PO

Digital stories: maak jouw eigen digitale verhaal.

Aanbieder: Click F1
Op school
Groep 5/6/7/8
180 m
Hele jaar

Een digital story is een beeldende manier om een persoonlijk verhaal te vertellen. Ons kaartspel Homies is hierbij een mooi hulpmiddel om de verhalen naar boven te halen. De leerlingen maken gebruik van onze databank of eigen beelden en monteren een kort filmpje over zichzelf of een (persoonlijk)onderwerp.

Programmeren, omgaan met robotica en websites bouwen. Het klinken als taken voor professionele ICT’ers. Maar in onze huidige digitale maatschappij wordt er verlangd van kinderen en jongeren dat zij deze vaardigheden al aardig onder de knie hebben. Tegelijkertijd is het internet en alle digitale middelen waar je dagelijks mee te maken hebt ook makkelijker te begrijpen én veiliger te gebruiken wanneer je weet uit welke elementen en technieken deze opgebouwd is.

  • Leerlingen ontdekken op eigen niveau en procesgericht digitale media tools.
  • Leerlingen nemen de stappen van consument naar producent door vanuit creativiteit aan de slag te gaan met de digitale media.
  • Leerlingen leren spelen met de Cross-overs tussen online en offline wereld.
  • Leerlingen leren vanuit creativiteit omgaan met: programmeren en ICT-vaardigheden.

Stichting Click F1 werkt met het MediaTeam. Een team met jonge, enthousiaste coaches die gespecialiseerd zijn in het geven van trainingen aan jongeren om hen spelenderwijs en met creatieve middelen deze vaardigheden aan te leren. Door middel van media-workshops op maat en het werken met tal van digitale tools wordt de deelnemers technisch vaardiger en zelfverzekerder in in het gebruik van digitale middelen. Click F1 heeft een schat aan spelvormen, mediamaterialen en licenties opgebouwd om in de school te kunnen werken.

Informatie over maatwerk en/of toegankelijkheid

Afhankelijk van het thema passen we de keuze van de kaarten in Homies en de lesbrieven aan. Als we geen beeltenissen rond het thema in onze beeldbank hebben, vullen we deze aan met rechtenvrije foto's. In deze les kunnen we aandacht besteden aan het zoeken naar het veilig zoeken naar informatie en afbeeldingen en het afschermen / niet publiceren van persoonlijk beeldmateriaal.

Thema

Diversiteit/Inclusiviteit, Emoties/Gevoel, Familie, Fantasie/Verbeelding, Filosofie, Identiteit, Inspiratie/Kunst, Kinderboekenweek, Sprookjes/Mythen, Vriendschap

Aansluiting op schoolvakken

Oriëntatie op jezelf en de wereld, Kunstzinnige oriëntatie

Aansluiting op kerndoelen

Oriëntatie op jezelf en de wereld 35, Oriëntatie op jezelf en de wereld 37, Oriëntatie op jezelf en de wereld 47, Oriëntatie op jezelf en de wereld 51, Kunstzinnige oriëntatie 54, Kunstzinnige oriëntatie 55, Kunstzinnige oriëntatie 56

21e eeuwse vaardigheden

Creatief denken, Computational thinking, Informatie vaardigheden, ICT basisvaardigheid, Mediawijsheid, Communiceren, Samenwerken

Leerdoelen

  • • ICT basisvaardigheden jezelf leren uitdrukken met behulp van beeld, taal en speelse digitale tools.

Extra informatie

Wij komen langs met een coach (in overleg met de school delen we de lessen in blokken in). De uurprijs voor onze coaches is 80 euro per uur. Dit is inclusief voorbereiding van de workshops. Daarnaast assisteert een stagiair voor 15 euro per workshop.

De kosten voor het gebruik van onze materialen zijn 30 euro per workshop. Mogelijk vragen we bij grote groepen of meerdere workshops tegelijkertijd of de school ook iPads of laptops heeft (we hebben zelf 12 iPads en 12 Chromebooks)

Deel of print je favorieten of exporteer ze naar het plansysteem om in te schrijven.
Duur
180 minuten
Soort
Workshop
Periode
Hele jaar
Beschikbare dagen en tijden
Maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur
Prijs
€285 per groep (prijsindicatie)
Locatie(s)
Op school
Aanbieder
Click F1

Cookies

Deze website gebruikt cookies om je een optimale ervaring te bieden.

Blijf op de hoogte van cultuurnieuws

Je ontvangt binnen enkele minuten je eerste mail in je inbox (controleer eventueel je spam). Wil je nu al meer inspiratie? Neem alvast een kijkje op ons kennisplatform.