PO

Magische muziekmachines plus bezoek restauratieatalier

Aanbieder: Museum Speelklok
Op locatie
Groep 5/6/7/8
120 m
Hele jaar

Een makkelijk te geven en pakkende voorbereidende les in de klas met onder andere twee filmpjes en een mini-onderzoekje door de leerlingen. De leerlingen kiezen of ze zich willen richten op techniek, muziek of geschiedenis.

Tijdens de les in het museum klinkt er veel muziek! Luister naar de live demonstraties van instrumenten en klinkende verhalen in het museum. De klinkende verhalen worden ‘gestuurd’ door de techniek-, muziek of geschiedenisvragen van de leerlingen. Vervolgens gaan de leerlingen op onderzoek uit in het museum aan de hand van werkbladen. De les eindigt met een bezoek aan het restauratieatelier van het museum, waar de leerlingen vragen kunnen stellen aan de restauratoren van het museum. 

Voorbereidende les:
In de voorbereidende les bekijken de leerlingen eerst een filmpje ter introductie. Vervolgens wordt de klas verdeeld in drie groepen met verschillende interessegebieden. Elke leerling kiest of hij/zij in de groep Techniek, Muziek of Geschiedenis wil zitten. Elke groep doet op zijn interessegebied online onderzoek naar 1 van de instrumenten van Museum Speelklok. In een korte presentatie aan de medeleerlingen komen alle interessegebieden weer samen. 

Museumbezoek:
Tijdens het bezoek aan het museum krijgen de leerlingen een rondleiding waarbij de magische instrumenten live worden gedemonstreerd en er van alles wordt verteld over de techniek, de muziek en de geschiedenis van de muzikale collectie. De klinkende verhalen worden ‘gestuurd’ door de techniek-, muziek of geschiedenisvragen van de leerlingen. Vervolgens bezoeken ze de Museum Expeditie, waar ze in groepjes, aan de hand van een werkblad, onderzoek doen op het gebied van Muziek, Techniek en Geschiedenis. 

De les eindigt met een bezoek aan het restauratieatelier van het museum. Hier kunnen de leerlingen de restauratoren aan het werk zien en is de mogelijkheid vragen te stellen aan deze professionals.  

Afsluitende les:
Tijdens de afsluitende les op school schrijven de leerlingen een pakkende tekst over een collectiestuk voor op de website van het museum. Museum Speelklok plaatst eens in de maand daadwerkelijk een selectie van deze teksten. 

Thema

Muziek, Techniek, Tijd/Geschiedenis

Aansluiting op schoolvakken

Nederlands, Kunstzinnige oriëntatie, Bewegingsonderwijs

Aansluiting op kerndoelen

Nederlands 1, Nederlands 12, Oriëntatie op jezelf en de wereld 42, Oriëntatie op jezelf en de wereld 45, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Oriëntatie op jezelf en de wereld 52, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Probleem oplossen, Communiceren, Samenwerken, Kritisch denken

Leerdoelen

  • De leerlingen leren over muziek, techniek en geschiedenis. Ze realiseren zich dat de vanzelfsprekendheid van de aanwezigheid van muziek tegenwoordig, er vroeger niet was.
  • De leerlingen leren hoe een zelfspelend muziekinstrument werkt (techniek), wat de muzikale mogelijkheden zijn van een zelfspelend instrument (muziek)
  • De leerlingen weten de instrumenten in een tijd te plaatsen (geschiedenis).

Extra informatie

Het museum is in voetgangersgebied gelegen. Neem vooraf even contact op over de bereikbaarheid voor bussen, of advies voor het openbaar vervoer. Bij aankomst in het museum kunnen de jassen worden opgehangen in de garderobe.

Bewaar of deel deze activiteit
Bewaard

Educatief materiaal

Voorbereidende les:
Introductiefilmpje (receptief) en groepsopdrachten naar één uit drie te kiezen interessegebieden: muziek, techniek, geschiedenis. Leerlingen doen zelf, actief, onderzoek in hun eigen groepje naar hun eigen interesse gebied. Vervolgens presenteren de groepjes (actief, receptief en reflectief) de resultaten aan elkaar en verzinnen ze vragen voor tijdens het bezoek (reflectief).

Les in het museum:
De les in het museum is een combinatie tussen: luisteren naar muziek en klinkende verhalen, vragen stellen, zelf doen (op onderzoek uit in het museum) en beweging (dansen). Na een luistergedeelte kunnen de leerlingen ontspannen en dansen op de muziek van een groot kermisorgel, om vervolgens weer geconcentreerd aan de slag te gaan. Ze eindigen in het Restauratieatelier, waar ze de restauratoren vragen kunnen stellen

Afsluitende les:
Keuze uit de lesbrief uit een tekstopdracht, tekenopdracht, foto-opdracht of muziekopdracht.
Ontwikkeld voor
5/6/7/8
Duur
120 minuten
Soort
Museumbezoek
Periode
Hele jaar
Prijs
€130.00 per groep
Locatie(s)
op locatie
Adres locatie(s)
Museum Speelklok - Steenweg 6 - 3511 JP Utrecht
Aanbieder
Museum Speelklok

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.