 per groep
Op school
Click F1