PO
Inspiratie

Een verplichte kunstvakdocent op iedere basisschool?

Cultuur & School Utrecht
30 november 2023
Kunstdocent voor de klas
Laat als eerste een reactie achter

Wel of geen verplichte kunstvakdocent op iedere basisschool? Hierover verschillen de meningen. Met enige regelmaat publiceert LKCA artikelen over dit actuele onderwerp, waarin de voors en tegens vanuit verschillende perspectieven worden besproken. We lichten er enkele voor je uit.

Twee vliegen in één klap
Ronald Kox, Specialist Cultuureducatie bij LKCA, pleit vóór een verplichte kunstvakdocent op iedere basisschool. Daarmee slaan we volgens hem twee vliegen in één klap: kwalitatief goed cultuuronderwijs en het bestrijden van het lerarentekort. Want weliswaar is cultuureducatie een verplicht onderdeel van het schoolcurriculum, veel leerkrachten voelen zich onvoldoende in staat de rijkdom van cultuureducatie aan te boren. Maar zijn er wel genoeg kunstvakdocenten om alle basisscholen te bedienen? En welke drempels moeten worden overwonnen? Ronald Kox deelt zijn visie in dit artikel.

Verplicht stellen ondermijnt visieontwikkeling
Marijn Cornelis is directeur-bestuurder van CultuurSchakel in Den Haag en is geen voorstander van verplichte inzet. “We moeten kinderen juist laten zien dat iedereen kunst kan beoefenen, ook jouw juf of meester. En is het niet juist belangrijker dat scholen een visie ontwikkelen op cultuuronderwijs in plaats van cultuuronderwijs af te vinken door het aannemen van een vakleerkracht?” Pas na het beantwoorden van deze vragen komt de vraag: hoe dan? Een vakleerkracht kán dan de volgende stap zijn. Maar het hoeft niet. Scholen kunnen bijvoorbeeld ook heel bewust kiezen voor het geven van kunstonderwijs door de groepsleerkracht, of door het inzetten van culturele instellingen of kunstenaars in de omgeving. Verplicht stellen van een vakdocent ondermijnt dus juist de visieontwikkeling en de vrijheid om de invulling te kiezen die de school nodig heeft, is haar insteek in dit artikel.

Hou rekening met diverse houdingen binnen het team
Maar wat vinden scholen eigenlijk zelf? Jelle Verschuur onderzocht in dit artikel hoe de houdingen en overtuigingen van groepsleerkrachten met betrekking tot cultuuronderwijs verschillen, en of deze verschillen in typologieën te categoriseren zijn. Na kwantitatieve dataverzameling en analyses identificeert hij vier verschillende typen houdingen en overtuigingen ten opzichte van cultuuronderwijs onder docenten. Hij komt tot de conclusie dat we er niet komen met de verplichte vakdocent; we zullen het met zijn allen moeten doen. “We moeten investeren in het onderzoeken van de talenten, zowel binnen als buiten het schoolgebouw. En we moeten daarbij rekening houden met de diverse houdingen en overtuigingen van het docententeam in de school.”

Veranker kunst & cultuur door het verplicht stellen
Melissa Bremmer en Emiel Heijnen, beide lector Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, concluderen dat op veel Nederlandse basisscholen het kunstonderwijs veelal uit losse projecten en lessenseries bestaat, verzorgd door mensen van buiten de school. Kan de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en duurzaamheid van het kunstonderwijs voor kinderen worden neergelegd bij een wisselende groep van freelance kunstdocenten? Vanuit kwaliteitsoogpunt zeggen zij: nee. Zij roepen in dit artikel op tot het verankeren van kunst en cultuur in het curriculum van het basisonderwijs door het verplicht aanstellen van kunstdocenten die onderdeel zijn van het schoolteam en van daaruit samenwerking zoeken met de culturele omgeving.

Hoe denk jij hierover?
Wij zijn benieuwd naar jóuw mening! Hoe denken jij over een verplichte kunstvakdocent op school? Een verademing en verrijking? En welke mogelijkheden en opstakels liggen er dan volgens jou? Of sluit je je aan bij Marijn en Jelle, die aangeven dat een vakleerkracht een goede stap kán zijn, maar dat dat school- en teamafhankelijk is? We zouden het leuk en interessant vinden als je hieronder jouw visie deelt.

Wist je dat?
… je over dit onderwerp ook altijd van gedachten kunt wisselen met één van onze consulenten? Neem hier contact met ze op.

Foto/video credit
Boomwhacker les - Muziek voor Ieder Kind

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.