Bee-Bots: programmeren met de slimme bij

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/programmeren-onderbouw-bee-bots/
De Bee-Bot is een robot-bij. Leerlingen komen spelenderwijs in aanraking met de basis van programmeren, door de robot over een op thema gemaakt speelvlak te navigeren.
Programmeren, omgaan met robotica en websites bouwen. Het klinken als taken voor professionele ICT’ers. Maar in onze huidige digitale maatschappij wordt er verlangd van kinderen en jongeren dat zij deze vaardigheden al aardig onder de knie hebben. Tegelijkertijd is het internet en alle digitale middelen waar je dagelijks mee te maken hebt ook makkelijker te begrijpen én veiliger te gebruiken wanneer je weet uit welke elementen en technieken deze opgebouwd is.
- Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools.
- Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media.
- Leerlingen leren spelen met de Cross-overs tussen online- en offline wereld.
- Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met: programmeren en ICT-vaardigheden.
Stichting Click F1 werkt met het MediaTeam. Een team met jonge, enthousiaste coaches die gespecialiseerd zijn in het geven van trainingen aan jongeren om hen spelenderwijs en met creatieve middelen deze vaardigheden aan te leren. Door middel van media-workshops op maat en het werken met tal van digitale tools wordt de deelnemers technisch vaardiger en zelfverzekerder in het gebruik van digitale middelen. Click F1 heeft een schat aan spelvormen, mediamaterialen en licenties opgebouwd om in de school te kunnen werken.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
We passen de workshop aan de wensen van de school aan. We maken een decor of speelvlak waar de Bee-Bot doorheen kan en ontwerpen hierbij diverse opdrachten. Bee-Bot-spy kan daarnaast een minicamera meenemen waarmee je op afstand kunt meekijken.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Verstandelijke uitdaging / SO cluster 3, Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Taalachterstand
Thema
Dieren, Natuur/Milieu, Techniek
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55
21e eeuwse vaardigheden
Computational thinking, Creatief denken, ICT basisvaardigheid, Probleem oplossen, Samenwerken
Leerdoelen
- Computational thinking: hoe leer je spelenderwijs te programmeren en de technologie achter data te begrijpen.
Extra informatie
Wij komen langs met een coach (in overleg met de school delen we de lessen in blokken in). De uurprijs voor onze coaches is 80 euro per uur. Dit is inclusief voorbereiding van de workshops. Daarnaast assisteert een stagiair voor 15 euro per workshop. De kosten voor het gebruik van onze materialen zijn 15 euro per workshop.
90 minuten
Workshop
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
€150 per groep (prijsindicatie)
Op school
Click F1
