PO

Geschiedenis thema’s beleven met theater – bovenbouw

Aanbieder: Podiumbeesten
Op school
Groep 5/6/7/8
60 m
Hele jaar

Geschiedenisthema’s en theater zijn een gouden combinatie. Om geschiedenis te beleven, maken we er theater van! Zo beklijft het onderwerp bij leerlingen en kunnen zij hun eigen ideeën omzetten in een creatief product. Veel kinderen worden geactiveerd in hun leerproces wanneer ze hun verbeelding gebruiken. Als ze zich voorstellen dat ze leefden in de tijd van de Romeinen, ridders of prehistorische mens komt de geschiedenis tot leven! 

Podiumbeesten biedt veel mogelijkheden om theater te koppelen aan geschiedenis. We hebben in samenwerking met scholen een aantal geschiedenisprojecten ontworpen. Hieronder vind je daarover meer uitleg.

Wil je aan de slag met een ander geschiedenisthema? Podiumbeesten staat open voor maatwerk, neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Theaterles over de Romeinen
In dit project volgt de klas een lessenreeks van 4 lessen rondom de Romeinen. De verbinding met de geschiedenisleerdoelen wordt gemaakt, doordat woorden en concepten uit de Romeinse tijd terugkomen in de theaterlessen. Denk hierbij aan sport en spel uit de Romeinse tijd en uitvindingen van de Romeinse architectuur. Deze lessenreeks bevat veel fysieke theateropdrachten, van ruimtelijk de locaties en bewegingen die horen bij de Romeinse sporten uitbeelden tot in groepjes de Romeinse cijfers op de vloer van de speelzaal vormen. Deze lessenserie kan als project ook toewerken naar een presentatie voor ouders of voor een andere klas.

De Middeleeuwen – Gameshow maken over de middeleeuwen
Karel de Grote was een middeleeuwse superman. In de geschiedenisboeken leer je over zijn leven, op basis van onderzoek en opgravingen. Best jammer dat we niet weten wat Karel de Grotes grootste blunder was of hoe zijn kindertijd eruit zag. Gelukkig hebben we onze fantasie! In dit project fantaseren we met de leerlingen over het leven van Karel de Grote. We combineren historische feiten en verzinsels. Wanneer denk je dat iets waar is? Wanneer niet? Het moet wel aannemelijk zijn. En je moet er heel serieus bij kijken! Leerlingen proberen het publiek op het verkeerde been te zetten door tactisch toneel te spelen. Als het publiek niet weet of je verhaal echt is of verzonnen, kun je daar een leuk spelletje van maken. Twee leerlingen worden aangewezen als presentatoren in monnikspij. We nodigen de ouders uit en spelen De Grote Karel de Grote Show! Als klas samen feestelijk afsluiten zonder publiek kan ook.  Heb je een ander historisch figuur in gedachten? We spitsen de gameshow er graag op toe.

De Middeleeuwen II – Je eigen verhaal over de Kruistochten
Dit project, rond het thema Steden & Staten, speelt zich af in de late Middeleeuwen, de tijd waarin de kruistochten plaatsvonden. Deze workshop wordt voorafgegaan door een creatieve dagdroom-sessie in de klas, uitgevoerd door de groepsleerkracht. Leerlingen fantaseren er in groepjes op los en activeren hun verbeelding. Elk groepje krijgt een mooie placemat met verbeelding-prikkels, waarop zij hun ideeën kwijt kunnen en waarmee samenwerken wordt gestimuleerd. De activiteit en materialen levert Podiumbeesten aan. Podiumbeesten haalt de placemats op en verwerkt ze tot een persoonlijk verhaal, dat in de theaterworkshop gespeeld wordt. Stel je voor dat je zelf in de tijd kon reizen en terechtkwam in een kinderkruistocht. Wat zou er dan allemaal kunnen gebeuren? Ons eigen verhaal over de kruistochten! Leerlingen krijgen daarin  de hoofdrol, een verhaal dat de ideeën van de kinderen samenbrengt tot een spannend nieuw geheel. We reizen terug in de tijd!

De Beeldenstorm on stage
In de klas en in de speelzaal leren kinderen over de conflicten tussen de Protestante kerk en de Katholieke kerk en de 80-jarige oorlog. Dat kunnen ze mooi vertalen naar stil-spel scènes. Voor extra dramatisch effect experimenteren we met slow motion toneelspel en de combinatie van beweging met muziek. Aan het einde van de lessenreeks is het mogelijk om filmpjes te laten maken van de gemaakte scènes. Leuk voor op het ouderportaal of het digibord in de klas!

De Gouden Eeuw op het podium
In de Gouden Eeuw kwam de Nederlandse cultuur tot bloei. Toen werd ook het wereldberoemde schilderij de Nachtwacht geschilderd door Rembrandt van Rijn. In deze theaterlessenreeks ontdekt de klas de personages en details van dit schilderij. Ook andere kunst uit de Gouden Eeuw passeert de revue. De leerlingen zien het verschil tussen het werk van Rembrandt en dat van zijn tijdgenoten. Ze leren natuurlijke bewegingen in een stilstaand beeld te vangen, en maken een tableau vivant (levend schilderij). Daarbij gaat het er om iets zichtbaar te maken voor het publiek in één enkel beeld. Alle informatie zit verborgen in de houding en gezichtsuitdrukking, en de onderlinge relatie. We kijken ook verder: hoe zou een moderne Nachtwacht er uit kunnen zien, of wat als Rembrandt een heel ander beroep had gekozen om vast te leggen? We experimenteren met tableaux vivants en onderzoeken de mogelijkheden om met dit medium verhalen te vertellen. Kostuum en hoofddeksels zijn de kers op de taart!

Terug in de tijd – Geschiedenis beleven met Slapstick theater
Dit project kan een lessenreeks zijn met als eindproduct een theater- of filmvoorstelling, of gegeven worden als eenmalige workshop. We ontwikkelden dit theaterproject rondom het thema Toen & Nu. Het is een creatief onderzoek naar het Utrecht van 1940 en de verschillen met nu. Andere onderwerpen kunnen ook heel goed: met theater duiken in de filmgeschiedenis, oma’s tijd of de Industriële Revolutie. De mogelijkheden zijn eindeloos! Leerlingen verdiepen zich in de Slapstick speelstijl en maken grappige filmpjes over het leven van vroeger, in zwart-wit stijl. Ze verdiepen zich in verschillen tussen vroeger en nu; op straat, in de winkels, in de klas… Die verschillen gebruiken ze in hun eigen scènes. We laten ons inspireren door de grootheid Charlie Chaplin.

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

Podiumbeesten biedt maatwerk. Onze projecten kunnen we volledig afstemmen op de wensen van de school. Dit aanbod maakten we speciaal voor een school en kan opnieuw worden uitgevoerd. Heb je een ander thema of idee, neem dan contact op.

Thema

Architectuur, Tijd/Geschiedenis, Utrecht

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Oriëntatie op jezelf en de wereld 53, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • Je gebruikt je fantasie om je situaties buiten het 'hier en nu' in te beelden
  • Je creëert een nieuwe wereld, verhaal, vorm of object
  • Je kunt je persoonlijke ideeënwereld in dramatisch spel weergeven
  • Je maakt bewust gebruik van mimiek, gebaar, houding en beweging binnen het spelen van een rol of scène
  • Je weet wat nodig is om een presentatie goed over te brengen (verstaanbaarheid, zichtlijnen, houding en fysiek spel)
  • Je staat open voor de reactie van het publiek
  • Je reflecteert op jezelf en je leefomgeving

Extra informatie

De prijs wordt voor jouw school in overleg bepaald. Zo kunnen we aanbod langer, korter of vanuit een andere invalshoek maken, zodat het past bij de school.

Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.
Duur
60 minuten
Soort
Les of lessenreeks, Project, Workshop
Aantal Lessen
4 lessen
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag
Prijs
€600 per groep (prijsindicatie)
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
Podiumbeesten
Anouk Loman, consulent VO bij Cultuur & School Utrecht

Heb je een vraag?

Neem contact op met Anouk Loman
030 71 16 229 consulent@cultuurenschoolutrecht.nl
Foto/video credit
Headerphoto: Radist, Istockphoto.com
Headerfoto: Ilya Kalinin, 123rf.com
Headerfoto: eigen beeld
Headerfoto: Rijksmuseum Rijksstudio rechtenvrij
Video: eigen beeld

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.