MORF.

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/morf/
Mythes komen in de klas tot leven met moderne technologie! Bomen tekenen, beesten creëren, avatars uploaden en live foto’s uit de klas gebruiken. Het klaslokaal wordt omgetoverd tot een virtuele gamewereld! Theatermaker Booi Kluiving brengt in een speciale voorstelling in de klas de oude verhalen en mythes van Ovidius tot leven door samen met leerlingen live in de ruimte te tekenen. En niet op papier, maar in een digitale 3d-wereld (augmented reality).
De leerlingen zien deze voorstelling in de klas voor hun ogen ontstaan, hebben invloed op de digitale omgeving en op het verhaal. Ze maken op interactieve wijze kennis met personages als Callisto, Icarus & Narcissus die transformeren tot een vogel, beer of boom. In de verhalen en mythes uit het wereldberoemde boek Metamorfosen van Ovidius komen actuele thema’s aan bod: ambitie, overmoed en de ruimte om fouten te maken.
Samen met de leerlingen wordt kritisch nagedacht over de rol van technologie & social media in ons leven: welk beeld vorm jij van jezelf online en hoe anders is het dan je ‘echte’ leven? Een voorstelling in de klas waarin eeuwenoude wijsheid en moderne technologie op een unieke manier samen komen!
Te boeken in de periodes:
Woe 6 maart t/m vrij 26 april 2024
Ma 4 september t/m vrij 20 december 2024
Makers: Booi Kluiving – Concept/Acteur/Schrijver; Keez Duyves – Concept/Performatief uitvinder/Creative Technologist; Daan Gijzen – Creative technologist; Daan van West – Interactive Sound Design; Eindregie -Eva Tijken; Dramaturgie – Pol Eggermont. MORF. komt tot stand dankzij een samenwerking tussen DOX & Innovation: Lab | Theater Utrecht
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Deze voorstelling kan zowel in een klaslokaal als in een aula of gymzaal gespeeld worden. In overleg met de school wordt een juiste opstelling in de klas gevonden. Ook in leerniveau is deze voorstelling in verschillende versies beschikbaar, dus ook interactief, begrijpelijk en interessant voor leerlingen die VMBO of praktijkonderwijs volgen.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Motorische uitdaging / SO cluster 3
Thema
Burgerschap, Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Landen/Culturen, Lichaam, Mythen/Sagen, Oorlog/Vrede, Politiek/Maatschappij, Relaties/Seksualiteit, Social media/Digitale media, Taal/Lezen, Techniek/Wetenschap, Tijd/Geschiedenis, Vriendschap/Familie
Aansluiting op schoolvakken
Beeldende vakken, Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Drama, Filosofie, Geschiedenis, Informatica / Informatietechnologie, Klassieke talen, Kunst en cultuur, Maatschappijleer / Maatschappijwetenschappen, Natuur, leven & technologie, Onderzoeken & ontwerpen (O&O), Techniek/Techniek & technologie, Technologie & toepassing (T&T)
Aansluiting op kerndoelen
Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56, Mens en maatschappij 36, Mens en maatschappij 37, Mens en maatschappij 38, Mens en maatschappij 39, Mens en maatschappij 40, Mens en maatschappij 41, Mens en maatschappij 42, Mens en maatschappij 43, Mens en maatschappij 44, Mens en maatschappij 45, Mens en maatschappij 46, Mens en maatschappij 47, Kunst en cultuur 48, Kunst en cultuur 49, Kunst en cultuur 50, Kunst en cultuur 51, Kunst en cultuur 52
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Mediawijsheid, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering
Leerdoelen
- De leerlingen leren hoe te reflecteren op theater en muziek en hierop voort te bouwen door betekenisvolle vragen te stellen
- De leerlingen leren gevoelens en ervaringen die ze hebben opgedaan in het theater uit te drukken
- De leerlingen leren een tijdvak te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd (Grieken en Romeinen 3000 v.Chr.–500 na Chr.) te plaatsen
- De leerlingen leren betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, en hierover hun mening te formuleren
- De leerlingen leren hoe 'augmented reality' werkt en wat de mogelijkheden en maatschappelijke toepassingen van deze technologie zijn
Extra informatie
Bij afname van meer dan meer dan 6 voorstellingen, is een staffelkorting mogelijk.
Educatief materiaal
90 minuten
Voorstelling of concert
06/03/2024 - 20/12/2024
Maandag t/m vrijdag tussen 9.30-18.00 uur. Eventueel zijn speciale avondvoorstellingen op school ook...
€395 per project (prijsindicatie)
Deze activiteit kan worden betaald met de CJP Cultuurkaart
Op locatie, Op school
DOX