Scratch programmeren: laat het katje springen en meer!
https://cultuurenschoolutrecht.nl/activiteiten/programmeren-midden-bovenbouw-scratch/
Maak je eigen games from Scratch! Scratch is een prachtig visueel programma om te leren coderen. ScratchJr is geschikt voor de middenbouw, Scratch voor de bovenbouw.
Programmeren, omgaan met robotica en websites bouwen: ze klinken als taken voor professionele ICT’ers. Maar in onze huidige digitale maatschappij wordt er van kinderen en jongeren verlangd dat zij deze vaardigheden al aardig onder de knie hebben. Ook zijn het internet, en alle andere digitale middelen waarmee je dagelijks te maken hebt makkelijker te begrijpen én veiliger te gebruiken, wanneer je weet uit welke elementen en technieken ze zijn opgebouwd.
Stichting Click F1 werkt met het MediaTeam; een team van jonge, enthousiaste coaches die gespecialiseerd zijn in het geven van trainingen aan jongeren om hen spelenderwijs en met creatieve middelen deze vaardigheden aan te leren. Door middel van mediaworkshops op maat en het werken met tal van digitale tools worden de deelnemers technisch vaardiger en zelfverzekerder in het gebruik van digitale middelen. Click F1 heeft een schat aan spelvormen, mediamaterialen en licenties opgebouwd om in de school mee te kunnen werken.
Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid
We passen de workshop aan het niveau van de leerling en het thema van de school aan. Voor groep 3 en 4 werken we met ScratchJr. Naast Scratch geven we ook workshops in Makey Makey en Micro:bit. Bel ons of mail ons als je meer uitleg wil hebben over de verschillende vormen en tools.
Speciale doelgroep
Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Moeilijk lerend / SO cluster 3, Psychische of gedragsuitdaging / SO cluster 4, Moeilijk opvoedbaar / SO cluster 4, Langdurig ziek / SO cluster 3-4, Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand
Thema
Fantasie/Verbeelding, Onderzoek/Avontuur, Techniek
Aansluiting op schoolvakken
Kunstzinnige oriëntatie, Oriëntatie op jezelf en de wereld
Aansluiting op kerndoelen
Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56
21e eeuwse vaardigheden
Computational thinking, Creatief denken, ICT - basisvaardigheden, Probleem oplossen, Samenwerken
Leerdoelen
- Computational thinking: leerlingen leren spelenderwijs te programmeren en de technologie achter data te begrijpen
- Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools
- Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media
- Leerlingen leren spelen met de cross-overs tussen online en offline wereld
- Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met programmeren en ICT-vaardigheden
Extra informatie
- De workshopprijs is inclusief voorbereiding en nabewerking, reistijd, apparatuur en spelmateriaal.
- Wij bieden alleen workshops aan van 2 x 90 minuten per dag (dit kunnen 2 verschillende workshops en klassen zijn, of voor de onderbouw bijvoorbeeld een aantal lessen van een klein uur). Zo krijgen onze coaches in hun vergoeding genoeg tijd om zich voor te bereiden en kunnen we hen een eerlijk dag(deel)loon bieden.
- Vanaf 25 leerlingen vragen we mogelijk extra iPads/devices van de school.
90 minuten
Workshop
Hele jaar
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
€225 per groep
Op school
Click F1