VO

MORF.

Aanbieder: DOX
Op locatie, Op school
Praktijkonderwijs, VMBO, HAVO, VWO 3/4/5/6
Speciale doelgroep
90 m
06/03/2024 - 20/12/2024
Volledige activiteit bekijken / inschrijven:
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/morf/

Mythes komen in de klas tot leven met moderne technologie! Bomen tekenen, beesten creëren, avatars uploaden en live foto’s uit de klas gebruiken. Het klaslokaal wordt omgetoverd tot een virtuele gamewereld! Theatermaker Booi Kluiving brengt in een speciale voorstelling in de klas de oude verhalen en mythes van Ovidius tot leven door samen met leerlingen live in de ruimte te tekenen. En niet op papier, maar in een digitale 3d-wereld (augmented reality).

De leerlingen zien deze voorstelling in de klas voor hun ogen ontstaan, hebben invloed op de digitale omgeving en op het verhaal. Ze maken op interactieve wijze kennis met personages als Callisto, Icarus & Narcissus die transformeren tot een vogel, beer of boom. In de verhalen en mythes uit het wereldberoemde boek Metamorfosen van Ovidius komen actuele thema’s aan bod: ambitie, overmoed en de ruimte om fouten te maken.

Samen met de leerlingen wordt kritisch nagedacht over de rol van technologie & social media in ons leven: welk beeld vorm jij van jezelf online en hoe anders is het dan je ‘echte’ leven? Een voorstelling in de klas waarin eeuwenoude wijsheid en moderne technologie op een unieke manier samen komen!

Te boeken in de periodes:
Woe 6 maart t/m vrij 26 april 2024
Ma 4 september t/m vrij 20 december 2024

Makers:  Booi Kluiving – Concept/Acteur/Schrijver; Keez Duyves – Concept/Performatief uitvinder/Creative Technologist; Daan Gijzen – Creative technologist; Daan van West – Interactive Sound Design; Eindregie -Eva Tijken; Dramaturgie – Pol Eggermont. MORF. komt tot stand dankzij een samenwerking tussen DOX & Innovation: Lab | Theater Utrecht

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

Deze voorstelling kan zowel in een klaslokaal als in een aula of gymzaal gespeeld worden. In overleg met de school wordt een juiste opstelling in de klas gevonden. Ook in leerniveau is deze voorstelling in verschillende versies beschikbaar, dus ook interactief, begrijpelijk en interessant voor leerlingen die VMBO of praktijkonderwijs volgen.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Motorische uitdaging / SO cluster 3

Thema

Burgerschap, Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Landen/Culturen, Lichaam, Mythen/Sagen, Oorlog/Vrede, Politiek/Maatschappij, Relaties/Seksualiteit, Social media/Digitale media, Taal/Lezen, Techniek/Wetenschap, Tijd/Geschiedenis, Vriendschap/Familie

Aansluiting op schoolvakken

Beeldende vakken, Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Drama, Filosofie, Geschiedenis, Informatica / Informatietechnologie, Klassieke talen, Kunst en cultuur, Maatschappijleer / Maatschappijwetenschappen, Natuur, leven & technologie, Onderzoeken & ontwerpen (O&O), Techniek/Techniek & technologie, Technologie & toepassing (T&T)

Aansluiting op kerndoelen

Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56, Mens en maatschappij 36, Mens en maatschappij 37, Mens en maatschappij 38, Mens en maatschappij 39, Mens en maatschappij 40, Mens en maatschappij 41, Mens en maatschappij 42, Mens en maatschappij 43, Mens en maatschappij 44, Mens en maatschappij 45, Mens en maatschappij 46, Mens en maatschappij 47, Kunst en cultuur 48, Kunst en cultuur 49, Kunst en cultuur 50, Kunst en cultuur 51, Kunst en cultuur 52

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Mediawijsheid, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • De leerlingen leren hoe te reflecteren op theater en muziek en hierop voort te bouwen door betekenisvolle vragen te stellen
  • De leerlingen leren gevoelens en ervaringen die ze hebben opgedaan in het theater uit te drukken
  • De leerlingen leren een tijdvak te gebruiken om gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen in hun tijd (Grieken en Romeinen 3000 v.Chr.–500 na Chr.) te plaatsen
  • De leerlingen leren betekenisvolle vragen te stellen over maatschappelijke kwesties en verschijnselen, en hierover hun mening te formuleren
  • De leerlingen leren hoe 'augmented reality' werkt en wat de mogelijkheden en maatschappelijke toepassingen van deze technologie zijn

Extra informatie

Bij afname van meer dan meer dan 6 voorstellingen, is een staffelkorting mogelijk.

"Mythes komen in de klas tot leven met moderne technologie!"
Suzanne
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.

Educatief materiaal

Ter voorbereiding ontvangt de school een digitale lesbrief met interactieve opdrachten die DOX toestuurt. Direct aansluitend op de voorstelling volgt een interactief nagesprek met de leerlingen over hun ervaringen, de thematiek & de technologie
Duur
90 minuten
Soort
Voorstelling of concert
Periode
06/03/2024 - 20/12/2024
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag tussen 9.30-18.00 uur. Eventueel zijn speciale avondvoorstellingen op school ook...
Prijs
€395 per project (prijsindicatie)
CJP Cultuurkaart
Deze activiteit kan worden betaald met de CJP Cultuurkaart
Locatie(s)
Op locatie, Op school
Adres locatie(s)
De Paardenkathedraal - Veeartsenijstraat 155 - 3572 DD Utrecht
Aanbieder
DOX
Anouk Loman, consulent VO bij Cultuur & School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Anouk Loman
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Foto (Booi Kluiving)

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.