Stadsplannen
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/stadsplannen/
Op zoek naar een leuk én leerzaam uitje voor met de klas? Kom naar Het Utrechts Archief. In ons educatieve programma ‘Stadsplannen’ ontdekken leerlingen hoe Utrecht in de 20e eeuw kon uitbreiden tot grote stad.
In Utrecht wonen nu ruim 300.000 inwoners. Heel veel mensen op een vrij klein oppervlak dus. Stadsbestuurders moeten dan heel goed zijn in het plannen van de inrichting van zo’n stad. Want hoe richt je een stad nou optimaal in? Geef je de ruimte aan auto’s en fietsers of juist aan oude monumentale gebouwen? En hoe ontstaat een wijk als Kanaleneiland? Leerlingen werken in dit schoolprogramma aan 5 verschillende opdrachten met originele archiefstukken over de uitbreidingsplannen van de stad Utrecht in de 20e eeuw. Ze ontdekken hoe Utrecht eruit zag in de jaren ‘60 en hoe wijken als Kanaleneiland en Leidsche Rijn eigenlijk zijn ontstaan. Voor echte liefhebbers en nieuwsgierige aagjes dus.
Voor wie is dit programma?
Dit programma is voor leerlingen uit klas 1, 2 en 3 van het voortgezet onderwijs. In onze scholenprogramma’s bieden we een onderzoekende vorm van omgevingsonderwijs.
Wat leer je ervan?
Door zelf op onderzoek uit te gaan, krijgen leerlingen gaandeweg meer inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van de stad Utrecht. Ze oefenen met laagdrempelig onderzoek doen, verbinden, analyseren en ontwikkelingen in een tijdlijn plaatsen. We werken daarbij met originele archiefstukken.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Uitzonderlijk begaafd
Thema
Architectuur, Burgerschap, Diversiteit/Inclusiviteit, Duurzaamheid/Klimaat, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Gezondheid/Leefstijl, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Landen/Culturen, Natuur/Milieu, Onderzoeken/Ontwerpen, Politiek/Maatschappij, Religie, Seizoenen/Het weer, Sport/Bewegen, Taal/Lezen, Techniek/Wetenschap, Tijd/Geschiedenis, Utrecht, Verkeer/Transport
Aansluiting op schoolvakken
Aardrijkskunde, Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV), Economie, Filosofie, Geschiedenis, Godsdienst/Levensbeschouwing, Kunst en cultuur, Maatschappijleer / Maatschappijwetenschappen, Natuur, leven & technologie, Nederlands, Onderzoeken & ontwerpen (O&O), Techniek/Techniek & technologie, Technologie & toepassing (T&T)
Aansluiting op kerndoelen
Nederlands 3, Nederlands 9, Kunstzinnige oriëntatie 56, Mens en maatschappij 36, Mens en maatschappij 40
21e eeuwse vaardigheden
Communiceren, Computational thinking, Creatief denken, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden
Leerdoelen
- Leerlingen krijgen meer inzicht in het ontstaan en de ontwikkeling van Utrecht
- Leerlingen oefenen met laagdrempelig onderzoek doen
- Leerlingen oefenen met verbinden, analyseren en ontwikkeling in een tijdlijn plaatsen
- Leerlingen leren werken met originele archiefstukken
Extra informatie
Utrecht verder ontdekken? Bij het afnemen van een educatieprogramma bij Het Utrechts Archief, ontvang je in hetzelfde schooljaar 20% korting op een educatieprogramma bij de Domtoren.
90 minuten
Museumbezoek
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag van 09.30-17.00 uur
€100 per groep
Deze activiteit kan worden betaald met de CJP Cultuurkaart
Op locatie
Het Utrechts Archief