Componeren en improviseren
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/componeren-en-improviseren-2/
Robots gaan een steeds grotere rol spelen in het dagelijks leven, zowel op werk, op school en thuis. En… ze maken ook muziek. Een makkelijk te geven en interessante voorbereidende les met een klein onderzoek en een quiz laat de leerlingen kennismaken met het onderwerp.
In dit lesprogramma leer je – in een pakkende rondleiding met het thema muziekmakende robots – dat de instrumenten uit de collectie van Museum Speelklok voorlopers zijn van muziekmakende robots. Ze werken bijvoorbeeld veelal met dezelfde techniek! De leerlingen ervaren zelf, met behulp van de Musicon, hoe je een nummer componeert en programmeert in een zelfspelend muziekinstrument. Vervolgens gaan de leerlingen samen met een robot drummen, raden ze of muziek door een mens of machine is gemaakt en componeren ze samen met een robot een gloednieuw muziekstuk.
Voorbereidende les
In de voorbereidende les wordt eerst middels een groepsgesprek de voorkennis van de leerlingen getest. Daarna kan er in groepjes op internet onderzoek gedaan worden en aan elkaar worden gepresenteerd. Als laatste kunnen de kinderen met een zogenaamde Turing-test ontdekken welke kunstwerken door een mens of door een robot zijn gemaakt.
Museumbezoek
Tijdens het bezoek aan het museum worden de leerlingen aan de hand genomen door een rondleider. Er is ruimte om de rondleiding te sturen en allerlei vragen te stellen. Er wordt een chronologisch beeld geschetst van zelfspelende muziekinstrumenten door de jaren heen. Waar kon je deze collectiestukken vinden en wie hadden ze in bezit? Ieder collectiestuk is een instrument en er zal dan ook veel muziek klinken. Na de rondleiding gaan de leerlingen in twee groepjes uiteen waar een groep een speurtocht doet en de andere groep musiceert met verschillende interactieve instrumenten. Er kan zelf muziek gecomponeerd worden met de Musicon en met onze robotmuzikant Marius kan geïmproviseerd worden op door leerlingen ingespeelde muziek. Na 20 minuten wisselen de groepjes van activiteit.
Afsluitende les
De afsluitende les is een keuze uit de lesbrief: een tekstopdracht, tekenopdracht, foto-opdracht of muziekopdracht. Eens in de maand plaatst Museum Speelklok een selectie van de resultaten hiervan op haar website!
Voor schooljaar ’23 – ’24 geldt een groepstarief van €130
Thema
Burgerschap, Inspiratie/Kunst, Muziek, Techniek, Tijd/Geschiedenis
Aansluiting op schoolvakken
Bewegingsonderwijs, Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 1, Nederlands 12, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, Oriëntatie op jezelf en de wereld 44, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- De leerlingen leren over muziek, techniek en geschiedenis.
- De leerlingen realiseren zich dat de vanzelfsprekendheid van de aanwezigheid van muziek tegenwoordig er vroeger niet was.
- De leerlingen leren hoe een zelfspelend muziekinstrument werkt, hebben het zelf ook aan den lijve ondervonden door het zelf te doen.
Educatief materiaal
90 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Dinsdag t/m vrijdag tussen 10:00 en 17:00 uur.
€140 per groep
Op locatie
Museum Speelklok