Werk aan het Spoor
![](https://cultuurenschoolutrecht.nl/wp-content/uploads/resized/Educatie-Spoorwegmuseum-Marleen-Schlichting-32-van-37-scaled-600x0-c-center.jpg)
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/werk-aan-het-spoor/
Enig idee wat een stoker voor werk deed? Hoe gevaarlijk het was om vroeger conducteur te zijn? En ooit gehoord van een rangeerder? Leerlingen gaan op ontdekkingstocht langs locomotieven, treinstellen en mogen met echte voorwerpen uit de collectie aan de slag om alles te leren over de verschillende spoorwegberoepen.
Het museumbezoek begint in misschien wel de meest bijzondere wachtkamer van het museum, de Koninklijke Wachtkamer. Deze is niet voor iedereen toegankelijk, maar onder begeleiding van een museumdocent mogen de leerlingen hier verschillende voorwerpen uit de collectie ontdekken. Van wie zou die gekke hoed zijn en wat is dat rare metalen kruis eigenlijk? De leerlingen kiezen zelf een collectiestuk uit, pakken het en raden waarvoor het gebruikt werd en door wie. Samen kunnen ze beredeneren bij welk spoorwegberoep dit het beste past.
Speurtocht
Na deze introductie gaat de klas in kleine groepjes op speurtocht. Met het opdrachtenboekje Werk aan het spoor worden de groepjes langs de enorme wereld van treinen geleid. Kunnen zij net zo goed klimmen als de conducteur en herkennen ze een elektrische trein net zo goed als een machinist? Als ze klaar zijn met hun opdrachten dan hebben ze zelf ervaren wat de verschillende beroepen op het spoor inhouden en kunnen ze hun opgedane kennis tot praktijk brengen in een spannende treinrit. In de attractie Stalen Monsters ontmoeten ze de werklui van het spoor en herkennen ze de voorwerpen die ze eerder al zijn tegengekomen. Tijdens de treinrit vliegen ze langs, boven en onder levensgrote locomotieven en kunnen ze zwaaien naar de spoorweglieden die ze tegenkomen. Hoeveel verschillende beroepen zijn er eigenlijk te ontdekken? Uiteraard wordt hun harde werken beloond met het afstempelen van hun werkbriefje.
Het museum is voor en na het educatief programma nog vrij te bezoeken waardoor het mogelijk is om de rest van het museum zelfstandig te ontdekken met de klas.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
Het programma kan aangepast worden aan specifieke doelgroepen en of wensen. De opdrachtenboekjes liggen vast maar de museumdocent heeft de flexibiliteit en capaciteit om binnen hetzelfde thema het programma zo aan te passen dat er aan de wensen of beperkingen van de groep kan worden voldaan. In overleg met de school kunnen we vooraf nadenken over wat het beste kan passen en kunnen we ook afwijken van de vaste vorm van het programma als dat beter aansluit.
Thema
Beroepen/Uitvindingen, Tijd/Geschiedenis, Verkeer/Transport
Aansluiting op schoolvakken
Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 3, Nederlands 12, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Creatief denken, Informatie vaardigheden
Leerdoelen
- Leerlingen maken kennis met de verschillende beroepen op het spoor, de werkzaamheden van de verschillende spoorlui en hoe zij samen zorg dragen voor het draaiende houden van het spoorwezen
- Leerlingen worden uitgenodigd om de collectie van het museum te ontdekken en te bedenken wat de verschillende objecten zijn en waar deze voor gebruikt worden
- Leerlingen leren de verscheidenheid van de collectie van het museum en dat het spoorwezen uit meer bestaat dan alleen treinen
- Leerlingen leren connecties leggen tussen het werken bij het spoor en de collectie van het museum
is prachtig en de kinderen kunnen er verschillende dingen doen.
Educatief materiaal
90 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Dinsdag t/m vrijdag tussen 10.00 en 17.00 uur
€7.50 per leerling
Op locatie
Spoorwegmuseum
![Ankje Berkhof consulent Cultuur en School Utrecht](https://cultuurenschoolutrecht.nl/wp-content/uploads/CultuurenSchoolUtrecht-20-Ankje.jpg)