Codekraker Gotiek

https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/codekraker-gotiek/
Geen mooier uitzicht dan vanaf de Domtoren, maar bij deze rondleiding is de toegang tot het hoogste uitzichtpunt geblokkeerd. Alleen met de juiste code kunnen de leerlingen de sleutel naar de top van de Domtoren vrijspelen. Aan de leerlingen de taak om de code binnen de tijd te kraken. Zal ze dat lukken?
Tijdens deze rondleiding spelen de leerlingen op verschillende plekken in én rond de toren een aantal opdrachten. Die opdrachten levert ze behalve kennis over de middeleeuwen, de gotiek en de Domtoren, ook de juiste cijfers op om de code te kraken. Een goede samenwerking, logisch nadenken en een flinke portie creativiteit is onontbeerlijk. Lukt het ze om binnen de tijd de juiste code te vinden, dan wacht als beloning het mooiste uitzicht over de stad!
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Uitzonderlijk begaafd
Thema
Architectuur, Religie, Sport/Bewegen, Tijd/Geschiedenis, Utrecht
Aansluiting op schoolvakken
Beeldende vakken, Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Geschiedenis, Kunst en cultuur, Maatschappijleer / Maatschappijwetenschappen, Rekenen/Wiskunde
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 1, Nederlands 4, Mens en maatschappij 36, Mens en maatschappij 37, Mens en maatschappij 38, Mens en maatschappij 40, Mens en maatschappij 42, Mens en maatschappij 43, Kunst en cultuur 52, Bewegen en sport 56
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- De leerlingen maken kennis met erfgoed waarbij de (fysieke) beleving van het bezoeken van een monument een grote rol speelt
- De leerlingen krijgen historisch besef en weten de Domtoren te plaatsen in de geschiedenis van Utrecht en van de Middeleeuwen
- Leerlingen ervaren dat je door samenwerking en de krachten te bundelen tot een oplossing kunt komen
- Leerlingen raken vertrouwd met de Gotiek als bouwstijl en leren elementen daarvan herkennen
- Leerlingen krijgen inzicht in hoe de architectuur voortvloeide uit het middeleeuwse denken over kerk en samenleving
- Leerlingen leren over de Middeleeuwse samenleving en leren de bouwkunst van die tijd op waarde te schatten
Extra informatie
De maximale groepsgrootte is 24 leerlingen. Tijdens de Codekraker wordt de groep in teams verdeeld. Deze teams spelen het spel tegen elkaar. Het is aan te raden de teamverdeling alvast op school te maken en per team 1 volwassen begeleider te rekenen. In elk geval vragen we minimaal 1 begeleider per 15 leerlingen. Tijdens het bezoek wordt uiteindelijk tot aan een hoogte van 95 meter geklommen (465 treden). Alle begeleiders moeten in staat zijn om trappen te beklimmen.
Educatief materiaal
75 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-12.00 uur. Uitsluitend kwart over of kwart voor het hele uur.
€150 per groep
Deze activiteit kan worden betaald met de CJP Cultuurkaart
Op locatie
Domtoren