PO
Inspiratie

Terugblik op de tweede ICC-netwerkbijeenkomst

KSU, SPO Utrecht, PCOU Willibrord, Wijs! en Cultuur & School Utrecht
16 oktober 2024
Zo'n 40 icc'ers kwamen op 30 september in Kanaal30 in Utrecht bijeen voor de tweede icc-netwerkbijeenkomst
1 reactie. Reageer ook op dit artikel

Op de laatste dag van september kwamen bijna 40 cultuurcoördinatoren bij elkaar in Kanaal30. Tijdens de tweede stedelijke netwerkbijeenkomst voor cultuurcoördinatoren in het primair onderwijs gingen zij met elkaar in gesprek over de vraag hoe je het cultuuronderwijs vormgeeft en daarbij rekening houdt met de leerlingpopulatie.

In samenwerking met de vier grootste Utrechtse schoolbesturen KSU, PCOU Willibrord, SPO Utrecht en Wijs! organiseerde Cultuur & School Utrecht voor de tweede keer een netwerkbijeenkomst voor alle cultuurcoördinatoren in de stad om met elkaar in gesprek te gaan en elkaar te inspireren. Bij de start vertelden de icc’ers van KBS De JazzSingel, Kindcentrum Leeuwensteyn en SO Lux op het podium hoe het cultuuronderwijs er op hun school uitziet en hoe ze daarbij rekening houden met hun populatie.

KBS De JazzSingel

De leerlingpopulatie van De JazzSingel kent een brede spreiding, zowel qua culturele achtergrond als opleiding- en inkomensniveau van de ouders. De icc’ers Marijn en Edith werken in hun cultuurplan met leerlijnen, met een veelzijdig activiteitenaanbod verspreid over het hele jaar. Ze werken hiervoor onder meer met de methode 123Zing (muziek, dans en drama) en creatief partner Kopa – PIONIER! (beeldend). Eén van de speerpunten waar ze komende periode mee aan de slag willen is vakintegratie.

Op het platform Social schools delen we met ouders waar we mee bezig zijn en geven we tips voor leuke culturele activiteiten die ze met hun kinderen zouden kunnen gaan doen.

Kindcentrum Leeuwesteyn

Ook op Kindcentrum Leeuwensteyn is de populatie heel gemixt. Op school zitten leerlingen met ouders met diverse achtergronden en inkomensniveaus. “Door cultuuronderwijs te organiseren rondom thema’s, kun je deze uitdiepen, echt tot leven brengen en dichtbij brengen”, aldus icc’er Jochem Bosselaar. Zo organiseerde hij samen met creatief partner Het Wilde Westen een lichtjestocht rond Kerst, waarbij ook ouders konden participeren. Deze activiteit werkte enorm verbindend.

Kunst en cultuur is toch een soort maizena.

SO Lux

Evelien Safia van SO Lux vertelde hoe ze cultuuronderwijs vormgeeft voor leerlingen die zeer moeilijk leren (cluster 3). Ze biedt hen onder meer muziek, drama, dans en beeldende lessen, waarbij het maken van plezier en een vertrouwde omgeving van belang zijn. Wat een uitdaging vormt is het vinden van geschikte gastdocenten, aangezien er speciale eigenschappen van hen worden gevraagd. De leerlingen zeggen bijvoorbeeld meteen waar het op staat, wat het lesgeven anders maakt. Het is belangrijk dat docenten de kinderen aanvoelen, dat ze zich kunnen aanpassen en flexibel zijn in de lessen die ze geven. Het is heel fijn als gastdocenten zich openstellen voor feedback en bijvoorbeeld eerst willen meelopen, zodat ze kunnen leren.

Juist de kunstvakken kunnen onze leerlingen veel brengen. Het lesgeven vraagt wel extra eigenschappen van een (gast)docent.

icc-netwerkbijeenkomst voor alle icc'ers in de stad Utrecht

Parels en hobbels

Na deze praktijkvoorbeelden gingen de cultuurcoördinatoren van scholen met vergelijkbare populaties in kleinere groepjes uiteen, waarbij zij vragen meekregen als: “Welke parels kun je delen die specifiek bij jullie populatie passen?” “Waar loop je juist tegenaan?” Bij meerdere scholen werd een schoolbrede cultuurdag georganiseerd, bijvoorbeeld met workshops als kunst en koken waar leerlingen uit konden kiezen. Ook waren er voorbeelden waarin het meer draaide om de cultuur van je herkomst. Vaak konden ouders participeren. Als uitdagingen noemden de icc’ers soms de taal en het meekrijgen van het team en/of de directie.

De icc'ers gingen in groepjes uiteen om verder te praten over cultuuronderwijs en hun leerlingpopulatie

Bij de gezamenlijke terugkoppeling hoorden we, samengevat in één zin, wat er in ieder groepje besproken was, zoals:

Er is groot draagvlak om het verschil in culturen te vieren!

Taal is ook cultuur.

Cultuuronderwijs valt of staat met de docent.

.

Speeddates

Bijzonder aan deze bijeenkomst was dat er dit keer ook de mogelijkheid was om met verschillende culturele partners in gesprek te gaan tijdens een speeddate. In drie rondes spraken de cultuurcoördinatoren met cultuuraanbieders over hoe deze aan zouden kunnen sluiten bij het cultuuronderwijs en de populatie van hun school.

De cultuurcoördinatoren hadden drie speeddates met culturele partners

De icc'ers gaan in groepjes uiteen om met elkaar over cultuuronderwijs en hun leerlingpopulatie in gesprek te gaan

Naborrelen op de icc-netwerkmiddag

En dat niet iedereen uitgepraat was, bleek wel tijdens de borrel … Al met al een (zin)volle middag!

Vervolg

Kon je dit keer niet, maar ontmoet je graag andere cultuurcoördinatoren óf smaakt dit naar meer? Onderstaande bijeenkomsten worden speciaal voor icc’ers in het primair onderwijs georganiseerd:

KSU netwerk: 21 oktober 2024, 2 juni 2025
SPO Utrecht netwerk: 11 februari 2025, 19 mei 2025
PCOU Willibrord netwerk: houd je mail in de gaten (vanaf januari 2025)
Cultuur & School Utrecht Inspiratiedag: 21 mei 2025

Wist je dat?

… we van plan zijn om volgend jaar weer een stadsbrede ICC-netwerkbijeenkomst te organiseren? Hou de nieuwsbrief van het Kennisplatform in de gaten voor een uitnodiging.

Foto/video credit
Wunderlust fotografie

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Ik ontvang graag het nieuws van Cultuur & School Utrecht & updates van het Kennisplatform:
Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.