PRO

Geef dramalessen volgens plan. Gebruik een methode!

Aanbieder: Art & Sofie
Op school
120 m
Hele jaar

Hét recept voor goed, inspirerend dramaonderwijs: gebruik een methode die ruimte laat om je eigen leerlijnen drama op te zetten. Onze vakdocent begeleidt en loodst het team naar succesvolle implementatie.

De vakdocent begeleidt 3 of 4 teambijeenkomsten en geeft desgewenst voorbeeldlessen aan de leerlingen. Haar aanpak is – in overleg – praktisch. De teamleden zullen in iedere bijeenkomst tot spel worden uitgenodigd. Met als resultaat dat het team eigen leerlijnen kan kiezen, met begrip én gevoel voor het vak.

Het traject dat we voorstellen: 

De juiste methode kiezen*
Eén bijeenkomst met de icc’ers en één teambijeenkomst

De vakdocent legt de beschikbare dramamethoden voor aan een afvaardiging van 2 tot 4 leerkrachten. Hun voorlopige keuze wordt in de eerste teambijeenkomst aan het team gepresenteerd. We bespreken mogelijke leerlijnen en spelen wat dramaoefeningen uit. De leden van het team bepalen samen of de methode verder zal worden uitgeprobeerd.

Implementatie van leerlijn en methode
2/3 teambijeenkomsten en lessen in de klas

Ter voorbereiding van de volgende bijeenkomsten probeert het team methodelessen uit in de klas. We kijken daarop gezamenlijk terug, oefenen praktische dramatechnieken en de vakdocent geeft je inzicht in de dynamiek van een dramales.

Tijdens de laatste bijeenkomst worden afspraken gemaakt over het toekomstige gebruik van de methode: welke doelen streef je na, hoeveel lessen besteden we? Aan de hand van het concrete plan waarmee we afsluiten, kan ieder teamlid met zelfvertrouwen meewerken aan de groeiende sociale, spel- en presentatievaardigheid van de leerlingen.

*Mocht de school al een methode op het oog hebben, dan vervalt de eerste bijeenkomst.

Didactisch kader

In de teambijeenkomsten overleggen we met het hele team. Voor het bespreken van mogelijke leerdoelen en de werkstukken van leerlingen uit de proeflessen gaan we in kleinere groepen uiteen.

Een groot deel van de teambijeenkomsten zal wat ons betreft praktisch worden ingevuld. De teamleden worden uitgenodigd zelf een flinke reeks drama-oefeningen met elkaar uit te voeren. Het doel hiervan is de mensen er zodanig mee te laten kennismaken dat ze het spel leren voelen - en onthouden voor herhaling in de eigen lespraktijk.

21e eeuwse vaardigheden

Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • Het team heeft voor haar dramaonderwijs doorgaande leerlijnen besproken en vastgelegd.
  • De leerlingen kunnen les krijgen aan de hand van een gezamenlijk gekozen en uitgeteste methode
  • De teamleden hebben spelervaring en geven hun dramalessen met zelfvertrouwen.

Extra informatie

De prijs van €1150,00 vragen we voor 3 bijeenkomsten van 2 uur (120 minuten), 'huiswerkbegeleiding', en een schooldag begeleiding in de klas. Inclusief reiskosten, overhead en btw.

De vakdocent bespreekt de inhoud van de workshops steeds met de contactpersoon van de school en legt van tevoren een agenda voor.

Bewaar of deel deze activiteit
Bewaard

Educatief materiaal

De op dat moment beschikbare methoden drama/theater (op papier en digitaal). Diverse documenten ter ondersteuning van de besprekingen van leerlijnen, methode en dramaoefeningen in de teambijeenkomsten.
Duur
120 minuten
Soort
Teamtraining, Co-teaching, Leerlijn ontwikkeling
Aantal Lessen
3 lessen
Periode
Hele jaar
Prijs
€1150 per activiteit
Locatie(s)
op school
Aanbieder
Art & Sofie

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.