PO
VO
Inspiratie

Inspiratiesessie Merlijn Twaalfhoven – Ruimte voor alle stemmen, ook die van de toekomst

Cultuur & School Utrecht
1 juni 2022
Laat als eerste een reactie achter

Hoe je door te luisteren, spelen en dromen tot nieuwe mogelijkheden komt – Na een enthousiaste keynote, treedt Merlijn Twaalfhoven ook aan voor een Inspiratiesessie op de Cultuur & School Utrecht Inspiratiedag. Een workshop met alle ruimte om te luisteren, spelen en dromen – dé belangrijkste vaardigheden om verder te komen in het leven, volgens Merlijn. De groep deelnemers moet even wennen aan de onconventionele opdrachten, maar komt daarna los.

De eerste opdracht van Merlijn is: goed luisteren. Eitje, toch? Nou, mooi niet: “Luisteren is één van de moeilijkste dingen die er is. We denken veel na, en dat zit ons in de weg,” aldus Merlijn. Het advies? “Geef je ogen rust. Want als je ogen iets zien, drukken ze meteen op allerlei knopjes in je hoofd. Wie zie ik, vind ik deze mensen leuk? Dat leidt af.” En dus sluiten de deelnemers hun ogen of staren ze naar de vloer. Om te beginnen vraagt Merlijn de groep om zich te focussen op geluid van buiten. Precies op dat moment begint daar een kind hard te gillen. De deelnemers schieten in de lach: goeie timing!

Een spontaan muziekstuk
Nadat ook de geluiden binnen zijn beluisterd, is het tijd voor een volgende opdracht: zélf geluid maken, gebaseerd op de geluiden om je heen. Aan dat idee moet de groep even wennen, het geluid komt in eerste instantie maar langzaam op gang. Maar na een tijdje komen er steeds meer herkenbare geluiden uit de monden van de deelnemers: het ratelen van het ventilatiesysteem, het zoeven van de wind, het tikken op een toetsenbord…

Dan geeft Merlijn de groep een uitdagende opdracht: “De komende dertig seconden doet niets ertoe. Probeer zo veel mogelijk uit. Maar daarna moet er een muziekstuk klinken. Zo georganiseerd mogelijk.” En warempel: onder leiding van een aantal onbevreesde deelnemers breiden de geluiden zich steeds verder uit en ontstaat er een heuse melodie van zangers, tikkers, kloppers en andere geluidenmakers. Óp de maat.

Voorwaarden om je te uiten
Nadat Merlijn als een ware dirigent het spontane muziekstuk tot een eind heeft gedirigeerd, vraagt hij de deelnemers om in groepjes verhalen te delen van kinderen die ineens in de spotlight durfden te staan, terwijl ze normaal heel stil of verlegen waren. Dat hoeft Merlijn geen twee keer te vragen. Meteen komen de verhalen los. Zoals over het jongetje dat in de klas nooit iets zei, maar onder aanmoediging van zijn vriendjes ineens helemaal losgaat tijdens een auditie voor de schoolmusical.

Uit de gedeelde verhalen distilleren de deelnemers samen wat nou de reden was dat deze kinderen zich ineens wél konden of durfden te uiten. Voorwaarden die genoemd worden zijn onder andere onbevangenheid, humor en een veilige situatie. Daar gaat Merlijn nog even op door: “Wanneer heeft een kind nou die speelruimte? Hoe geef je een kind plekken waar het veilig is om te ‘mislukken’?” In de zaal ontstaat daarop een discussie over wat ‘mislukken’ is. Waar de één zegt dat als je speelt, er niets kan mislukken, zegt de ander dat kinderen het toch vaak goed willen doen.

Stem van de toekomst
De deelnemers hebben onderzocht hoe ze een situatie kunnen creëren om ieder kind een stem te geven. Nu is het tijd om te luisteren naar een andere stem: die uit de toekomst. In groepjes bespreken deelnemers wat zij over tien jaar graag zouden willen, als alles kan en mag. “Dan woon ik in Portugal, samen met familie en vrienden,” zegt iemand, “maar ik doe wel nog steeds iets met kinderen.” De volgende gooit het over een andere boeg: “Dan heb ik mijn studie Psychologie afgerond en heb ik mijn eigen programma op het conservatorium waarin ik musici begeleid bij het mentale aspect van muziek maken.”

De volgende stap is nadenken over waar je zélf invloed op hebt om die droom te laten uitkomen. Wat kun je nu doen, om over tien jaar al dat moois te hebben bereikt? Ook al vinden de deelnemers deze opdracht wat lastiger (“Mijn man wil toch nooit mee naar Portugal…”), er gaan wel degelijk wat ogen glimmen bij wat er wél mogelijk is. Merlijn besluit de workshop dan ook met een wijze les. “Als je luisteren, spelen en dromen met elkaar verbindt, ontstaan er altijd nieuwe mogelijkheden.”

Wat neem je mee naar huis
Terugkijkend op de workshop komen er veel mooie woorden voorbij. “Merlijn is een bevlogen en activerende spreker,” aldus Matthijs Solinger van Stichting Muziek Voor Ieder Kind. “Ik zit in het bestuur van onze stichting, en de workshop heeft me ervan overtuigd dat we ook op organisatieniveau meer speelruimte moeten creëren.”

Claire Paulich van Podiumbeesten vindt het knap hoe Merlijn snel een veilige situatie creëerde. Zelf neemt ze vooral het belang van de verbeelding mee naar huis. Els Dijkema van Basisschool De Odyssee heeft al meteen een idee voor in de klas. “We zijn net begonnen met het thema ‘Kunst in de klas’. Veel docenten behandelen dan elke week een andere kunstenaar. Zelf denk ik dat ik het anders ga doen. Bijvoorbeeld door te gaan spelen met de vragen: Wat vind ik belangrijk? En waar ben ik nieuwsgierig naar? Volgens mij ga je zo een laag dieper.”

Wist je dat?
… deze Inspiratiesessie met Merlijn Twaalfhoven onderdeel is van de Cultuur & School Inspiratiedag Utrecht 2022? Bekijk ook de Inspiratiesessies van STRP en Onias Landveld.

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.