PRO

Introductie workshop: Filosoferen met kinderen (over kunst)

Aanbieder: het Hoofdpodium
Op school
120 m
Hele jaar

Met deze introductie ‘filosoferen met kinderen over kunst’ leer je de basisprincipes en vaardigheden van het filosoferen waardoor je de eerste stappen zet in het filosoferen met kinderen over kunst.

Geen vraag? Geen les!
Een filosofisch gesprek begint met een filosofische vraag en kan over allerlei onderwerpen gaan. Zoals: Wat is kunst?

Maar wat is een filosofische vraag eigenlijk? En hoe herken je die
tussen de vele soorten vragen waar kinderen mee komen?
Je krijgt inzicht in de verschillende soorten vragen die je tegen kunt komen en hoe je de filosofische eruit kunt halen. Vervolgens leer je hoe je met verdiepingsvragen en doorvraagvragen het gesprek filosofisch kunt maken en verder verdiept.

Aan de hand van verschillende vragen over kunst (zoals bij de leerlingactiviteit: Is pindakaas kunst?), leer je hoe je met de kinderen verschillende kunstdisciplines kunt onderzoeken.

Bijvoorbeeld:
– Is pindakaas kunst?
– Wanneer wordt geluid muziek?
– Mag je kunst weggooien?
etc.

En je leert welke verdiepings- en doorvraag vragen je kunt stellen.
Je werkt met verschillende materialen die je kunt inzetten in de gesprekken en je maakt kennis met diverse werkvormen.

Voor wie?
De workshop is bedoeld voor leerkrachten in het basisonderwijs.
Maar  is ook geschikt in andere situaties waar je filosofeert met kinderen. Zoals de BSO of thuis en binnen andere contexten.

Tijdsduur en kosten van de workshop:
Je kunt kiezen voor een inspiratieworkshop of een langere workshop:

  • Een workshop van 2 uur kost 225 euro inclusief btw.
  • Een workshop van 4 uur kost 425 euro inclusief btw.

Ook online mogelijk!

Thema

Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Inspiratie/Kunst, Kinderboekenweek, Muziek

Didactisch kader

Filosoferen over kunst, hoe leer je dat?

Ga je starten met filosoferen met kinderen dan maak je kennis met de grondhouding van het filosoferen: De socratische denkhouding. Deze is onmisbaar in het filosoferen en een basisvoorwaarde.

Je leert vanuit nieuwsgierigheid, een open houding en 'niet-weten' een gesprek te voeren. En je eigen mening voor je te houden. Dat is even wennen maar één van de kenmerken in het filosoferen.
Het draait in dit type gesprek om de antwoorden van de kinderen en niet om wat jij als leerkracht ervan vindt.

In de workshop wisselen we af met theorie, voorbeelden uit de praktijk en ga je ook zelf een filosofisch gesprek voeren. Zodat je ervaart wat de verschillende technieken, werkvormen en methoden doen. Ook bespreken we de kenmerken van een filosofisch gesprek en vergelijken dat met andere soorten gesprekken, zoals het kringgesprek.

Deelnemers krijgen een opdracht mee voor in de klas. De ervaringen kunnen we in duo's nabespreken tijdens een online sessie.

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Informatie vaardigheden, Kritisch denken, Mediawijsheid, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • Deelemers weten hoe een filosofische vraag te herkennen en hoe deze is opgebouwd
  • Voeren van een filosofisch gesprek en het verschil (her)kennen tussen andere gesprekken
  • Startvragen en verdiepingsvragen leren stellen en leren hoe door te vragen op de antwoorden van de kinderen
  • Maken kennis met de socratische denkhouding
  • Maken kennis met verschillende werkvormen die je kunt gebruiken
  • Maken kennis met verschillende materialen (spellen, boeken, activiteiten) rondom filosoferen (met kunst)

Extra informatie

De prijzen en tijden van de workshop kunnen variëren.
Je kunt kiezen uit twee workshops:
- workshops van 2 uur kosten 225 euro inclusief btw
- workshops van 4 uur kosten 425 euro inclusief btw

Prijzen zijn inclusief voorbereidingstijd, materialen, reistijd. Exclusief eventuele reiskosten.

Deze workshop is ook online te boeken! Vraag naar de mogelijkheden.

Vivienne heeft met een groep kinderen bij ons op school gefilosofeerd over kunst. De kinderen waren erg enthousiast, vooral over de lessen waarin ze ook zelf aan de slag konden. Ze hebben veel nieuwe inzichten opgedaan over kunst.
Wat ons betreft een heel waardevolle aanrader.
Schoolleider Judith van der Lee
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.

Educatief materiaal

De deelnemers ontvangen voorafgaand aan de workshop algemene informatie en tijdens de workshop een handout om zelf mee aan de slag te gaan.
Duur
120 minuten
Soort
Deskundigheidsbevordering, Leerlijn ontwikkeling, Teamtraining, Workshop
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag 8.30 uur - 17.30 uur. In overleg!
Prijs
€225 per groep (prijsindicatie)
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
het Hoofdpodium

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Je ontvangt binnen enkele minuten je eerste mail in je inbox (controleer eventueel je spam). Wil je nu al meer inspiratie? Neem alvast een kijkje op ons kennisplatform.