PO

In gesprek: De impact van corona op (kunst bij) kinderen

Aanbieder: het Hoofdpodium
Op school
Groep 7/8
45 m
Hele jaar

Het leven van veel kinderen is door corona helemaal anders geworden. Met veel binnen blijven en weinig contact met vriendjes tot gevolg. Maar ook het moeten missen van muzieklessen, schildercursussen of theaterworkshops.

Wat doet dat met de kunst? Wat doet dat met de betekenis van kunst bij kinderen? En wat doet dat met de kinderen zelf? Missen zij de kunst? Hebben ze een andere manier gevonden om zich creatief te uiten of speelden andere ervaringen een rol in deze tijd van corona en lockdown.

In deze serie filosofische gesprekken gaan de kinderen met elkaar daarover in gesprek: het belang van kunst en het ontbreken daarvan bij kinderen. Zodat ze hun ervaringen met elkaar kunnen delen.

Deze serie gesprekken is goed te combineren met de activiteit:
Hoe kiezen kinderen kunst? De reis door de kunst in 6 vragen.
De serie gesprekken kan dan voorafgaand aan dit project geboekt worden.

Thema

Emoties/Gevoel, Filosofie, Ziekte/Verlies

Aansluiting op schoolvakken

Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen

Nederlands 1, Nederlands 2, Nederlands 3, Nederlands 12, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Communiceren, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering, Kritisch denken

Leerdoelen

  • Inzicht in de eigen (denk)houding en manier van omgaan met deze lastige tijd.
  • Het belang van kunst, creativiteit en zelfexpressie bij kinderen.
  • Leren delen en verwoorden van gedachten en ervaringen met andere kinderen
  • Leren wat een filosofisch gesprek en filosofische vraag is en wat ervoor nodig is om het filosofisch te maken.
  • Inzicht in wat filosoferen, het stellen van een goede vraag je kan brengen in lastige situaties.

Extra informatie

Het is mogelijk meerdere gesprekken binnen dezelfde school voor verschillende groepen af te nemen.
Maximaal 4 gesprekken per dag. Met indien mogelijk een pauze van 20 minuten na het 2e gesprek.

"Ik heb geleerd wat het verschil is tussen normaal denken en filosofisch denken"
“Als ik ergens over ga denken ga ik verder denken dan dat ik eerst deed”
“Hun zeggen soms ook dingen, waar ik van denk, nou dat is ook waar”
“Dit is tenminste WEL leuk!”
Leerlingen van de Agatha Snellen School
Bewaar of deel deze activiteit
Bewaard

Educatief materiaal

De kinderen en hun ervaringen zijn zelf het materiaal voor de serie gesprekken.
Ze krijgen tijdens de gesprekken informatie mee (handout) die ze kunnen gebruiken in verschillende dagelijkse situaties.
Ontwikkeld voor
7/8
Duur
45 minuten
Soort
Les of lessenreeks
Aantal Lessen
5 lessen
Periode
Hele jaar
Prijs
€225 per groep
Locatie(s)
op school
Aanbieder
het Hoofdpodium

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.