PRO

Coachen leerkrachten (CO-teaching)

Op locatie, op school
Hele jaar

Talentontwikkeling binnen het primair onderwijs is erg belangrijk voor de algehele ontwikkeling van de leerlingen. Maar hoe kun je kinderen een kans bieden om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen? Tijdens deze training worden leerkrachten in het onderwijs begeleid door kunstvakdocenten.

De leerkrachten krijgen inspiratie en begeleiding in het lesgeven van de kunstvakken. Wij vinden het belangrijk dat veel kinderen in aanraking komen met theater. Theater stimuleert de sociale en emotionele ontwikkeling bij het kind en doet wonderen in de groepsdynamiek. Het leert je de wereld vanuit een ander perspectief te bekijken. En kinderen komen steviger in hun schoenen te staan, het kan zorgen voor een boost in hun zelfvertrouwen.

Eerst zal de kunstvakdocent de kartrekker zijn en geeft het stokje steeds meer over aan de docent in de klas. Dit kan bijvoorbeeld in de volgende vorm: een lessenreeks van zes theaterworkshops. De eerste drie workshops worden gegeven door de kunstvakdocent waarbij de docent meekijkt. Na de derde workshop gaan de docenten in gesprek om te bespreken wat de inhoud is van de vierde les. De laatste lessen zal de docent steeds meer inbreng hebben in de les. Dit kan in de uitvoerende rol maar ook in het bedenken van opdrachten. De kunstvakdocent zal hierbij een coachende rol hebben en altijd meekijken. Bij een langer traject of een terugkerend traject kan er nog meer de diepte in worden gegaan en zou de docent de lessen alleen kunnen geven. De coaching kan dan eventueel op afstand worden gedaan door middel van online feedback op voorbereiding of uitvoering.

Theaterschool Utrecht heeft expertise in huis die we graag met leerkrachten delen. Voordeel van co-teaching is dat je in korte tijd veel leert. Het is inspirerend om samen les te geven en van elkaar te leren. De kunstvakdocent kan met een korte tijdsinvestering d.m.v  opbouwende feedback en praktische ideeën de omstandigheden creëren voor de leerkracht om zelfstandig aan de slag te gaan met het vak theater. Ideaal voor de leerkracht die de wekelijkse opening verzorgt of de jaarlijkse musical of om dagelijks op een simpele manier theater te integreren in de klas.
De inhoudelijke en praktische vraag zal per school verschillen. Door middel van een oriënterend gesprek kunnen we samen inschatten of we iets voor elkaar kunnen betekenen. Trek gerust aan de bel. Daarna kunnen we een inschatting geven van de kosten.

Thema

Fantasie/Verbeelding, Inspiratie/Kunst

Didactisch kader

We werken met deze opbouw:

Observerende co-teaching: de kunstvakdocent geeft eerst les, de leerkracht observeert en krijgt observatieopdrachten mee.

Assisterende co-teaching: de leerkracht geeft les, de kunstvakdocent loopt rond in de klas en geeft uitleg bij de opdracht. Winst: je zet de expertise van jou en de co-teacher, op basis van inhoud, heel doelgericht in. En beide docenten participeren in de les, gelijkwaardig.

Observerende en coachende co-teaching: de kleerkracht geeft les, de kunstvakdocent observeert en bespreekt na met opbouwende feedback.

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden

Leerdoelen

  • De leerkracht krijgt handvatten/werkvormen aangereikt om zelf met theater aan de slag te gaan in de klas.
  • De leerkracht laat zich inspireren door de kunstvakdocent
  • De leerkracht oefent bepaalde werkvormen aangereikt door de kunstvakdocent
  • De leerkrachten kunnen theateropdrachten geven aan de klas die je zelf niet zou bedenken of doen.
  • De leerkracht kan een goed overdachte en georganiseerde theaterles maken en geven.
Bewaar of deel deze activiteit
Bewaard
Soort
Co-teaching
Periode
Hele jaar
Prijs
In overleg
Locatie(s)
op locatie, op school
Adres locatie(s)
Domplein 4 - Domplein 4 - 3512 JC Utrecht

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.