PO

PIONIER! Schilderen

Aanbieder: Kopa - PIONIER!
Op school, digitaal
Groep 1/2/3/4/5/6/7/8
SO
250 m
Hele jaar

Met schilderen kan je alles maken wat je verzint. We experimenteren met verschillende soorten verf. Plakkaatverf, aquarelverf, aquarelpotlood. We oefenen met het mengen van kleuren en we experimenteren met verschillende soorten verfstreken.

We bekijken kunstwerken van oude en jonge meesters. Ken je schilder legende Bob Ross? We kunnen iets van hem leren, hij zei namelijk: We maken nooit fouten, we hebben gewoon gelukkige kleine ongelukjes!

De lessenserie Schilderen bestaat uit 20 lessen. Voor ieder leerjaar 5 lessen. De lessen kun je per klas aanschaffen maar ook voor de hele school. Hieronder schetsen we kort waar de lessen uit bestaan.

Schilderen voor groep 1-2
We kijken naar schilderkunst en leren de materialen kennen die nodig zijn om te schilderen zoals een penseel, schildersezel en palet. We oefenen met schilderen door met verf stippen, strepen en vlekken te maken. Daarnaast leren we kleuren mengen. Wat krijg je bijvoorbeeld als je rood en blauw mengt? We schilderen een prachtige sterrenhemel met deze kleur. Geïnspireerd door de kunstenaar Miró zoeken we naar beestjes in vlekken. We maken een schilderij met gele, rode en oranje vlekken. Met aquarelpotloden maken we van deze vlekken kriebelbeestjes. Aquarelpotloden zijn ook wel toverpotloden, je kunt ermee tekenen en verven. Ook schilderen we een landschap met gele en blauwe verf. Door er zand doorheen te mengen wordt de verf extra dik. Nu we het kleuren mengen onder de knie hebben, maken een kunstwerk met zelf gemengde kleuren.

Schilderen voor groep 3-4
We mengen kleuren, geel en blauw wordt groen, geel en rood wordt oranje. Door te variëren met de hoeveelheid verf, krijg je ook weer andere soorten kleuren. We maken kennis met het werk van Jheronimus Bosch, hij schilderde geheimzinnige tuinen vol monsters. Geïnspireerd door Jheronimus maken wij ons eigen fantasiedier. Een doorgeeftekening helpt om het fantasiedier te ontwerpen, iedereen tekent een ander stukje. Het eindresultaat zetten we op doek. We oefenen met verschillende verfstreken om te laten zien of ons dier harig is of juist glad. Een kunstenaar die ook dieren schildert, is Rob van Mierlo. Hij gebruikt daarvoor de nat in nat techniek. Dit betekent dat je werkt met waterverf op nat papier waardoor het uit blijft lopen. Wij oefenen zijn techniek door een dier te schilderen en laten ons verrassen door het eindresultaat, een echte beestenbende. In de laatste les maken we een kunstwerk met aquarelpotlood. Aquarelpotloden zijn ook wel toverpotloden, je kunt ermee tekenen en verven.

Schilderen voor groep 5-6
We oefenen met verfstreken en mengen kleuren. We schilderen krullen, stekels, schubben en nog veel meer. Geïnspireerd door Teun Hocks maken we een ‘fotoschilderij’. Teun Hocks staat bekend om zijn beschilderde foto’s waarin hij zelf de figurant is. Wij maken, net als hij, eerst de foto. We denken na over de kleding, attributen en poses. Als de foto klaar is, schilderen we eroverheen. We leren impasto schilderen, dit betekent dat de verf heel dik wordt aangebracht waardoor de structuur zichtbaar wordt. We gebruiken zand en lijm om de verf dik te maken. Nu kunnen we beginnen met ons impasto schilderij. Tot slot oefenen we met licht en donker. We schilderen hetzelfde onderwerp in twee soorten licht en kleur. Bijvoorbeeld dag en nacht.

Schilderen voor groep 7-8
We kijken naar en oefenen met de kleurencirkel van Johannes Itten. Daarin zien we primaire, secundaire en tertiaire kleuren. Kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurencirkel noemen we complementaire kleuren. We maken kennis met het werk van de Japanse kunstenares Yayoi Kusama. Kusama is beroemd door haar schilderijen en installaties die gevuld zijn met stippen. Wij maken ook zo’n kunstwerk. Hiervoor schilderen we grote effen kleurvlakken, dit is de eerste laag. De tweede laag maken we met verschillende stippen en patronen. Daarnaast oefenen we met het maken van een stilleven. Hiervoor moeten we goed kijken. We gebruiken aquarelpotlood en waterverf. Een stilleven wordt ook wel een realistisch kunstwerk genoemd. Het tegenovergestelde van een stilleven is een abstract kunstwerk. We maken van ons stilleven een abstract kunstwerk. Het wordt dus minder herkenbaar.

Aansluiting op schoolvakken

Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen

Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Probleem oplossen, Sociale & culturele vaardigheden

Leerdoelen

  • Leren over schilderkunst
  • Oefenen van verfstreken
  • Kleuren mengen
  • Nat in nat schilderen
  • Werken met aquarelpotlood
  • Nadenken over compositie
  • Verbeelding oefenen
  • Impasto schilderen
  • Leren over contrast
  • Kleurencirkel leren kennen
  • Werken in lagen en patronen
  • Schilderen naar waarneming
  • Leren over en maken van abstracte kunst

Extra activiteit

Bij PIONIER! Schilderen is een aanvullend programma beschikbaar. Dit is samen met de hoofdactiviteit af te nemen.
Ga naar activiteit
Bewaar of deel deze activiteit
Bewaard

Educatief materiaal

Er wordt gebruikgemaakt van online leeromgeving PIONIER!
Alle lessen worden ondersteund door eigen lespagina met daarop video, afbeeldingen van kunstwerken en met downloadbare lesbrieven.
Ontwikkeld voor
1/2/3/4/5/6/7/8/SO
Duur
250 minuten
Soort
Les of lessenreeks, Project
Aantal Lessen
5 lessen
Periode
Hele jaar
Prijs
€150 In overleg
Locatie(s)
op school, digitaal
Aanbieder
Kopa - PIONIER!

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.