VO

Maakproject

Aanbieder: Schweigman&
Op locatie, Op school
Praktijkonderwijs, VMBO, HAVO, VWO 4/5/6
Speciale doelgroep
360 m
Hele jaar
Volledige activiteit bekijken / inschrijven:
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/maakproject/

In het Maakproject verdiepen de leerlingen zich in de fysieke en zintuigelijke werkwijze van Schweigman& en ontdekken hoe ze samen een voorstelling kunnen creëren. Vanuit fysieke improvisaties op de vloer, zonder vaststaand script, waarbij hun persoonlijke creatieve proces de inhoud en het verloop bepaalt. Hierin staan het lichaam, de waarneming en verbeelding centraal. De voorstellingen zijn voor de toeschouwer een fysieke ervaring en daarom is de fysieke beleving van de makers zelf leidend in het maakproces.

“We hoeven geen wonderen te creëren, enkel de zintuigen te openen voor de wonderen die er al zijn.” – Boukje Schweigman, artistiek leider

De leerlingen beginnen met het onderzoeken van een fenomeen (zoals tijdsbeleving, de cirkelbeweging, aarde, de huid, een hoek, kleur) en pellen dit af tot zijn essentie. Dit afpellen gebeurt via onderzoek op de spelvloer en door samen te filosoferen over wat we ontdekken en waarnemen.

Vervolgens gaan ze aan de slag als makende spelers, dit betekent dat ze zelf vanuit improvisatieopdrachten het scènemateriaal creëren. Belangrijk in dit maakproces is dat het (nog-)-niet-weten vruchtbaar kan zijn en dat keuzes pas definitief worden aan het einde van het proces. Zo werken de leerlingen vanuit hun persoonlijke creatieve proces naar een gezamenlijke voorstelling/eindpresentatie.

Zowel tijdens het proces als na de presentatie is reflectie een belangrijk onderdeel. We reflecteren zowel op het materiaal dat we creëren, als de individuele ontwikkeling. Vanuit vragen zoals: wat doet dit met mij? Wat gebeurt er in mijn lijf? Wat zag of ervaarde ik bij de ander? Wanneer was ik volgend? Wanneer ging mijn energie stromen?

Op deze manier leren de leerlingen elkaar op een nieuwe manier kennen en krijgen zij de ruimte om hun eigen kwaliteiten naar voren te brengen. Ze ontdekken dat kwetsbaar mogen en durven zijn ook een kracht is. Zo groeit het vertrouwen op elkaar en op hun eigen ingevingen, impulsen intuïtie. Van hieruit kunnen leerlingen beter hun grenzen herkennen en of ze ergens een ‘Ja’ of ‘Nee’ bij voelen: ga ik open of ga ik dicht? Wil ik ernaar toe of ervan weg?

Het Maakproject kan gekoppeld zijn aan een voorstelling van Schweigman& of we kiezen een uitgangspunt in overleg met de school/leerlingen.

Informatie over werkdrukverlaging

Het Maakproject kan in een lessenreeks van 5 tot 10 repetities plaatsvinden. De duur van de repetities is altijd in overleg.

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

Het Maakproject stemmen we af op de vraag van de school en op het niveau en de achtergrond van de leerlingen. We werken vanuit de fascinaties en kwaliteiten van de groep. De leerlingen worden uitgenodigd te onderzoeken binnen hun eigen mogelijkheden en zichzelf te verrassen in het proces.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Visuele uitdaging / SO cluster 1, Auditieve uitdaging / SO cluster 2, Motorische uitdaging / SO cluster 3, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand

Thema

Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Gezondheid/Leefstijl, Identiteit, Inspiratie/Kunst, LHBTIQ+, Lichaam

Aansluiting op schoolvakken

Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Drama, Filosofie, Kunst en cultuur, Maatschappijleer / Maatschappijwetenschappen

Aansluiting op kerndoelen

Mens en maatschappij 38, Mens en maatschappij 43, Kunst en cultuur 48, Kunst en cultuur 49, Kunst en cultuur 52

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden

Leerdoelen

  • Je fysieke beleving inzetten in een maakproces
  • Een voorstelling maken vanuit een fenomeen
  • Vertrouwen op je eigen ingevingen, impulsen en intuïtie

Extra informatie

In 4 tot 10 repetities werken we naar een korte voorstelling of presentatie toe. Ook is het mogelijk om in snelkookpan-tijd in één dag naar een presentatie toe te werken. Prijsindicatie is gebaseerd op 1 dag. Bij een meerdaagse reeks is de prijs in overleg.

Je wordt er meteen ín gezet. Geen voor-uitleg. Ga maar op onderzoek uit. Dat vond ik heel gaaf. Dat verwacht je niet bij het maken van een voorstelling. Het werd iets heel moois.
Puck, 5e klas Oosterlicht College Nieuwegein
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.
Werkdrukverlagend
Ja
Duur
360 minuten
Soort
Project, Workshop
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag van 9.00-21.00 uur
Prijs
€600 per groep (prijsindicatie)
CJP Cultuurkaart
Deze activiteit kan worden betaald met de CJP Cultuurkaart
Locatie(s)
Op locatie, Op school
Aanbieder
Schweigman&
Pelle van den Berg - consulent Cultuur en School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Pelle van den Berg
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Schweigman&

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.