PO

Wat is een geheim? En (hoe) moet je het bewaren?

Aanbieder: Art & Sofie
Op school
Groep 3/4/5/6/7/8
SO
90 m
Hele jaar

De geheimenverzamelaar komt op bezoek. Hij draagt een lange jas, een hoed en heeft een koffer bij zich vol doosjes en potjes met onschuldige, lieve, gevaarlijke, gruwelijke, breekbare, gênante, lelijke, kleine, grote en zeer zeldzame geheimen…

Deze dubbele workshop maakten we aansluitend bij het gelijknamige taalthema voor een groep 5. De leerlingen spelen en denken samen na. Ze leren een kwestie onderzoeken, een zaak op verschillende manieren bekijken en heel goed luisteren naar elkaar. De inhoud kan aan iedere leeftijdsgroep worden aangepast. De vakdocent maakt op verzoek graag workshops filosofie-theater bij andere onderwijsthema’s.

De verzamelaar vertelt over zijn geheimen en wakkert de verbeelding van de leerlingen aan. Het filosofische gesprek dat volgt begint bijvoorbeeld met de vraag ‘Kan een geheim in een koffer zitten?’. In kleine dramaoefeningen ter inspiratie spelen de leerlingen soorten geheimen uit (een heel leuk geheim, bijvoorbeeld. Dat kriebelt door je hele lijf. Het wil eruit!). En ze bedenken in groepjes een geheim dat ze tot de tweede workshop moeten bewaren. Ze moeten het geheim zelf bedenken én afspreken hoe ze dat goed gaan bewaren.

In de tweede workshop bespreken we de geheimen die bewaard moesten blijven. Of… kende iedereen ze al? Wie vond het moeilijk het geheim te bewaren en waarom? Wie heeft het geheim toch verklapt en waarom? Hoe was het om de geheimen van de andere groepjes niet te kennen? Kon je hun geheim goed raden? Hoe kwam dat?

De groep gaan geheime kwesties uitspelen. Er worden spionnen betrapt, geheimen verklapt of juist gered – en nieuwe ideeën over geheimen stromen toe. In het filosofische gesprek denken de leerlingen na over de vraag of het altijd beter is een geheim te bewaren. En bijvoorbeeld of je zou willen dat iedereen alles van je weet.

In een afsluitend spel leidt de vakdocent de leerlingen in een geleide fantasie naar een geheime deur. Ze grijpen de deurklink vast… Alle groepjes maken een scène over het grote geheim dat volgens hen achter de geheimzinnige deur te vinden is.

Thema

Emoties/Gevoel, Filosofie, Onderzoek/Avontuur

Aansluiting op schoolvakken

Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen

Nederlands 1, Nederlands 2, Nederlands 3, Oriëntatie op jezelf en de wereld 38, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Zelfregulering, Kritisch denken

Leerdoelen

  • De leerlingen oefenen zich in het gericht en logisch nadenken.
  • Ze ontdekken hoe hun eigen idee in gesprek met anderen kan worden aangevuld en verbeterd.
  • Ze leren samenwerken en nieuwe ideeën ontdekken door spel.

Extra informatie

De 2 workshops van 1,5 uur kosten samen €270,00.

Korting mogelijk bij deelname van meer groepen:
- 2 x 2 workshops van 1,5 uur, voor 2 groepen €404,00
- 2 x 3 workshops van 1,5 uur, voor 3 groepen €504,00

Bewaar of deel deze activiteit
Bewaard

Educatief materiaal

De vakdocent zorgt voor de benodigde attributen.
Ontwikkeld voor
3/4/5/6/7/8/SO
Duur
90 minuten
Soort
Les of lessenreeks
Aantal Lessen
2 lessen
Periode
Hele jaar
Prijs
In overleg
Locatie(s)
op school
Aanbieder
Art & Sofie

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.