PO

In gesprek: De impact van corona op (kunst bij) kinderen

Aanbieder: het Hoofdpodium
Op school
Groep 6/7/8
Speciale doelgroep
45 m
Hele jaar

Het leven van veel kinderen is door corona helemaal anders geworden. Met veel binnen blijven en weinig contact met vriendjes tot gevolg. Maar ook het moeten missen van muzieklessen, schildercursussen of theaterworkshops.

Wat doet dat met de kunst? Wat doet dat met de betekenis van kunst bij kinderen? En wat doet dat met de kinderen zelf? Missen zij de kunst? Hebben ze een andere manier gevonden om zich creatief te uiten of speelden andere ervaringen een rol in deze tijd van corona en lockdown.

In deze serie filosofische gesprekken gaan de kinderen met elkaar daarover in gesprek: het belang van kunst en het ontbreken daarvan bij kinderen. Zodat ze hun ervaringen met elkaar kunnen delen.

Deze serie gesprekken is goed te combineren met de activiteit:
Is pindakaas kunst? Een project met een reis door de kunst in 6 vragen.
De serie gesprekken kan dan voorafgaand aan dit project geboekt worden.

De kostprijs is voor alle lessen! Dus niet per keer/per les.

Speciale doelgroep

Deze activiteit is (ook) geschikt voor: Uitzonderlijk begaafd, Taalachterstand

Thema

Emoties/Gevoel, Filosofie, Ziekte/Verlies

Aansluiting op schoolvakken

Kunstzinnige oriëntatie, Nederlands, Oriëntatie op jezelf en de wereld

Aansluiting op kerndoelen

Nederlands 1, Nederlands 2, Nederlands 3, Nederlands 12, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55

21e eeuwse vaardigheden

Communiceren, Creatief denken, Kritisch denken, Probleem oplossen, Samenwerken, Sociale & culturele vaardigheden, Zelfregulering

Leerdoelen

  • Inzicht in de eigen (denk)houding en manier van omgaan met deze lastige tijd.
  • Het belang van kunst, creativiteit en zelfexpressie bij kinderen.
  • Leren delen en verwoorden van gedachten en ervaringen met andere kinderen
  • Leren wat een filosofisch gesprek en filosofische vraag is en wat ervoor nodig is om het filosofisch te maken.
  • Inzicht in wat filosoferen, het stellen van een goede vraag je kan brengen in lastige situaties.

Extra informatie

Het is mogelijk meerdere gesprekken binnen dezelfde school voor verschillende groepen af te nemen.
Maximaal 4 gesprekken per dag. Met indien mogelijk een pauze van 15/30 minuten na het 2e gesprek.

Ik heb geleerd wat het verschil is tussen normaal denken en filosofisch denken / Als ik ergens over ga denken ga ik verder denken dan dat ik eerst deed / Hun zeggen soms ook dingen, waar ik van denk, nou dat is ook waar / Dit is tenminste WEL leuk!
Leerlingen van de Agatha Snellen School
Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.

Educatief materiaal

De ervaringen van de kinderen zijn het materiaal in de gesprekken.
Ze krijgen een handout mee die ze kunnen gebruiken in dagelijkse situaties.
Duur
45 minuten
Soort
Les of lessenreeks
Aantal Lessen
5 lessen
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Alle schooldagen onder schooltijd
Prijs
€375 per groep
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
het Hoofdpodium

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Je ontvangt binnen enkele minuten een bevestiging (controleer ook je spam) om je aanmelding af te ronden.